Intră acum și în grupul de
Sistemul informatic al cadrului naţional de asigurări de sănătate nu a funcţionat nici miercuri la parametri normali în judeţul Suceava, iar CNAS precizează că se fac eforturi pentru remedierea problemelor tehnice de comunicaţie.
CNAS a precizat, miercuri, într-un comunicat de presă că în perioada în care sistemul cardului naţional de asigurări de sănătate nu funcţionează în parametri normali, furnizorii de servicii medicale aflaţi în contract cu casele de asigurări de sănătate pot acorda asiguraţilor servicii offline.
Conform sursei citate, serviciile medicale acordate offline vor putea fi raportate şi validate de sistemul informatic în termen de trei zile lucrătoare după cea în care s-a acordat serviciul respectiv, în conformitate cu reglementările legale.
Astfel, pentru serviciile acordate în cursul zilei de luni, 10 octombrie 2016, raportarea şi validarea se poate face până joi, 13 octombrie 2016, orele 23.59; pentru serviciile acordate în cursul zilei de marţi, 11 octombrie 2016, raportarea şi validarea se poate face până vineri, 14 octombrie 2016, orele 23.59; iar pentru serviciile acordate în cursul zilei de miercuri, 12 octombrie 2016, raportarea şi validarea se poate face până luni, 17 octombrie 2016, orele 23.59.
“Conform datelor Direcţiei Generale Tehnologia Informaţiei din cadrul CNAS, în cursul zilei de marţi, 11 octombrie 2016, la nivelul întregii ţări au putut fi raportate şi validate circa 50% din serviciile medicale efectuate, în medie, în cursul unei zile normale de lucru.CNAS cere scuze tuturor celor afectaţi de situaţia fortuită şi menţionează că depune toate eforturile pentru readucerea sistemului cardului naţional de sănătate, în cel mai scurt timp posibil, în parametri normali de funcţionare.
Totodată, instituţia va comunica în timp util furnizorilor de servicii medicale care sunt soluţiile de raportare şi validare a serviciilor efectuate, în cazul în care situaţia actuală se prelungeşte, astfel încât activitatea lor să nu fie perturbată iar pacienţii asiguraţi să nu aibă de suferit”, mai precizează CNAS.
Purtătorul de cuvânt al SJU Suceava, medicul Mihai Ardeleanu, a declarat, miercuri, într-o conferinţă de presă că nici în cursul zilei de miercuri sistemul informatic al cardului naţional de sănătate nu funcţionat la parametrii normali la SJU Suceava, iar serviciile se raportează off-line.
Vorbind despre specialitatea nefrologie, Ardeleanu a spus că în ambulatoriul de specialitate vin să-şi ia reţete şi pacienţii cu transplant renal.
“Sigur că nimeni nu vine, din fericire, când e la ultima pastilă de medicaţie imunosupresoare. Pacienţii cu transplant renal, în număr relativ mic, aproximativ 70, sunt binecunoscuţi la farmaciile din zona lor şi primesc medicaţia, pentru că şi farmaciştii trăiesc tot în lumea noastră, şi-au fidelizat clienţii şi pacientul primeşte medicamentele. Ca atare, nu rămâne fără ele, pentru că altfel ar fi o tragedie, ar însemna că-i respinge grefa renală, că nu-i mai funcţionează transplantul renal, deci, înseamnă că s-a dat peste cap complet”, a explicat Ardeleanu.
La rândul său, medicul oncolog Doina Elena Motan Ganea a declarat că în cursul după-amiezii de marţi nu a reuşit să elibereze în ambulatoriu decât două reţete pacienţilor care au avut răbdare să aştepte câteva ore pentru a fi generate de sistem.
“E o problemă cunoscută şi anunţată prin management central, de la nivelul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate”, a spus Ganea.
Secretarul general al Colegiului Medicilor Suceava, medicul de familie Irina Badrajan, a declarat, miercuri, pentru NewsBucovina că medicii suceveni sunt revoltaţi de situaţia generată de nefuncţionarea platformei SIUI, care pare “să nu aibă rezolvare”.
“Cei mai afectaţi sunt pacienţii care nu-şi pot îngriji starea de sănătate”, a spus Badrajan adăugând că în afara actului medical propriu-zis, medicii de familie nu au putut înregistra în sistem activitatea şi nici nu au putut elibera actele aferente calităţii de asigurat.
Ea a explicat că pentru a putea intra în sistem, cheia o reprezintă cardul de sănătate, iar atunci când serviciul cu cardul nu funcţionează, „orice alte manevre sunt inutile”.
Medicul sucevean a spus că dacă serviciile efectuate nu pot fi ridicate în sistem în termen de 72 de ore, nu pot fi validate şi în acest caz vor fi imputate.
“Ideea este că toată activitatea platformei SIUI(Serviciul Informatic Unic Integrat) a fost complet perturbată, ceea ce a condus şi la perturbarea activităţii noastre”, a subliniat Badrajan precizând că pacienţii, neînţelegând exact ce se întâmplă, au tendinţa de a da vina pe medici pentru inconvenientele create.
Secretarul general al Colegiului Medicilor Suceava a arătat că acest sistem informatic a fost de la început deficitar, dar că s-a acceptat acest lucru, şi de aceea consideră că dacă societatea civilă, asociaţiile pacienţilor ar lua atitudine, poate s-ar găsi şi o soluţie.
(Liliana Bujdei)
Intră acum și în grupul de