Intră acum și în grupul de
Fostul președinte al Consiliului Județean Suceava, deputatul Cătălin Nechifor, a prezentat în cadrul unui simpozion care s-a desfășurat la sfârșitul săptămânii la Universitatea Suceava o analiză privind domeniul aviației în Bucovina, arătând că deși istoria aviației în Bucovina depășește 100 de ani această regiune nu a știut să profite de acest lucru.
În prelegerea susținută la USV intitulată „SCV sau CWC”, indicativele aeroporturilor Suceava și Cernăuți, Nechifor a subliniat că din fericire, istoria aviației în Bucovina depășește 100 de ani.
El a spus că în 1910 la Cernăuți exista deja un aerodrom, iar în 1911 Aurel Vlaicu venea cu avionul Vlaicu 2 și susținea un miting aviatic în fața a peste 30.000 de spectatori din Cernăuți.
„Mai bine de 100 de ani de aviație în Bucovina pe care, din păcate, am ratat-o. Nu am fost capabili, la acel moment, să înțelegem ce înseamnă viitorul și am rămas destul de în spate față de alte regiuni importante din lume”, a spus Nechifor.
El a adăugat că fiecare și-ar dori să poată să zboare de la Suceava sau de la Cernăuți spre destinații îndepărtate, cum ar fi New York sau Rio de Janeiro într-un timp rezonabil și cu la un preț acceptabil mai ales că mobilitatea este un factor cheie.
„Mobilitatea este un factor cheie care a făcut ca națiuni importante din acest perimetru global să crească foarte mult și noi să rămânem aici unde suntem”, a spus Nechifor.
El a reamintit că dacă frații Write au zburat împreună și au fost martori unul pentru altul și nu au vrut să zboare în fața altor martori, România a marcat, într-o manieră extraordinară, în 18 martie 1906, la Paris, unde Traian Vuia e prima persoană din lume care a zburat cu un avion de concepție personală și a reușit să zboare 50 de m, iar apoi a venit epoca lui Vlaicu, care se jertfește pe altarul aviației și care în 1911 zbura la Cernăuți și a subliniat și importanța lui Henri Coandă pentru motoarele cu reacție.
Nechifor a prezentat harta de zbor monidală, unde se vede că zona Americii este plină de curse de avioane, în zona Europei concentrarea de zboruri este în zona centrală, iar zona în care ne aflăm noi este cam liberă.
„Nu suntem prezenți pe harta de zbor în condițiile în care am fost pionieri și nu am știut să profităm de lucrul acesta”, a menționat Nechifor.
În ceea ce privește aviația în Bucovina, în Suceava și Cernăuți, el a arătat că până la București sunt 434 de kilometri din Suceava și de la Cernăuți la Kiev sunt 526 de kilometri, dar că sunt foarte puține zboruri cu capitala.
Nechifor a amintit că primul miting aviatic important la Suceava a fost în 1929 pe aerodromul de la Șcheia unde au asistat zeci de mii de oameni, iar în 1932 se înființează aerodromul Suceava în zona unde este acum Aeroportul Suceava, iar în 1962 are loc construirea primelor elemente de infrastructură și terminal.
Din 1962 până în 2001 Tarom a oferit zboruri directe cu București, o perioadă a fost o firmă privată și Tarom a revenit din 2004 și oferă curse zilnice cu București.
Nechifor a mai spus că între 2013 și 2015 a fost realizat cel mai important proiect al județului pentru modernizarea totală a aeroportului și astăzi sunt realizați indicatori importanți și se va atinge 300.000 de pasageri în condițiile în care maximul istoric până la modernizare a fost în 2010 cu 34.000 de pasageri.
„Cu acest proiect s-a multiplicat de 10 ori”, a spus Nechifor care a menționat că trebuie continuat ritmul de dezvoltare aeroportuară.
În schimb, primul aerodrom din Cernăuți a fost înființat înainte de 1910, cu mult înainte de cel din Suceava, iar în 17 octombrie 1910 au fost zboruri de test cu avion Bleriot, urmat de momentul de referință din anul 1911 când Aurel Vlaicu a făcut demonstrații.
Ulterior, în primul război mondial, arată Nechifor, Cernăuți devine spațiu de luptă atât pe avioane de recunoaștere sau de bombardament și că s-au purtat bătălii importante cu avioane plecate sau aterizate în Cernăuți.
În 1927, aeroportul Cernăuți se conturează și se pune piatra de temelie în 1930, 10 decembrie.
Nechifor a mai spus că „un lucru fabulos” a fost că în 1931 se oferă cursuri de pilotaj la Universitatea din Cernăuți și că s-au înscris în primul an șapte studenți și în anul următor alți 13 care au studiat aviație la Cernăuți, iar Universitatea avea în dotare trei avioane cu care s-au executat 8.262 de ore de zbor.
După al doilea război mondial, în 1954, de la Cernăuți zburau zeci de mii de pasageri și tone de marfă cu AN 2.
De remarcat este că în 1971 se renovează terminalul Aeroportului Cernăuți, iar în acel an au fost procesați 300.000 de pasageri, cât speră Suceava în acest an.
„Erau avansați, dar au pierdut foarte mult și au doar zboruri directe spre Kiev și câteva curse charter”, a spus Nechifor care a adăugat că vineri s-a deschis o legătură directă Cernăuți-Bergamo cu compania națională de stat ucraineană.(T.B.)
Intră acum și în grupul de