Intră acum și în grupul de
Cei circa 700 de km de autostrada construiti pana la momentul actual in Romania strabat zone din toate marile regiuni ale tarii, mai putin Moldova, scrie hotnews.ro.
Potrivit sursei citate, autoritatile din Romania ultimilor ani au „desenat” trei mari posibile proiecte de autostrada care deservesc Moldova, insa strategia romaneasca pe termen mediu, corelata cu posibilitatile financiare si prioritatile europene fac ca nici unul sa fie fezabil prea curand, iar sansele ca oricare proiect sa debuteze in urmatorii ani sunt infime.
In varianta finala a Master Planului ce ar urma sa fie adoptata in Guvern in ianuarie, potrivit surselor bine avizate ale HotNews.ro, strategia autostrazilor cel putin pentru urmatorii cativa ani va tine cont cu prioritate de actuala configuratie a hartii TEN-T Core (pe care se afla Autostrazile Tg Mures – Iasi si Ploiesti – Siret). Chiar si asa, unele proiecte de pe reteaua Comprehensive ar putea fi demarate (proiecte precum Brasov – Bacau), in ideea unei posibile aprobari din partea Comisiei de schimbare a coridoarelor TEN-T din Romania intre ele.
Hotnews.ro a realizat o analiză în care sunt prezentate cele trei proiecte de autostrazi care ar urma să străbată Moldova.
A7 Ploiesti – Buzau – Focsani – Bacau – Pascani – Suceava – Siret
FOTO: hotnews.ro
Autostrada ar urma sa aiba o lungime de 427 de kilometri si ar traversa Moldova de la Nord, de la granita cu Ucraina, la Sud – realizandu-se astfel o conexiune cu Muntenia si Bucuresti.
In Master Planul de Transport costurile acestei autostrăzi ar fi undeva la 3,5 miliarde de euro, insa avantajul ar fi ca terenul pe care il strabate este unul relativ usor.
In varianta scenariului din MPGT in care prioritatile vor fi cele care urmeaza actuala harta TEN-T Core (tabel mai jos, stanga), A7 este propusa spre realizare in perioada 2021 – 2030 si este impartita in doua subproiecte: Ploiesti – Bacau si Bacau – Suceava – Siret.
Chiar si asa, in prezent o portiune din A7 este in faza de implementare, desi intr-o intarziere puternica. Vorbim de Soseaua de Centura a Bacaului, o portiune care reprezinta practic jumatate (un singur sens) din autostrada A7 care ar urma sa ocoleasca Bacaul. Cu toate acestea, licitatia, desi finalizata in august 2013, a fost tergiversata puternic de contestatii, astfel incat nici pana in prezent contractul nu s-a semnat.
Mai mult, contractul este realizat din FEADR pe exercitiul financiar 2007-2013 , deci cu termen de finalizare pana in 31 decembrie 2015. In caz ca nu va fi terminat la timp – iar sansele sunt infime – proiectul va fi rulat mai departe pe urmatorul ciclu financiar, consumand astfel resurse financiare ce ar fi putut ajunge la alte proiecte, poate chiar din A7.
A8 Tg Mures – Iasi – Ungheni
FOTO: hotnews.ro
Autostrada de la Targu Mures la Iasi si mai departe la Ungheni (granita cu Rep. Moldova) ar urma sa aiba o lungime de 289 de km si ar uni Moldova cu Ardealul.
De la Targu Mures, traficul din Moldova ar urma sa se duca pe autostrada pana la Campia Turzii (pe o autostrada a carei constructie este in prezent in curs de licitare) si de acolo fie spre Cluj si vama Bors, fie spre Sebes si spre Timisoara si Arad.
Desi integrarea in retea ar fi una optima, autostrada care ar urma sa travereseze Carpatii Orientali de la Est la Vest are un cost destul de ridicat.
In 2012, autoritatile de la drumuri vehiculau un cost de circa 9 miliarde de dolari. Intre timp, realizarea Studiului de Fezabilitate a fost scoasa la licitatie, iar in Master Planul de Transport costurile au mai fost estimate in jos, la circa 5 miliarde de euro.
Chiar si asa, la un astfel de cost ar fi necesare aproape doua exercitii financiare doar pentru a putea finanta acest singur proiect din Fondul de Coeziune (pentru 2014-2020 Romania are alocat circa 2,8 miliarde de euro pe Fondul de Coeziune pentru autostrazi, inclusiv componenta de cofinantare nationala).
Intr-o alta varianta vehiculata in Master Plan, Tg Mures – Iasi ar putea fi realizat la standard de drum expres, iar costul total ar putea fi mai mic, estimat la circa 4,1 miliarde de euro.
Chiar si asa, in scenariile testate in Master Plan, autostrada sau drumul expres Tg Mures – Iasi au orizont de implementare in perioada 2021-2030, sau chiar dupa.
A13 Brasov – Bacau
FOTO: hotnews.ro
Ca lungime, intre Brasov si Bacau autostrada ar urma sa aiba 157 de kilometri si sa coste estimativ circa 2,1 miliarde euro.
Totusi, utilitatea ei se leaga puternic de completarea reteli de autostrazi cu proiecte nefinalizate inca, nici macar incepute. Astfel, pentru a avea sens pe deplin, autostrada dinspre Moldova ar trebui sa se racordeze la autostrada de la Brasov la Sibiu (neinceputa in prezent) si la autostrada de la Brasov pana la Ploiesti (Comarnic – Ploiesti nu exista in planuri deocamdata, iar concesiunea Comarnic – Brasov bate pasul pe loc, avand toate sansele sa pice).
Mai mult, A13 Brasov – Bacau se suprapune peste reteaua TEN-T Comprehensive (secundara/neprioritara) si ar putea maxim sa fie finantata prin Fondul de dezvoltare regionala, un fond mai mic decat Fondul de Coeziune pentru autostrazi si care este destinat tututor modurilor de transport.
Daca intentia autoritatilor romane de a schimba coridoarele europene din tara intre ele se va materializa si va fi acceptata de Comisia Europeana, exista sanse ca autostrada A13 Brasov – Bacau sa fie implementata in perioada 2021-2030. Daca insa Comisia Europeana se va opune intentiilor Romaniei, atunci cel mai probabil proiectul autostrazii A13 Brasov – Bacau va ramane mult timp la sertar.
Dincolo de planurile puse pe hartie, cel mai probabil in viitorul foarte apropiat singura portiune de autostrada din Moldova va fi acea jumatate de tronson de autostrada care va constitui centura Bacaului si al carui contract se afla, inca, in curs de semnare.
Analiza integrală realizată de hotnews.ro, AICI
Intră acum și în grupul de