Intră acum și în grupul de
În perioada 30 mai-6 iunie la Suceava, Rădăuţi, Vatra Dornei, Botoşani şi Bistriţa, se desfăşoară cea de-a doua ediţie a Zilelor „Matei Vişniec” fiind oferite publicului spectacole gratuite, lansări de carte, conferinţe, dezbateri, ateliere cu elevi şi profesori.
Astfel, Compania teatrală „Umbral” din Franţa, va susţine spectacolul „Cabaretul Cuvintelor”, interpretat în limba franceză, cu traducere automată în limba română, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi va susţine spectacolul „Negustorul de timp”, cu o longevitate impresionantă, care se joacă la Iaşi de cinci ani, iar trupa „Qui peut” din Bucureşti va susţine spectacolul „Buzunarul cu pâine”, un spectacol de marionete pentru adulţi.
În cadrul festivalului va avea loc şi premiera piesei „Angajam profesionist”, adaptare după „Angajare de clovn” de Matei Vişniec, spectacol susţinut de actorii Adrian Păduraru, Florin Şerbănescu şi Daniel Vişan, precum şi spectacolele „Angajare de clovn” şi „Caii la fereastră”, puse în scenă de Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Botoşani.
Invitaţii de onoare ai dramaturgului Matei Vişniec în acest an sunt eseistul şi criticul de teatru de la Paris George Banu şi Cristian Hadji Culea, directorul general al Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi.
Dramaturgul şi eseistul de expresie română şi franceză, Matei Vişniec, a declarat, vineri, într-o conferinţă de presă, la Suceava, că acum, în România s-a produs un fenomen, o explozie de festivaluri, iar toate marile oraşe au festivaluri de teatru, de forme scurte, de teatru scurt, de stradă, de alte şi alte iniţiative, între care cel de la Sibiu care este considerat al treilea festival în Europa ca dimensiune. „Festivalul de la Suceava are o specificitate. Eu am dorit să aduc în regiunea mea natală, aici unde m-am născut, oameni care au crezut în teatrul meu şi care montează textele mele, deci este axat, oarecum, pe două lucruri: pe teatrul meu şi pe bucuria mea de a aduce aici oameni din diverse zone ale lumii, că sunt bucureşteni, că sunt francezi, că sunt americani. Anul viitor sper să aduc nişte japonezi, care cred în teatrul meu”, a spus Matei Vişniec.
El a menţionat că acest festival este mai modest, dar că va fi dezvoltat şi este foarte bucuros de ceea ce s-a reuşit în organizarea acestei manifestări. „De data aceasta am propus o tematică, pentru că de fiecare dată încerc, totuşi, să fie un festival pedagogic, adică se întâmplă şi o discuţie, să nu vină doar actorii să joace şi apoi să plece”, a spus Vişniec
Dramaturgul român a adăugat că îşi propune un public ţintă, care este în primul rând tineretul, subliniind că Suceava este oraş universitar, dar că în municipiu sunt câteva licee extraordinare unde a avut plăcerea să vadă că se face teatru extraordinar. „Cel puţin într-un liceu, la Colegiul “Ştefan cel Mare”, mi-am văzut propria mea piesă de teatru montată, şi sigur, toţi iubitorii de teatru sunt publicul nostru, dar publicul ţintă este, în special pentru mine, acest tineret, pentru că eu însumi îmi dau seama cât de mult am fost impresionat de teatru şi de contactul cu oameni de cultură, de scriitori, când eram eu la vârsta de 15,16,17 ani”, a spus Matei Vişniec.
El a mai arătat că din acest motiv a avut şi ideea unui concurs de dramaturgie destinat elevilor care vor să scrie teatru şi care au fost invitaţi să scrie piese scurte, cu maximum cinci personaje. „Am primit texte absolut fabuloase, din toată ţara, în jur de 25 de texte, din care ne-a fost greu să selecţionăm unul singur, dar am decis să dăm un singur mare premiu, deşi vom publica mai multe”, a spus Vişniec care a subliniat că e foarte interesant când scriu elevii teatru pentru că descoperă în ei libertăţi şi spaţii imaginative noi, pentru că imaginează o scenografie, imaginează o mişcare în spaţiu.
Matei Vişniec a mai spus că la Festival va oferi spectacole o companie din Franţa, Umbral din Paris, condusă de Victor Quezada Perez, iar actriţa Maude Dhenin care este şi regizoarea companiei a montat în Franţa mai multe texte ale dramaturgului Matei Vişniec.
El a arătat că deşi membrii acesti companii sunt tineri, ei sunt foarte activi şi tot ceea ce montează, montează în limbaj clovnesc, chiar şi piese importante, grele şi a apreciat ceea ce face Victor Quezada Perez, care se consideră un maestru clovn. “În general, clovnilor le este frică de cuvânt, clovnul, credem noi, că e făcut să cadă, să facă tot felul de numere. De altfel, clovnul modern s-a născut la circ. Între două numere de mare virtuozitate venea clovnul, încerca şi el să imite ceea ce face călăreţul sau ce face fantezistul şi se împiedica, iar lumea râdea. Aşa s-a născut clovnul modern, iar când a început să spună poveşti, trebuiau să fie foarte scurte”, a spus Vişniec.
El a arătat că raportul dintre clovn şi cuvânt este foarte subtil şi a evoluat în cursul deceniilor, în secolul al XX lea, apărând clovnii de teatru care pot să fie şi clovni de stradă, cărora nu le mai este frică , ba chiar spun cuvinte, spun texte. „În cazul acestui spectacol, ei spun text”, a arătat Vişniec care a adăugat că textul său, Cabaretul cuvintelor, a fost făcut să fie jonglat, arătând că i s-a părut interesant să propună publicului acest limbaj.
Dramaturgul Matei Vişniec a precizat că în cadrul festivalului de la Suceava o companie din Bucureşti va prezenta publicului un spectacol de teatru de marionete pentru adulţi. “Există această prejudecată, în general, că teatrul de marionete este pentru copii, ori nu este aşa. Marioneta poate fi un obiect care se adresează adulţilor, depinde cum o pui în pagină, cum o pui în scenă”, a spus Vişniec arătând că şi lui i-au plăcut în copilărie spectacolele de teatru de păpuşi, iar când a ajuns în Franţa a descoperit o mişcare de teatru de păpuşi pentru adulţi cu spectacole prezentate la diferite festivaluri de teatru.
El a spus că la festivalul de la Suceava va fi prezentată piesa “Negustorul de timp” care are o scenografie interesantă, respectiv un cadran de ceas gigantic, care se învârte.
Vişniec a subliniat că festivalul, care va avea şi clovni şi acrobaţi şi scenografi, are un aspect tematic şi pedagogic, iar după fiecare spectacol publicul curios poate pune întrebări privind modul în care sunt create spectacolele de clovn, de marionete, felul în care sunt realizate scenografiile.
Intră acum și în grupul de