Intră acum și în grupul de
Vicepreședintele Comisiei de Transporturi din Camera Deputaților, deputatul ALDE de Suceava Alexandru Băișanu, a transmis, printr-o interpelare adresată ministrului Transporturilor, Lucian Șova, că inaugurarea RO-LA, de transport combinat, respectiv de transportu al TIR-urilor cu trenul, este un început bun, dar speră să se extindă, inclusiv până la Vadu Siret, altfel neavând șanse de supraviețuire.
El argumentează că rutele pe care va circula RO-LA susțin afirmația sa arătând că distanța Curtici-Craiova, (Vama Nădlac – Craiova pe șosea) este de 400 de km prin Timișoara – Caransebeș -Drobeta Turnu Severin și 460 de km pe traseul Lugoj – Deva – Petroșani – Târgu Jiu, variantă în care se câștigă ceva timp pe mica bucată de autostradă, însă pe Valea Jiului, se poate circula cu 40- 50 km/h.
Potrivit acestuia, prima variantă se parcurge, respectând pauza de tahograf, în 7 ore, a doua în 8 ore și 15 minute, în condiții de trafic mediu, doar dacă plecara din Nădlac se face după perioada de odihnă zilnică de cel puțin 9 ore, și pe traseu, după maxim 4 ore și jumătate de conducere, se face o pauză continuă de 45 de minute.
„Fără o modernizare a infrastructurii feroviare pentru a crește viteza de transport nu este rentabil să ajungi cu Ro-La până la Craiova”, susține deputatul.
El adaugă că, pe lângă reducerea poluării, un preț corect din partea CFR pentru acest tip de transfer, prelungirea traseului până la Giurgiu – Ruse, inclusiv trecerea podului spre Bulgaria, până în portul Constanța, sau Pitești de un unde ar putea prelua trailerele cu autoturisme, parcurgerea distanței în același timp ca pe șosea, la care se adaugă timpii de îmbarcare-debarcare pe care tahometrul îl marcheaza că timp de lucru, ar avantaja acest transport combinat.
Băișanu mai arată că un alt avantaj ar putea fi îndeplinirea pauzei zilnice ținând cont că un șofer de TIR, șofer de autocar, nu poate conduce mai mult de 9 ore zilnic, cu anumite excepții, iar perioada de odihnă zilnică este de minim 11 ore.
„Dacă în 12 – 13 ore, RO-LA ar ajunge în vama bulgară la Ruse, sau în portul Constanța, de la Curtici, atunci ar fi un avantaj real pentru transportul combinat. La fel dacă RO – LA ar prelua TIR-urile din Vama Siret și în 12 ore ar ajunge la Ruse sau Constanța, ținând cont de faptul că pe DN 2, DN7, centura Bucureștiului, există toate șansele să depășești timpii de condus”, a menționat deputatul sucevean.
El mai susține că un alt avantaj al RO-LA ar fi acela că va prelua TIR-urile în zilele de restricție, TIR-urile nemaiavând voie să circule prin Ungaria, în weekend, vara, sau în România, când temperaturile sunt ridicate și sunt restricții de trafic.
„Prin acorduri cu țările vecine, RO-LA poate fi luni dimineață cu tirurile în țară vecină și cu vama făcută, sau se poate ajunge din Constanța sau Giurgiu în Ucraina, direct la Vadu Siret și tot cu vama făcută, pentru că la Siret, tirurile stau și câte 48 de ore la rând. Atunci merită corelată pentru că intri pe rețelele de autostrăzi și ajungi la timp la destinație”, adaugă Băișanu.
El concluzionează că fără o corelare cu restricțiile de transport din țările vecine, cu cerințele TIR-iștilor, nu este sustenabilă plecarea RO-LA, luni din Constanța și faptul că se ajunge marți seară la Curtici, nevoia transportatorilor fiind ca luni dimineața să aibă deja vama făcută în Ungaria.
Mai mult, Băișanu arată că fără o rețea națională Constanța-Curtici,Vadu Siret ( Iași Ungheni cu cuplare în Pașcani) – Ruse, București – Pitești – Curtici, Pitești – București – Vadu Siret, Constanța-Vadu Siret (Iași Ungheni cuplare în Pașcani), fără creșterea vitezei de transport pe CFR, fără profesionalism la CFR, această rețea nu are șanse de supraviețuire.
Ținând cont de situațiile prezentate, Băișanu cere ministrului Transporturilor să precizeze măsurile pe care le are în vedere privind acest mod de transport.(N.B.)
Intră acum și în grupul de