Intră acum și în grupul de
Nostra Silva – Federația Proprietarilor de Păduri și Pășuni din România şi Fordaq – Comunitatea Forestierilor din România solicită demisia imediată a ministrului Mediului, Costel Alexe, pe care îl acuză că este o sursă permanentă de dezinformare a instituțiilor europene și naționale.
Vă prezentăm comunicatul transmis de Nostra Silva – Federația Proprietarilor de Păduri și Pășuni din România şi Fordaq – Comunitatea Forestierilor din România
Nostra Silva – Federația Proprietarilor de Păduri și Pășuni din România şi Fordaq – Comunitatea Forestierilor din România au luat notă de scrisoarea Comisiei Europene privitoare la domeniul pădurilor și solicită Guvernului României un plan de măsuri fundamentat în urma unui proces consultativ transparent și, mai ales, inițierea unui schimb de informații și clarificări între România și Comisia Europeană, bazat pe realitățile domeniului pădurilor din România.
Pe fond, Comisia Europeană nu a făcut decât să constate “asumarea” de către domnul ministru Costel Alexe, ca rezultat al Inventarului Forestier Național, a “unui volum de tăieri în România de 38,6 milioane mc, din care doar 18 milioane sunt tăieri legale”, concluzionând, pe baza afirmațiilor oficialului român, faptul că România încalcă Regulamentul European denumit EUTR și permite plasarea de lemn tăiat ilegal pe piață. În analiza sa, Comisia Europeană se arată agasată de contradicția între datele ”oficiale” furnizate de statul român privind amploarea tăierilor ilegale:
Raportul Curții de Conturi vorbește de 80 milioane mc în perioada 1991-2011, deci 4 milioane mc /an.
în 2015 s-a vehiculat cifra de 8,6 milioane mc/ an tăieri ilegale, tot ca rezultat al IFN Ciclul II, adică o medie 2008-2015.
domnul ministru Costel Alexe a “asumat” un volum de tăieri ilegale de 20,6 milioane mc /an în prezent . În fapt, IFN nu poate estima decât medii, în acest caz o medie 2008-2018
Comisia Europeană concluzionează, în baza “asumării” de către domnul ministru Costel Alexe, că volumul tăierilor ilegale a crescut după 2015, prin urmare controlul este ineficient, numărul controalelor este prea mic, iar sancțiunile aplicate nu descurajează fenomenul tăierilor ilegale, deci nu sunt proporționale cu amploarea fenomenului.
Analizȃnd cauzele ineficienței controlului, Comisia se bazează pe plângerea din septembrie 2019 făcuta de ONG-urile de Mediu – Agent Green, Greenpeace și Euronatur, preluând în mod necritic afirmații ale ONG-urilor de mediu: Inspectorul Pădurii nu funcționează, sistemul SUMAL nu este operaționalizat, sunt prea puține controale. Evident, la aceste informații nu au fost aduse clarificări de către autoritățile statului roman, care aveau datoria să o facă – în speță Ministerul Mediului, reprezentat prin dl Ministru Costel Alexe.
În fapt, costatăm cu stupoare că domnul ministru Costel Alexe nu oferă informații pertinente Comisiei Europene, pentru că domnia sa este o sursă permanentă de dezinformare!
Așa cum am arătat în comunicatele anterioare, pozițiile oficiale exprimate de către Institutul Național de Cercetare și Dezvoltare în Silvicultură – Marin Drăcea, instituție responsabilă de realizarea Inventarului Forestier Național și Academia de Științe Agricole și Silvice, argumentează științific faptul că, cifra “volumului dispărut” vehiculată în spațiul public este afectată de erori de eșantionaj, mai mari decât cele acceptate în tema de proiectare. Din această cauză nu a fost avizată și nu există ca cifră oficială, rezultat al Inventarului Forestier Național. În plus, se arată în poziția oficială a I.N.C.D.S, compararea acesteia cu cifra dată de INS, rezultată prin însumarea APV-urilor, este “neprofesionistă”.
În cadrul Forumului Pădurilor, Industriei Lemnului și Economiei Verzi au fost prezentate de către d-na Prof. Dr. Ing. Laura Bouriaud, concluziile analizei unui grup larg de cerccetători:
“Raportarea Institutului Național de Statistică se referă la volumul brut comercializabil, în timp ce Inventarul Forestier Național se referă la biomasa aeriană totală. Nu există nicio corelație între aceste două sisteme de raportare. […] Situația aceasta este cunoscută și în alte inventare forestiere naționale, fiind caracterizată ca diferență dintre commercialised volume versus total drain. Nu toți cei care își dau cu părerea despre Inventarul Forestier Național se și pricep la Inventarul Forestier Național. În Romania, IFN-ul a avut o comunicare foarte proastă, forțat pentru că a trebuit să supraviețuiasca, fiind în pericol de a i se tăia finanțarea. […] Inventarul forestier oferă cifrele, dar nu Inventarul Forestier trebuie să spună ce înseamnă aceste cifre. […] Rezultatele IFN trebuie să fie cercetate în cadrul unor departamente de cercetare, așa cum este și în Franța, pentru a fundamenta corect politicile publice”.
Mai mult decât atât, în luna decembrie 2019, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a transmis către Comisia Europeană un “Raport de contabilizare pentru domeniul pădurilor al gazelor cu efect de sera PENTRU PRIMA PERIOADĂ DE ANGAJAMENT (2021-2025)“, elaborat de INCDS-Marin Drăcea, asumat și transmis de către Minister în numele Romaniei, către Comisia Europeană, după schimbarea conducerii INCDS Marin Dracea, deci în total control și responsabilitate. În raport Ministerul Mediului nu folosește pentru tăierile ilegale cifrele “asumate” de către domnul ministru ca rezultat al IFN, ci datele Institutului Național de Statistică, de 150-200 000 mc/an! Se arată în raport: “Dacă problemele metodologice ce privesc valoarea lemnului dispărut între cele două cicluri IFN sunt soluționate sau dacă va exista o sursă de date mai bună pentru volumul de lemn tăiat ilegal, România va avea în vedere aplicarea unor corecții tehnice a valorii nivelului de referință.” Deci în rapoarte oficiale Ministerul Mediului recunoaște problemele metodologice cu privire la rezultatele IFN, pentru circul mediatic promovat, dl Ministru Costel Alexe “asumă” cifra de “38,6 milioane mc tăieri, dintre care doar 18 milioane mc tăieri legale”.
Deși în decursul perioadei de 3 luni de când este ministru domnul Costel Alexe ar fi trebuit să facă demersurile instituționale pentru clarificarea și explicitarea rezultatelor IFN, domul ministru Costel Alexe nu a făcut nimic în acest sens!
Domnul ministru nu a comunicat Comisiei nici faptul că sistemul SUMAL este funcțional din 2008, a fost dezvoltat în 2014 prin aplicațiile Radarul Pădurilor și în 2016 prin aplicația Inspectorul Pădurilor, lăsând Comisia Europeana dezinformată de ONG-urilor de mediu care spun că Inspectorul Pădurii nu funcționează.
Domnul ministru nu poate să ofere informații pertinente, pentru că este ocupat să dezinformeze! Domnia sa repetă continuu că prin Sistemul 112 – Inspectorul Pădurii – un camion de lemne din 5 se dovedește a fi un transport ilegal. Complet fals ! Și iată de ce! În fiecare zi, în România sunt înregistrate 14-16.000 de transporturi de masă lemnoasă în SUMAL. Populația verifică prin sistemul Inspectorul Pădurilor – prin interogarea bazei de date SUMAL, pe baza numărului mașinii – 150-200.000 de transporturi/an, adică 500-1000 de transporturi/zi ! Populația sesizează prin sistemul 112 doar dacă verificarea in aplicatia de mobil Inspectorul Pădurii arată un posibil transport ilegal, adică sistemul nu confirmă existența unui aviz de transport masă lemnoasă valid pentru mijlocul de transport respectiv! Deci din 500-1000 de verificări/zi, 12 sunt sesizate prin 112 ca potențial ilegale, din care se confirma 2 /zi ! Adică 2-4 transporturi cu neconformități la 1000 de transporturi legale! Evident, domnul ministru Costel Alexe dezinformează prin omisiune, atunci când spune că 1 din 5 transporturi cu lemn se dovedesc a fi ilegale! Toate instituțiile cu atribuții de control – și sunt foarte multe – ar trebui desființate dacă ar sta in drum degeaba si nu ar constata că 1 din 5 transporturi de masa lemnoasă este ilegal!
Constatăm cu părere de rău că ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, reprezentat de către dl Ministru Costel Alexe, nu oferă informații corecte Comisiei Europene, tocmai pentru că acesta este o sursă de dezinformare ! Avocatul care ar trebui să apere România se comportă ca o sursă de dezinformare și ca un acuzator! Evident, nu se poate ieși din acest cerc vicios decât prin concedierea avocatului, adică demisia sau demiterea domnului ministru Costel Alexe.
De altfel, domnul ministru Costel Alexe a primit aviz negativ și la audierile din Comisiile de Mediu reunite ale Camerei Deputaților și Senatului, cu 4 voturi negative inclusiv de la aliații de Guvernare – de la USR. Avizul Comisiei este personal, este legat de performanta d-lui Ministru in actul administrativ. În Comisie s-a arătat că nu au fost întărite structurile cu rol de control a regimului silvic, acestea au fost dimpotrivă destabilizate prin desființarea Comisariatului Național al Gărzilor Forestiere prin OUG 88/2019, ordonanță care a primit între timp aviz negativ în Comisia de Mediu a Senatului, inclusiv cu voturile senatorilor USR. Declarația domnului senator USR Allen Coliban este elocventă: “Într-o perioadă în care avem nevoie mai mult ca oricând de structuri eficiente de control în domeniul forestier, Ministerul Mediului desființează Garda Națională Forestieră!“.
Tot atât de gravă ca dezinformarea Comisiei Europene, care a condus la declanșarea acestei proceduri juridice, este și lipsa de consintență a planului de măsuri, de răspuns și de remediere, în primul rand pe linie de eficientizare a combaterii tăierilor ilegale. Practic, la doar câteva ore de la transmiterea scrisorii de către Comisie, domnul ministru Costel Alexe asuma public un plan de măsuri fără nicio legătura cu scrisoarea Comisiei Europene. Menționăm faptul că această scrisoare este un document tehnic de 56 de pagini, care necesită câteva ore doar pentru a fi citit!
Considerăm că, în urma scrisorii Comisiei Europene, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor ar fi trebuit să inițieze rapid și să deruleze, în termenul de 30 de zile acordat prin scrisoare, un amplu proces consultativ prin care să identifice cele mai bune și eficiente alternative de politici publice și masuri de răspuns la cele 4 puncte principale adresate prin scrisoarea Comisiei Europene.
Organizațiile profesionale și patronale din sectorul forestier și industria lemnului au inițiat un proces consultativ intern pentru transmiterea clarificărilor necesare și a unui plan de măsuri către Comisia Europeană, dar în mod faptic acest document trebuie susținut de către Ministerul Mediului prin persoana domnului ministru Costel Alexe, care în fapt nu informează Comisia ci o dezinformează!
Constatând faptul că domnul ministru Costel Alexe nu face decât sa promoveze un circ mediatic care nu construiește nimic, o demagogie și un populism de campanie electorală permanentă, nu ne rămâne decât solutia de a cere public demisia domnului ministru Costel Alexe.
Menționam că suntem și într-o etapa de cuantificare și analiză pentru încadrarea juridică a efectelor economice prin răspândirea de informații false de către domnul ministru Costel Alexe. Această analiză se poate finaliza printr-o plangere penală și respectiv printr-o chemare în judecată civilă pentru pagubele provocate sectorului forestier, prin acțiunile domniei sale.
Apreciem că scrisoarea Comisiei Europene este, într-o proporție covȃrşitoare, şi un efect al actiunilor și inacțiunilor domnului ministru Costel Alexe. Solicităm Guvernului României să analizeze aspectele semnalate și să intervina.
Federația Proprietarilor de Păduri și Pășuni din România – Nostra Silva
Fordaq – Comunitatea Forestierilor din România
Intră acum și în grupul de