ISJ Suceava: Directori ai liceelor din județ susțin că examenul de Bacalaureat ar trebui să revină la forma din anii precedenți, cu toate probele în luna iunie


Intră acum și în grupul de

Inspectorul şcolar general adjunct al ISJ Suceava, profesor Gabriela Scutaru, a declarat, joi, într-o conferinţă de presă, că cei mai mulţi directori ai unităţilor liceale din judeţul Suceava nu consideră oportună organizarea şi desfăşurarea probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale din cadrul Bacalaureatului în perioada cursurilor şcolare, aşa cum s-a întâmplat în acest an, în luna februarie, solicitând MEN revenirea la forma iniţială a examenului, cu susţinerea tuturor probelor în cursul lunii iunie.

Scutaru a spus că după desfăşurarea probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale cei mai mulţi directori de unităţi liceale şi-au exprimat opinia privind oportunitatea organizării acestor probe în perioada cursurilor şcolare.

“Semnalele sunt împărţite, unii elevi au considerat că a fost bine, pentru că şi-au luat de o grijă, alţii nu, iar pentru directorii liceelor sigur nu. Directorii liceelor nu au considerat acest lucru ca fiind oportun, ţinând cont de faptul că s-a întâmplat odată cu orele de curs şi atunci, deşi noi am solicitat ca în fiecare şcoală să se facă un program de lucru adaptat, orele au fost reprogramate, s-a asigurat parcurgerea materiei şi susţinerea orelor la fiecare clasă în parte, totuşi, inevitabil, au existat şi sincope. Ca urmare, solicitările din cele mai multe şcoli sunt acelea de a reveni la forma iniţială a examenului, când competenţele şi probele scrise se desfăşurau într-o perioadă bine delimitată din luna iunie”, a explicat Scutaru.

Ea a spus că raportul care conţine şi aceste solicitări conducerilor liceelor a fost transmis deja Ministerului Educaţiei Naţionale.

“Am informat şi am făcut propuneri pentru îmbunătăţire. Acum, în acest an, evident nu se mai poate face nimic, pentru anii viitori MEN va decide, pentru că nu numai judeţul Suceava trimite astfel de informaţii, ci din întreagă ţara”, a precizat Scutaru.

Inspectorul şcolar general adjunct a subliniat că propuneri privind organizarea şi desfăşurarea examenelor naţionale au venit şi din partea preşedinţilor comisiilor din centrele de examen după derularea simulărilor Evaluării Naţionale la clasa a VIII-a şi Bacalaureatului.

“Imediat după desfăşurarea simulării, fie la Evaluarea Naţională la clasa a VIII-a, fie la Bacalaureat, fiecare centru de examen a transmis un raport standardizat către Comisia Judeţeană şi în acel raport au existat şi propuneri din partea preşedinţilor de comisie referitor la organizarea şi desfăşurarea examenelor. Noi centralizăm aceste date, pentru că pe baza acelor rapoarte, facem şi noi analizele noastre”, a subliniat Scutaru.

Ea a precizat că după simularea examenelor naţionale din acest an, la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ a fost realizată o analiză atât pentru învăţământul gimnazial, cât şi pentru cel liceal, cu accent deosebit pe rezultatele obţinute de elevii din clasele terminale.

Scutaru a menţionat că o analiză generală s-a realizat şi în cadrul unei întâlniri organizate de ISJ Suceava cu directorii unităţilor de învăţământ din judeţ.

“În şcoală există obligativitatea asigurării unor programe remediale ce presupun pregătire suplimentară pentru elevi, indiferent dacă rezultatul obţinut în urma simulării examenelor naţionale a fost bun sau mai puţin bun, pentru că elevii trebuie sprijiniţi ca să obţină cele mai bune rezultate la examenele propriu-zise”, a explicat Scutaru.

Inspectorul şcolar general adjunct a arătat că instituţia monitorizează programele de pregătire suplimentară prin tematici de control, una dintre ele fiind chiar în curs de desfăşurare, care vizează Evaluarea Naţională la clasele II,IV, VI.

“Aceste tematici vor continua oricum, pentru că pe măsură ce ne vom apropia de examene, vor exista şi alte controale în fiecare şcoală care va fi desemnată centru de examen, ce vizează organizarea centrului, logistica şi, bineînţeles, toate celelalte aspecte privind organizarea şi desfăşurarea probelor”, a mai spus Scutaru.

Referindu-se la rezultatele obţinute de elevii suceveni la simularea examenelor naţionale, Scutaru a declarat că deşi „acestea nu sunt foarte mulţumitoare”, chiar în condiţiile în care promovabilitatea a fost peste media naţională.

“Din analiza pe care am făcut-o, de obicei, la simulare poate că rezultatele nu sunt foarte mulţumitoare, chiar dacă ele sunt peste media pe ţară, nu putem să spunem că suntem mulţumiţi cu procentele obţinute, însă la examenul propriu-zis, probabil şi pentru că elevii privesc cu mai multă responsabilitate, probabil pentru că şi profesorii privesc cu mai multă responsabilitate, procentele se îmbunătăţesc simţitor şi sper ca şi în acest an lucrul acesta să se întâmple”, a subliniat Scutaru.

Ea a spus că la simularea celor două examene naţionale au fost şi unităţi de învăţământ la care promovabilitatea a fost de 0%, dar şi altele în care a fost de 100%.

“E aceeaşi poveste, din păcate există problema liceelor tehnologice, cu un număr foarte mic de elevi, de obicei cu o singură clasă pe profil, la care şi media de admitere nu este foarte bună şi, evident, nici promovabilitatea la examen nu are cum să fie bună. Chiar şi în acest an, la Examenul de Bacalaureat, noi am făcut o analiză pe investiţia educaţională într-o generaţie, adică nu am făcut strict o analiză statistică a acestui an, ci a generaţiei care acum termină, raportat la rezultatele pe care le-a obţinut anul trecut la simularea Examenului de Bacalaureat, când elevii erau în clasa a XI-a, şi de la debutul lor în liceu. Întregul parcurs educaţional am încercat să-l evidenţiem la fiecare liceu în parte. La unii educaţia este vizibilă, la alţii stagnantă, iar la alţii mai mică”, a mai spus inspectorul şcolar general adjunct al ISJ Suceava.

(Liliana Bujdei)

 


Intră acum și în grupul de