Intră acum și în grupul de
IPJ Suceava a efectuat o analiză privind accidentele de circulație produse în anul 2019 pe raza județului Suceava.
Astfel, aflăm printre altele, că în 2019 83 de persoane și-au pierdut viața din cauza accidentelor rutiere, iar principala cauză a accidentelor grave rămâne a fi viteza și alcoolul. Totodată, remarcăm faptul că numărul mașini lor înmatriculate în județ s-a mărit cu aprox. 20.000 de vehicule, iar numărul posesorilor de permis cu aprox. 10.000 de persoane.
Redăm mai jos analiza IPJ Suceava:
Rețeaua de drumuri publice din județ totalizează 3.083,043 km, din care:
- Total D.N. = 631,054 km (614 km modernizați şi 14 km cu îmbrăcăminte uşoară rutieră) – locul 1 a nivel național;
- Total D.J. = 1.136,452 km (807 km de DC şi DJ modernizate şi 168 km cu îmbrăcăminte uşoară rutieră).
- Total D.C. = 696,537 km.
- Străzi, în localităţi urbane = 619 km.
Totodată, parcul auto a crescut de la nivelul județului Suceava față de 01.01.2019 cu 20.148 de vehicule înmatriculate (totalizând 258.374) și iar numărul posesorilor de permis de conducere a crescut cu 9.294 de persoane (251.214 de persoane din județ fiind posesoare de permis de conducere auto).
Dinamica accidentelor rutiere înregistrate în perioada ianuarie-decembrie 2019, relevă faptul că, pe drumurile publice ce străbat judeţul Suceava, s-au produs:
- 278 de accidente grave, în scădere cu 7 față de perioada similară a anului 2018, soldate cu:
- 83 de persoane decedate, cu 1 mai puțin față de anul precedent;
- 225 de persoane rănite grav (-14),
- 112 persoane rănite uşor în accidente grave (-9),
- 827 de accidente uşoare, cu 69 mai puține față de 12 luni 2018, soldate cu 1.003 persoane rănite uşor (-171).
Astfel, din analiza evoluţiei anuale a numărului accidentelor rutiere grave, înregistrate pe raza județului Suceava în perioada 2010-2019, se poate constata faptul că, în anul 2019, s-a înregistrat cel mai mic număr din ultimii 10 ani.
Analiza dinamicii accidentelor de circulaţie grave produse pe raza judeţului Suceava în cele 12 luni ale anului 2019, relevă faptul că, principalele cauze de producere ale acestora sunt:
- viteza neadaptată la condiţiile de drum cu 54 de accidente(-5 față de 12 luni 2018), soldate cu 15 persoane decedate(identic cu anul 2018), 44 persoane rănite grav (-14)și 41 rănite uşor (+3);
- traversarea neregulamentară a pietonilor cu 38 de accidente(-2 față de anul 2018), soldate cu 13 persoane decedate (+4)și 26 persoane rănite grav(-5);
- abateri bicicliști cu 32 de accidente (+4 față de perioada ianuarie-decembrie 2018), soldate cu 11 persoane decedate (+5), 21 de persoane rănite grav (-1)şi 1 rănită uşor(+1);
- prezența pe carosabil a pietonilor cu 16 accidente(identic cu anul 2018), soldate cu 6 persoane decedate (-2)și 10 persoane rănite grav(+2);
- depășirea neregulamentară cu 14 accidente (+6 față de perioada de comparație), soldate cu 6 persoane decedate (+4), 16 persoane rănite grav (+9) şi 19 rănite uşor (+13);
- conducerea de vehicule sub influența băuturilor alcoolice cu 14 accidente(-11 față de 12 luni 2018), soldate cu 4 persoane decedate(-9), 10 persoane rănite grav (-11)și 3 rănite uşor (-12);
Astfel, se remarcă faptul că, un număr de 22 (-2) accidente grave soldate cu 4 (-14) persoane decedate și 20 (-10) persoane rănite grav, s-au produs pe fondul consumului de băuturi alcoolice, motiv pentru care, în planul cadru lunar pentru reducerea riscului rutier s-a urmărit cu preponderenţă executarea de acţiuni punctuale pe această linie, în special în zilele din fiecare week-end şi cu ocazia sărbătorilor religioase, perioade în care, conform analizelor, s-a constatat că se comit astfel de accidente.
Repartiţia accidentelor rutiere grave şi a consecinţelor acestora, pe categorii de drum, se prezintă astfel:
- pe drumurile naționale (D.N.) – s-au produs 88 de accidente (-15 față de anul 20180, soldate cu 38 de persoane decedate (identic cu 12 luni 2018) și 73 rănite grav (-11);
- pe drumurile județene (D.J.) – s-au produs 70 de accidente, cu 12 mai multe față de anul 2018, soldate cu 22 persoane decedate (+6) și 52 rănite grav (identic cu anul 2018);
- pe drumurile comunale (D.C.) – s-au produs 41 de accidente (-2), soldate cu 6 persoane decedate (-1) și 35 rănite grav (-3);
- pe străzi – s-au produs 69 de accidente, cu 5 mai puține față de anul 2018, soldate cu 15 de persoane decedate (-7) și 57 rănite grav (-2);
- pe alte categorii de drumuri – s-au produs 10 accidente (+3 față de perioada ianuarie-decembrie 2018, soldate cu 2 persoane decedate (+1) și 8 rănite grav (+2);
Din punct de vedere al riscului accidentogen al arterelor rutiere, se constată faptul că:
- pe DN 17 (137,69 km) s-au produs 11 de accidente grave (-17 față de anul 2018), soldate cu 20 persoane decedate (+8) și 22 rănite grav (+1);
- pe DN 17A (83,315 km) s-au produs 18 accidente (+4), soldate cu 8 persoane decedate cu 5 mai multe față de anul 2018 şi 11 rănite grav (identic cu anul 2018);
- pe DN 2 (99,3 km) s-au produs 14 de accidente (-10 față de anul precedent), soldate cu 6 persoane decedate (-9) și 1 rănită grav (-15);
- pe DJ 209D, s-au produs 4 accidente rutiere grave, soldate cu 2 persoane decedate și 2 rănite grav;
Astfel, se poate constata faptul că, la nivelul judeţului Suceava poate fi încadrată ca zonă cu risc de producere a accidentelor de circulaţie D.N. 17, D.N. 17A, D.N. 2 și D.N. 2E
Autovehiculele cu volan pe dreapta au fost implicate în 12 accidente rutiere grave produse în localitățile: Rădăuți (2 evenimente), Vicovu de Sus (2 evenimente), Straja (2 evenimente), Voitinel, Vicovu de Jos, Brodina, Horodnic de Jos, Fundu Moldovei și Suceava.
Pe zone (mediul urban și rural) situaţia accidentelor rutiere grave se prezintă astfel:
Remarcăm faptul că, în zona de competenţă a municipiilor Suceava, Rădăuți, C-lung Moldovenesc, Fălticeni și Vatra Dornei se înregistrează cele mai multe accidente grave, soldate cu victime.
Din totalul celor 81 de accidente mortale, soldate cu 83 de persoane decedate:
- într-un accident a fost implicat un ATV (1 persoană decedată);
- în 3 accidente au fost implicate mopede (3 persoane decedate morți);
- într-un accident a fost implicat un tractor (1 persoană decedată, căzută din tractor);
- într-un accident a fost implicată o motocicletă enduro (1 persoană decedată);
- în 5 accidente au fost implicate motociclete de performanțe medii (5 persoane decedate);
- în 2 accidente au fost implicate vehicule cu tracțiune animală (2 persoane decedate);
- în 26 de accidente mortale au fost implicați pietoni, dintre care:
– traversare neregulamentară: 12 accidente/12 persoane decedate (1 în urban și 11 în rural)
– pietoni pe partea carosabilă: 6 accidente/6 persoane decedate (1 în urban Rădăuți și 1 în urban Cajvana și 4 în rural – Hânțești, Bosanci, Straja și Vatra Moldoviței)
Pentru prevenirea accidentelor de circulație, poliția rutieră a acționat zilnic pe principalele drumuri publice din județ, a desfășurat acțiuni tematice și punctuale în vederea prevenirii accidentelor de circulație și a reducerii consecințelor acestora.
În acest sens, în anul 2019, au fost organizate 210 acţiuni din care 179 cu efective proprii, 31 în colaborare cu partenerii din Programul de reducere a numărului şi consecinţelor accidentelor (ARR, RAR, SDN).
Ca urmare a acestor activităţi preventive, precum şi cu ocazia celor desfăşurate zilnic, comparativ cu anul 2018,
- au fost întocmite acte de sesizare pentru 1.575 (-61) fapte de natură penală, din care 657 la regimul circulaţiei (+11) şi 918 de altă natură (-72).
- au fost aplicate un număr total de 48.370 de sancţiuni contravenţionale (+804), dintre care 47.798 la regimul rutier (+232) şi un număr de 572 (-54) sancţiuni contravenţionale la alte acte normative.
Din totalul sancţiunilor contravenţionale aplicate la regimul rutier, ponderea o deţin cele aplicate conducătorilor auto, cu 45.835 (+492), dar au fost aplicate şi altor categorii de participanţi la trafic, respectiv 1.963 (-260), dintre care pietonilor 1.236 (-156).
Pentru realizarea efectului preventiv-educativ asupra conduitei rutiere a conducătorilor auto, au fost reţinute în vederea suspendării exercitării dreptului de a conduce autovehicule 3.549 (-1.088) permise de conducere şi 1.787 (+299) certificate de înmatriculare auto.
Totodată, ca urmare a măsurilor preventive dispuse de poliția rutieră, au fost reținuți 107 conducători auto ce au comis infracțiuni la regimul rutier, 19 dintre aceștia fiind ulterior arestați.
De menționat este și faptul că, factorii care au concurat la producerea unor evenimente rutiere cu consecințe grave sunt și:
– reţeaua vastă de drumuri publice din județ (locul I la nivel național),
– zona de tranzit către frontiera de stat cu Ucraina și către partea de vest a țării;
– parcul auto care a crescut la nivelul județului Suceava față de 01.01.2019 cu 20.148 de vehicule înmatriculate (totalizând 258.374) și trendul ascendent al posesorilor de permis de conducere care a crescut cu 9.294 de persoane (251.214 de persoane din județ fiind posesoare de permis de conducere auto);
– infrastructura rutieră precară, neadaptată necesităţilor actuale de trafic și în special a celei destinate pietonilor şi bicicliştilor din mediul rural, a drumurilor amenajate pentru atelajele hipo şi utilajele agricole;
– lipsa iluminatului ori iluminat necorespunzător în localitățile din mediul rural;
– lipsa unei educații rutiere corespunzătoare în rândul participanților la trafic;
– specificul turistic și de agrement a județului, care implică un trafic rutier intens în anumite perioade ale anului;
– lipsa marcajelor rutiere pe anumite tronsoane de drum.
Măsurile dispuse la nivelul I.P.J. Suceava pentru anul 2020 în vederea creşterii gradului de siguranţă rutieră şi combaterea principalelor cauze generatoare de accidente de circulație, cuprind:
- continuarea bunelor practici inițiate în anul 2019 privind măsurile preventive dispuse față de conducătorii auto care comit infracțiuni de regimul rutier (reținerea pentru 24 de ore și încarcerarea în arestul I.P.J. Suceava) și intensificarea activităţilor de prevenire și combatere a principalelor cauze generatoare de accidente, prin utilizarea eficientă a dotării tehnice existente şi prin organizarea unor acţiuni în sistem integrat cu structura de ordine publică, în vederea conștientizării populației cu privire la riscul la care se expune prin încălcarea normelor rutiere, dar și creșterea fermității agenților constatatori în cadrul acțiunilor rutiere organizate.
- asigurarea echipajelor de poliţie rutieră în a doua parte a zilei şi pe timpul nopţii, astfel încât prezenţa acestora pe reţeaua drumurilor din zonele de competenţă să determine creşterea corespunzătoare a siguranţei circulaţiei şi prevenirea producerii accidentelor rutiere.
- folosirea la capacitate maximă a mijloacelor tehnice certificate în constatarea abaterilor de la normele rutiere (aparatele radar şi etilotestele), urmărindu-se crearea sentimentului de omniprezenţă al poliţiei şi obţinerea, în acest fel a unui plus de eficienţă în munca de prevenţie.
- organizarea de acțiuni punctuale cu forțe mărite, prin gruparea mai multor subunități în cadrul aceleași acțiuni, pe cauze generatoare, având drept scop creșterea vizibilității elementului polițienesc și crearea unui impact deosebit în rândul populației.
- inițierea de activități în comun cu specialişti din cadrul R.A.R., I.S.C.T.R., etc. pentru depistarea conducătorilor de autovehicule care circulă cu defecţiuni tehnice, efectuează transport ilegal de mărfuri şi persoane, poluează mediul, nu respectă timpii de odihnă ori depăşesc masele maxime admise de gabarit şi greutate.
- asigurarea prezenţei active a agenţilor de poliţie rutieră şi ordine publică atestaţi pe linie de poliţie rutieră pe principalele artere ale judeţului (în special DN 17, DN 17A, DN 2, DJ 209D), precum şi în zonele turistice şi traseele de acces către acestea.
- demararea unei campanii de prevenire pe linie de indisciplină pietonală în vederea prevenirii riscului rutier în care este implicată această categorie de participanţi la trafic, precum şi diversificarea activităţilor de educaţie rutieră, îndeosebi prin mijloacele de informare în mass-media, precum şi în unităţile de învăţământ şcolar şi preşcolar.
- analiza lunară a situaţiei operative din punct de vedere al cauzelor generatoare de accidente, în funcţie de care, vor fi organizate şi desfăşurate acţiuni tematice şi punctuale pentru contracararea şi prevenirea accidentelor rutiere cu consecinţe grave, la orele şi pe segmente de drum cu risc rutier ridicat.
- solicitarea implicării autorităților administrației publice locale cu atribuţii în domeniul rutier în modernizarea infrastructurii rutiere, în mediul urban pentru semaforizarea sau iluminarea trecerilor pentru pietoni, iar în mediul rural pentru asigurarea circulației pietonilor, căruțașilor și a bicicliștilor, precum și a analizei posibilității asigurării iluminatului public pe timpul nopții.
Intră acum și în grupul de