Intră acum și în grupul de
Managerul Muzeului de Artă „Ion Irimescu” din Fălticeni, Teodor Brădățanu, a anunțat, vineri, într-o conferință de presă, că situația patrimoniului muzeului este neclară pentru că lipsesc zeci de obiecte care ar fi trebuit să fie în inventar, iar alte sute nu au fost inventariate.
El a arătat că situația neclară provine din mandatul fostei conduceri, lăsând să se înțeleagă că în respectiva perioadă lucrurile au funcționat fără să se respecte prevederile legale în cazul instituțiilor muzeale, ci mai degrabă după bunul plac al fostului director, mai ales că jumătate dintre angajați făceau parte din familia acestuia, respectiv fiul, soția acestuia, o verișoară și cumnata verișoarei.
„Momentan, muzeul are niște probleme de ordin juridic ce sunt pe cale de rezolvare și trebuie să facă mențiuni referitoare la testamente, actul de donație și patrimoniul muzeului”, a spus Brădățanu care este din 2017 director al Muzeului de Artă „Ion Irimescu” Fălticeni.
El a explicat că imediat după ce a câștigat concursul de manager, chiar în prima lună, a aflat cu stupoare că anumite aspecte de legislație nu se aplicau la acest muzeu, cu nu exista o gestiune a patrimoniului mobil descărcat pe conservatori, că personalul nu intrase în depozit, iar arhivarul nu se apropiase de arhivă, toate fiind controlate doar de director.
„Am încercat să fac această descărcare de gestiune pe un conservator. Ea a refuzat pentru că a nu intrat în depozitele muzeului și a spus că e necesară o reinventariere”, a menționat managerul muzeului care a adăugat că fosta direcțiune i-a propus să fac o predare-preluare scriptică pe motic „că așa se face”, dar că el a refuzat și a primit din partea ordonatorului principal de credite finanțarea unei expertize care a durat mai mult decât s-a preconizat din cauza lipsei documentației.
El a spus că în registrul inventar nu erau informații, iar pentru documentația necesară pentru această inventariere a mai adus documente, din afara muzeului, fostul director în condițiile în care muzeul avea arhivist.
„În urma expertizei au reieșit mai multe nereguli, printre care 71 de lipsuri”, a spus Brădățanu.
El a arătat că 30 de piese au fost găsite la alte muzee din Fălticeni, cum ar fi Galeria Oamenilor de Seamnă, iar pentru celelalte 41 de lucrări au fost prezentate justificări scrise bazate pe copii de acte și că unele ar fi fost distruse la Revoluție și a a evitat să răspundă dacă unele lucrări care nu sunt de găsit au fost sustrase.
„Nu am putut și nu aș fi avut această posibilitate legală doar pe baza acestor justificări să accept situația dată”, a spus Brădățanu care a menționat că în urma unui control, Curtea de Conturi a solicitat să fie întocmit un nou registru.
El a mai arătat că în acest caz au fost începute cercetări penale ale Poliției Fălticeni și s-a deschis un dosar penal la Parchetul Fălticeni, iar dosarul este în lucru la Serviciul de Investigații Criminale.
Managerul Muzeului „Ion Irimescu” a spus că a mai aflat că în 2003, la centenarul maestrului a fost făcut un contract de Ministerul Culturii la care muzeul era parte prin care trebuiau să se transpună în material definitiv 15 lucrări irimesciene, dar că zece lucrări au venit conform contractului și cinci altfel.
„Această proastă abordare a contractului a dus ca în 2007 să fie o Hotărâre de Guvern prin care au fost trecute în inventarul public al statului cinci lucrări care nu existau. În 2017 am aflat și eu acest lucru. S-a găsit o cale de rezolvare și a început demersul prin care cele 5 lucrări să fie turnate în material definitiv cu acordul legatarilor testamentari, acord obținut cu fosta conducere, fostul director fiind unul dintre legatari”, a spus managerul.
El a mai declarat că, ulterior, i s-a adus la cunoștință că s-au scos lucrări din muzeu contrar cerinței maestrului.
„Lucrurile sunt destul de complicate. Din 2018 am fost explicit față de angajați și foști angajați că nu pot aborda decât legal preluarea gestiunii”, a spus Brădățanu care a menționat că în aceste condiții angajații din familia fostului director au început să aibă o atudine ostilă la adresa sa, fapt confirmat și prin prezența, în public, la conferința de presă, a fiului fostului director, Marius Dăscălescu, a soției sale și a unei verișoare, care au contestat cele spuse de manager, arătând că ei sunt persecutați de conducerea muzeului.
„Muzeul avea angajați care aveau în fișa postului gestionarea patrimoniului muzeal, conservatori, restaurator. Nu au avut acces în depozit și au fost salarizați ar trebui să fie cercetat. Un alt salariat care se ocupa de arhivă nu se putea apropia de arhivă. Nu am putut să-mi asum cutuma muzeului”, a spus Brădățanu.
Totodată, el a spus că în depozit s-au identificat 250 de lucrări neinventariate din care peste 150 de mare valoare și au fost trecute în inventarul muzelului, restul într-un inventar documentar.
„Lucrări de grafică și picturi de Hatmanu, Băieșu, Irimescu. Nu aveau acte de proveniență”, a spus Brădățan care a menționat că în 2018 i s-a adus un act de donație din 2018 de la Fundația Culturală „Ion Irimescu”, dar că despre existența lor legală la fundație nu are amănunte.
El a mai arătat că până în momentul inventarierii nu a avut nimeni cheia depozitului decât fosta direcțiune și că el a schimbat cheile.
Totodată, managerul muzelui a spus că legatarii testamentari au avut surpriză să afle despre această situație.
Întrebat dacă va demisiona, el a spus că nu i se pare just să-și dea demisia.
„Sunt preot. Adevărul și dreptatea aduc după sine pacea. Pentru a scoate la lumină adevărul e nevoie de intervenția instituțiilor statului”, a spus Teodor Brădățanu.
El a arătat că va încerca, atât cât îi stă în putință, să ducă muzeul pe un făgaș legal, să dezvolte activitățile muzeului și să-l alinieze la viața muzeală actuală. (T.B.)
Intră acum și în grupul de