IPS Calinic răspunde ferm unei avalanșe de reproșuri: Nu jignesc preoțimea care mă pomenește la Sfânta Liturghie, nici nu am catalogat pe vreun preot ca fiind „traficant de țigări și cherestea”, nici nu am făcut pe nimeni hoţ. Cer doar ordine și corectitudine


Intră acum și în grupul de

Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților, IPS Calinic, a răspuns unei scrisori pline de reproșuri și în care este avertizat  de semnatar că „ne gândim să ne afiliem protopopiatului ucrainean din Maramureș, supus direct Preafericitului Daniel, pe care Înaltpreasfinţia Voastră încercați să-l copiați, dar fără succes!”.

IPS Calinic subliniază că textul scrisorii primite nu a putut fi publicat integral având în vedere limbajul nepotrivit al autorului care îi reproșează, în principal, relația pe care o are ierarhul cu preoții din arhiepiscopie, despre consilierii pe care îi are sau că nu poartă părul prins.

Ierarhul face mai multe precizări la acuzele aduse, subliniind încă de la început că, dacă în trecut la Centrul Eparhial se făcea câte o permanenţă la o lună sau chiar la două luni, acum se fac permanenţe săptămânal, permanenţe în cadrul cărora se iau hotărârile potrivite împreună cu părinţii consilieri şi protopopi pentru temeiurile de pe ordinea de zi.

„Spuneţi că vă vreau robi, nu slobozi. Fals! În ce constă robia despre care faceţi vorbire?! Faptul că cer corectitudine preoţilor în lucrarea lor înseamnă robie?! Arătaţi-mi un singur lucru pe care l-aţi făcut pentru mine personal, sau pe „moşia” mea, şi atunci mă înclin cu umilinţă în faţa dumneavoastră şi a altora ca dumneavoastră. Biserica are nevoie de oameni serioşi, nu de cârcotași și cârtitori”, a menționat ierahul.

IPS Calinic se întreabă dacă pentru că a cerut ordine şi disciplină în eparhie este amenințat cu afilierea acestora la la protopopiatul ucrainean din Maramureș, adăugând că libertatea omului nu o îngrădeşte nici Dumnezeu, dar că dacă ei cred că acolo vor putea lăsa morţii îngropaţi în gunoaie sau altele, fără ca cineva să spună ceva, este exclusiv problema lor și nu a credincioşilor ucrainieni.

„Spuneţi că fonduri europene aduc şi „atâția primari destoinici fără să aibă *… funcționari *… (din partea, n.n.) Iașului, așa cum s-a procedat la Suceava”. Probabil vă referiţi la primarii care doreau să rânduiască în scaune episcopi?! Da, aveţi perfectă dreptate, cu o singură întrebare/un amendament: o fi lipsit primarul destoinic timp de treizeci de ani de la arhiepiscopie, care să fi atras fonduri pentru restaurarea ansamblului?”, mai întreabă IPS Calinic.

Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților mai constată că semnatarul este „supărat rău pe cei de la Iaşi şi Botoşani”, dar că totuşi, trebuie să-i accepte, întrucât şi Înaltpreasfinţitul Pimen, care era râmnicean, nu sucevean, i-a acceptat, numindu-i chiar în funcţii.

Astfel, fostul stareţ al Mănăstirii Putna a fost ieşean şi actualul este tot ieşean; stareţul Mănăstirii Bogdana este vasluian; stareţul Mănăstirii Sihăstria Râşcăi este ieşean; proinstareţa Mănăstirii Voroneţ este ieşeancă, iar actuala este nemţeancă din Târgu Neamţ; proinstareţul Mănăstirii „Sfântul Ioan cel nou de la Suceava” este din Tulcea; starețul de la Sihăstria Putnei, din Galaţi, stareța de la Dragomirna, din Curtea de Argeş, stareța de la Probota din Roşieşti – Vaslui, stareţul de la Râşca din Oneşti – Bacău, stareța de la Cămârzani, din Ardeal.

„Ce spuneţi de asta?! Să fi greşit Înaltpreasfinţitul Pimen când i-a numit? Să nu fi fost călugări suceveni pe care să-i fi numit în astfel de dregătorii? În atare situație, nu pot să spun decât „cinste celui care i-a pus şi cinste lor pentru lucrurile minunate pe care le-au făcut pentru Bucovina””, a adăugat ierarhul.

În ceea ce privește programul pe care în avea IPS Pimen care „dimineața mergea la pomenit, apoi își vizita frații mai mici de la azil, iar la ora 8 era la birou! Seara la fel, își vizita bătrânii și apoi la priveghere! Și purta părul legat, așa cum se cuvine unui monah adevărat! Și când vorbea îl înțelegea și baba și doctorul”, IPS Calinic confirmă.

„Mergea la pomenit pentru că erau cinci călugări; acum, Catedrala Arhiepiscopală, din mila lui Dumnezeu, are vreo cincizeci de slujitori – preoţi şi diaconi; mergea la azil să verifice starea de fapt a lucrurilor pentru că azilul era lăsat pe seama unei surori de mănăstire care …; ori acum azilul este coordonat de un doctor în teologie, fost consilier administrativ al arhiepiscopului Pimen, ce-i drept, reabilitat după multele lui pătimiri de la fraţi, şi de către un licenţiat în teologie, cu implicarea noastră directă; că Înaltpreasfinţitul Pimen purta părul legat ca un monah este adevărat, deşi ca episcop-vicar şi-l tundea; dar şi Veniamin Costache, şi Varlaam erau monahi şi purtau părul dezlegat; ştiţi, unul este proclamat sfânt şi altul urmează să fie canonizat. Că Înaltpreasfinţitul Pimen vorbea de îl înţelegea toată baba, mai ales în ultimii zece ani când vorbea doar despre păduri, iarăşi aveţi dreptate; dar oare ce s-o fi întâmplat cu „babele” atunci când ascultau predicile lui Ioan Hrisostom, ale lui Vasile cel Mare, ale lui Grigorie de Nazianz, ale lui Maxim Mărturisitorul, Petru al Amasiei şi ale atâtor mari părinţi?!”, subliniază IPS Calinic.

În ceea ce privește legalitatea angajărilor celor veniţi de la Iaşi, Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților spune că aceștia sunt licenţiaţi în teologie, alţii au şi o a doua facultate, au studii post-universitare, master sau doctorat, dar că în primul rând au expertiză în domeniul sectorului/departamentului pe care îl coordonează.

„Aşa că angajările lor au fost făcut legal şi nu ilegal după cum afirmaţi. Dacă doriți, veniţi la Centrul Eparhial și vă punem la dispoziţie actele necesare”, a menționat IPS Calinic.

Despre faptul că un consilier ar avea dosare penale pe rol, ierarhul spune că va verifica, dar pentru a putea lua o decizie, este nevoie de hotărârea definitivă a completului/instanţei de judecată, amintind că sunt multe situații când persoane din ierarhia superioară, fie laică, fie bisericească, au avut şi au astfel de dosare.

„Astăzi, din păcate, ca şi-n perioada de tristă amintire, este foarte uşor să fabrici un astfel de dosar. Mai bine ați spune să-i ferească Dumnezeu! Părinţii Stăniloae, Galeriu, Lăcătuşu, Pârvu, Calciu şi mulţi alţii au avut astfel de dosare”, a mai arătat IPS Calinic.

Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților a respins și acuza că jignește preoțimea.

„Domnule, eu nu jignesc preoțimea care mă pomenește la Sfânta Liturghie (antimisul vă poate desluşi taina aceste pomeniri şi nu numai); nici nu am catalogat pe vreun preot ca fiind „traficant de țigări și cherestea”, nici nu am făcut pe nimeni hoţ. Din păcate, dezinformaţi şi de această dată şi aceasta nu face decât rău Bisericii! Când am trimis o astfel de circulară legată de primul subiect, am trimis-o fără să acuz pe nimeni, întrucât primisem de la instituţiile abilitate sesizări în acest sens”, a arătat ierarhul.

Totodată, IPS Calinic respinge și acuza leagtă de „dajdiile impuse parohiilor” și îi recomandă acestuia să verifice la protopopiate sau la sectorul economic al Centrului Eparhial şi va vededea la câte contribuţii a renunţat eparhia de la parohii şi modul în care sunt chivernisite fondurile eparhiei.

IPS Calinic ia și apărarea călugărilor despre care spune că şi-au făcut şi îşi fac treaba cu responsabilitate.

„Şi în trecut, şi acum mănăstirile eparhiilor au fost promovate în lumea întreagă de călugări. Doamne, câtă „dragoste” mai puteţi avea faţă de această tagmă! Înainte nu încăpeau comuniştii de călugări, îi numeau codificat „ciorile negre”, acum … Dacă cei din parohii merg pe la mănăstiri, nu înseamnă că oamenii sunt „proşti”. Oare toţi cei care mergeau la părinţii Cleopa, Paisie, Arsenie Papacioc, Arsenie Boca, Iachint de la Putna erau proşti? Mai mult, ca unul care am fost 11 ani la Mănăstirea Putna, vă spun că la mănăstire merg oameni din toate categoriile, de foarte bună calitate, iar dacă mănăstirile arată aşa cum arată, acest lucru se datorează și faptului că la cârma şi în obştile lor au fost oameni de foarte bună calitate spirituală şi morală. Că au mai fost şi accidente este adevărat, – şi Iuda a făcut parte din grupul celor 12 –, dar, cu toate astea, mănăstirile se arată pelerinului în toată splendoarea graţie dăruirii acestor monahi. Faptul că oamenii se duc la mănăstiri înseamnă că spiritual vor mai mult. Daţi-le ce le lipseşte, nimeni nu vă opreşte, şi fiţi încredinţaţi că nu se vor mai duce. Însă până atunci acceptaţi-vă în tăcere înfrângerea!”, a continuat ierahul.

IPS Calinic mai arată că cel care l-a informat pe semnatarul scrisorii că nuși respectă episcopul-vicar și preoții care suferă zăduful zilei a minţit și că poate verifica aceste lucruri de la sursă.

În ceea ce privește alegerea colaboratorilor, IPS Calinic spune că are dreptul să o facă prin votul Sfântului Sinod şi prin Gramata de la instalare.

„De adevărul că se nasc oameni „şi în Bucovina” nu m-am îndoit niciodată! 11 ani cât am fost muzeograf la Mănăstirea Putna am promovat-o lumii întregi „din straja dimineţii până-n noapte”. Ce reproşaţi? Vi se pare că nu sunt evidenţiaţi bucovinenii de când am venit? Dacă ar fi să facem o inventariere, la prima vedere, protopopii sunt din Bucovina, cu excepţia unuia; preoţii misionari şi diaconii misionari pe care dumneavoastră îi discreditaţi sunt bucovineni; consilierii şi personalul administrativ sunt preponderent din Bucovina; cadrele didactice din şcoli şi grădiniţe sunt din Bucovina; personalul administrativ din cancelarii este din Bucovina.

 Ştiţi, spuneţi că nu vă „convine să râdă … de Biserica ortodoxă – singura mântuitoare”. Din păcate, din comportamentul dumneavoastră reiese altceva! S-ar putea ca într-un moment al vieţii, la câtă zâzanie aţi semănat şi semănaţi, să aveţi nevoie de foarte multe dezlegări. Probabil că veţi găsi şi episcopul care să vi le facă. Doamne, ajută!”, a conchis IPS Calinic.


Intră acum și în grupul de