Intră acum și în grupul de
Managerul Spitalului şi Policlinicii private Bethesda din Suceava, medicul chirurg Ştefan Puşcaşu, a atras, marţi, atenţia că este necesară crearea unei competiţii şi a unei concurenţe pe piaţa furnizării service-ului aparaturii medicale din România arătând că, în prezent, spitalele publice şi private nu au posibilitatea de a alege firma care să asigure service-ul aparaturii achiziţionate, ci sunt nevoite să încheie contracte de service cu firmele importatoare.
Puşcaşu a declarat într-o conferinţă de presă că potrivit art. 238 din Legea 95/ 2006, aflată în vigoare, asigurarea calităţii serviciilor din pachetul de bază pentru asiguraţi revine CNAS prin respectarea mai multor măsuri, printre care şi acceptarea încheierii de contracte numai cu furnizori autorizaţi şi evaluaţi conform legii.
El a spus “o problemă majoră în sistemul sanitar românesc şi o modalitate de sifonare a banului public” le reprezintă acele contracte de service care se încheie între importatorii de aparatură medicală şi spitalele publice şi private din România.
Puşcaşu a explicat că atunci când o unitate vrea să cumpere un aparat medical, importatorul livrează aparatul, dar “te obligă să faci service cu importatorul fără a avea alternativă la service, fără a putea negocia, fără a putea să ai posibilitatea de a alege service-ul respectiv”.
“Ori în aceste condiţii şi la Bethesda, dar mai ales la spitalele publice se sifonează o grămadă de bani, ca să nu spun sume enorme, prin acest sistem, care nu are nici o legătură cu economia de piaţă, nu are nici o legătură cu posibilitatea de a alege serviciul cel mai bun sau serviciul de calitate sau la un raport preţ-calitate adecvat”, a subliniat Puşcaşu.
El a precizat că prin aceste contracte de service se ajunge să se plătească un aparat medical de două-trei ori.
“Acest lucru s-a încetăţenit în România, ori prin contractul de service ajungi să plăteşti aparatul de două-trei ori, ori dacă în România s-a ajuns să faci autostrăzi de două-.trei ori mai scumpe, de ce nu am plăti şi aparatură în acelaşi mod, pentru că suntem o ţară care ne permitem. Eu cred că aici este o problemă majoră a sistemului şi eu cred că aici şi Consiliul Concurenţei ar avea un cuvânt de spus, să verifice concurenţa de piaţa service-ului care se face la aparatura medicală din România”, a spus Puşcaşu.
Medicul sucevean a arătat că, spre exemplu, pentru full service la un aparat CT, se plătesc 60.000 de euro pe an şi respectiv 5000 de euro pe lună.
“Firma aceasta primeşte 5000 de euro pe lună numai ca să-mi dea mie o hârtie de service cu care eu să pot intra în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate şi e vorba doar de un aparat”, a precizat Puşcaşu adăugând că pentru full service la un aparat RMN se plătesc 81.000 de euro pe an.
Managerul Spitalului şi Policlinicii Bethesda Suceava a subliniat că aceste sume pentru efectuarea service-ului pentru aparatele medicale sunt foarte mari, iar unităţile nu au posibilitatea să aleagă o altă firmă, întrucât nu sunt autorizate decât firmele importatoare.
“Este o sumă mare şi eu trebuie să muncesc aproape numai pentru asta şi nu am o alternativă, nu am posibilitatea de a face service cu vreo altă firmă, pentru că CAS mi-a impus mie service-ul deşi şi această impunere este o chestiune forţată, pentru că eu, ca prestator de servicii medicale, am tot interesul ca aparatul să funcţioneze, să funcţioneze la standarde şi nu trebuie să îmi impună, pentru că dacă prestez servicii, câştig bani, dacă nu prestez servicii, pot să închid firma”, a menţionat Puşcaşu.
El consideră că în prezent există “o lipsă de transparenţă” în furnizarea service-ului aparaturii medicale în România şi că trebuie creată competiţia şi concurenţa pe piaţa service-ului aparaturii medicale.
Puşcaşu a arătat că cele mai afectate de această problemă sunt spitalele mari, care dispun de zeci şi chiar sute de aparate medicale, la care trebuie asigurat service-ul. (Liliana Bujdei)
Intră acum și în grupul de