Gheorghe Flutur îi amintește lui Răzvan Cuc o restanță din 2017 când a mai fost ministru al Transporturilor privind introducerea trenurilor pe ruta Suceava-Cernăuți: Ucrainenii încă așteaptă răspunsul părții române


Intră acum și în grupul de

Președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur, i-a transmis, joi, ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, o scrisoare în care îi reamintește că încă din mandatul trecut de ministru al Transporturilor are de soluționat problema introducerii trenurilor pe ruta Suceava-Cernăuți.

Flutur îi scrie că de la preluarea mandatului de președinte al Consiliului Județean Suceava, respectiv din iunie 2016, a avut mai multe întâlniri cu partenerii și vecinii ucraineni, reprezentanți ai Administrației Regionale de Stat Cernăuți, Consiliului Regional Cernăuți, precum și ai altor instituții din cadrul celor două unități administrativ-teritoriale cu rol în dezvoltarea cooperării transfrontaliere, în cadrul cărora s-au dezbătut probleme de interes pentru ambele părți.

„Una dintre problemele care se discută constant în cadrul întâlnirilor noastre comune se referă la măsurile care se impun în vederea degrevării traficului prin zona Siret-Porubne care, în acest moment, este singurul punct de trecere a frontierei deschis cu Ucraina, de pe teritoriul județului Suceava. Din luna iunie 2017, în contextul liberalizării regimului de vize în spațiul comunitar pentru cetățenii ucraineni, situația în acest punct de frontieră s-a înrăutățit și mai mult”, precizează Flutur.

El subliniază că începând cu luna iunie 2017, la PCTF Siret-Porubne, Porubne-Siret și Vadu Siret-Vicșani, au avut loc alte întâlniri de lucru între conducerile administrative ale județului Suceava și ale regiunii Cernăuți, la care au participat și reprezentanți ai căilor ferate din cele două unități administrativ – teritoriale și unde s-a discutat despre posibilitatea introducerii a două trenuri, unul pe ruta Suceava – Cernăuți, cu plecare dimineața din Suceava și întoarcere seara din Cernăuți și unul pe ruta Cernăuți – Suceava, cu plecare dimineața din Cernăuți și întoarcere seara din Suceava.

Președintele Flutur arată că funcționarea celor două trenuri ar putea contribui la rezolvarea descongestionării traficului în singurul punct de frontieră deschis în zona de graniță Suceava-Cernăuți, până la redeschiderea celorlalte puncte, care au fost închise în 2010, pentru conformitate la Spațiul Schengen.

„Despre toate aceste întâlniri și dezbateri, Consiliul Județean Suceava a informat toate conducerile Ministerului Transporturilor, inclusiv pe dumneavoastră, domnule ministru Alexandru Răzvan Cuc, încă din perioada când ați mai îndeplinit funcția de ministru al Transporturilor, aducându-vă la cunoștință faptul că partea ucraineană ne-a transmis, în mai multe rânduri, că are rezolvată această problemă atât din punct de vedere tehnic cât și din perspectivă financiară, iar pentru punerea în funcțiune efectivă a trenului de călători, pe ruta Cernăuți-Vadu Siret, ucrainenii așteaptă doar punctul de vedere al părții române”, mai scrie Flutur.

El subliniază că în cadrul acestei corespondențe purtate între Consiliul Județean Suceava și Ministerul Transporturilor, în legătură cu acest subiect, potrivit unui răspuns al ministerului, ”Compania Națională de Căi Ferate ”CFR” și Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători ”CFR Călători” SA susțin implementarea acestui proiect și în tot acest interval de timp au căutat soluții optime, din punct de vedere tehnic, pentru lansarea acestui serviciu de transport călători, în perioada imediat următoare”.

„Acestui răspuns optimist, s-a adăugat altul, transmis de Ministerul Transporturilor, prin Direcția Comunicare, Relația cu Sindicatele, Patronatele și Organizațiile Neguvernamentale, în finalul căruia se anulează oarecum susținerea acestui demers, arătându-se că “prin contractul de servicii publice pentru perioada 1 ianuarie 2016-2 decembrie 2019 în transportul feroviar public de călători, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr .231/2016, actualizat pentru anul 2017 prin Ordinul ministerului transporturilor nr. 516, CFR Călători se obligă să pună în circulație cu prioritate numărul și categoriile de trenuri incluse în pachetul minim de servicii aprobat””, precizează Flutur.

El explică în scrisoare că nu a mai revenit în ultima perioadă cu nicio altă adresă către minister, așteptând să se întâmple ceva ca urmare a întâlnirii din luna mai 2018, de la Cernăuți, a Grupului de lucru pentru transport și infrastructură între Ucraina și România, întâlnire la care au participat și Victor Dovdan, ministru adjunct al infrastructurii din Ucraina și Maria Magdalena Grigore, secretar de Stat la Ministerul Transporturilor din România și unde s-au formulat o serie de concluzii, iar în documentul semnat de ambele părți, în urma acestei întâlniri, se menționa, printre altele că, în ceea ce privește transportul pe calea ferată, începând cu 1 ianuarie 2019, vor fi introduse două perechi de trenuri, între Suceava și Cernăuți cu transfer în Vadu Siret.

„Din păcate, ceea ce părea stabilit, încă din mai 2018, de conducerile ministerelor de transport din Ucraina și România nu s-a pus în practică, ratându-se, așadar, posibilitatea ca în anul Centenarului Marii Uniri, an cu o semnificație deosebită pentru regiunea istorică Bucovina, să fie rezolvată această problemă, care este pusă în discuție încă din iunie 2017”, arată Flutur.

El mai transmite că având în vedere toate aceste considerente și faptul că partenerii ucraineni încă așteaptă răspunsul cu privire la data exactă când cetățenii din cele două regiuni istorice vor avea la dispoziție posibilitatea de a circula pe ruta Suceava-Cernăuți și retur inclusiv pe calea ferată, îi cere ministrului să dispună rezolvarea, de urgență, a problemelor care țin de partea română și care blochează acest proiect.(T.B.)


Intră acum și în grupul de