Intră acum și în grupul de
Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților, IPS Calinic, a oferit un răspuns detaliat la critici aduse de un enoriaș care a constatat abordări diferite ale ierarhului care ar susține mai mult mănăstirile și călugării decât preoții de mir, că ar disprețui parohiile și preoții, că prin răspunsurile pe care le dă la întrebări se întrevede și „puțină mândrie” din partea ierarhului și că ia decizii subiective fiind fixat pe anumite idei.
Enoriașul a făcut referire la un recent răspuns al ierarhului către o credincioasă care a arătat că dorește să participe la slujbe la o altă parohie decât cea de domiciliu, fiind sfătuită însă să aibă o discuția în prealabil cu preotul duhovnic, cu precizarea că nu se poate afilia la o altă parohie decât dacă se mută în acea parohie.
Acest răspuns l-a făcut pe enoriași să observe mari diferențe la răspunsuri întrucât în trecut, când cineva scrisese că participă la slujbe la mănăstiri, IPS Calinic i-a răspuns că până ce preoții de mir nu vor oferi ceea ce au nevoie credincioșii, atunci să își asume înfrângerea.
În baza ultimului răspuns, enoriașul îi transmite IPS Calinic că cei care participă la slujbe, în număr mare, la Mănăstirea Sfântul Ioan, la Cămârzani etc. ar trebui sfătuiți să meargă la parohiile de unde aparțin, sau la spovedanie să fie trimiși la preoții din parohii și să nu mai meargă pe la schituri și mănăstiri cu sutele.
„Dar nu se mai aplică atunci când este vorba de mănăstiri, se aplică doar unilateral, corect…? De exemplu, la bisericile de parohie, unde preotul poate are familie, are rate la bancă și poate nu e atât de dificil ca cel din comentariul femeii de mai sus, acceptă totodată decizia fiecărei persoane de a alege biserica și duhovnicul potrivit lor. Făra alte discuții jenante și jigniri că de ce decide un enoriaș diferit pe acest subiect. Libertatea de a alege nu o poate îngrădi nicio religie, nicio dogmă, niciun sfânt sinod sau vreun statut bisericesc!”, a scris enoriașul.
Mai mult, acesta în întreabă pe Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților de unde vine acest dispreț față de parohii, față de preoții de mir, mai ales că a constatat că este spre zero participarea ierarhului la hramuri și sfințiri la bisericile de mir din eparhie, dar că, în schimb, la mănăstiri, „cinste și mare participare arhierească”.
„Preoții ăștia disprețuiți de pe la sate aduc bani la bugetul ASR, mult mai mulți decât mănăstirile. Dacă veți binevoi vreodată să recitiți multe dintre sugestiile, ideile oferite către dumneavoastră prin rubrica „Răspunsul ierarhului” și le veți reciti obiectiv, veți observa că există multe idei și păreri bune. Dar, din păcate, deși sigur vă supără ceea ce vă transmit acum, cred că există puțină mândrie aici. Înțelepciunea e dar, și doar atât. Multe dintre aceste daruri și talanți vi s-au dat, dar la capitolul mândrie ar fi poate necesar să discutați cu duhovnicul, așa cum bine sfătuiți pe alții să o facă”, i-a mai scris enoriașul.
Acesta a mai afirmat că se vede disprețul ierarhului categoric față de parohiile de mir prin vizitele pastorale așa zise, care sunt ca nicăieri în BOR.
„Pe furiș, ca niște controale inopinate, deseori după-amiaza, când nu mai este program nici măcar la vreo instituție publică, preotul trebuie să stea stresat că sună colegii dumneavoastră cu care mergeți însoțit și trebuie să se prezinte urgent la control. Anii trec, vremurile se schimbă, generațiile la fel, am lucrat în străinătate și vă zic din viitor, preotul, cât și enoriașul de acum din România trebuie prețuiți la maxim, pentru că s-ar putea ca aceste vremuri de acum din RO să devină doar amintiri, așa ca în foarte multe țări occidentale”, a mai scris enoriașul.
Mai mult acesta vine cu o rugăminte ca IPS Calinic să ia deciziile mai obiectiv, mai cu folos spre om și societate decât spre o idee fixă dacă își dorește un rezultat mai bun și mai de durată.
În răspuns, IPS Calinic spune că în primul rând crede că este vorba despre o neînțelegere pentru că nu a îngrădit libertatea de a decide în ceea ce privește viața spirituală a unei persoane, ci doar a vrut să reafirme faptul că, statutar, un preot nu poate săvârși servicii decât în parohia în care este numit, iar în rest, trebuie să aibă acceptul preotului paroh.
„Dacă cineva dorește să își schimbe duhovnicul, desigur că poate face aceasta, la fel ca în cazul medicului de familie ori al unui doctor pentru o anumită specialitate. Recomandarea mea, e drept, exprimată indirect, este ca înainte de a face un astfel de pas să se discute cu părintele duhovnic pentru a-i transmite motivele/nemulțumirile. Așa cred că este și civilizat, și canonic”, a adăugat ierarhul.
În ceea ce privește acuzația de dispreț față de preoții și parohiile de la țară, IPS Calinic a respins-o și a cerut să i se dea un singur exemplu în acest sens.
„Mândrie? Zona din care provin nu este o zonă a oamenilor mândri. Alte zone dețin apanajul acestei virtuți. Eu nădăjduiesc că nu am reușit să dobândesc o astfel de virtute până acum. Sincer, am avut alte priorități. Iar dacă dumneavoastră vi se pare că aș fi, nu voi încerca să vă schimb părerea și nici nu voi apela la vreun fel de intervenții estetice, pentru a avea vreo înfățișare mai smerită. Când ai de la Dumnezeu, bine este să mulțumești și să prețuiești ceea ce ai”, a răspuns IPS Calinic.
Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților a mai spus că nu face controale inopinate în parohii, ci vizite într-un timp legitim.
„Cât despre controalele inopinate, pe furiș, despre care faceți vorbire, aș vrea să vă spun că, în buna tradiție a Bisericii, în duminici și sărbători, dar mai ales în duminici, în parohii, după amiază se slujește Vecernia și Paraclisul Maicii Domnului, se ține cuvânt, după care are loc Școala de Duminică, împreună cu tinerii din parohie – credincioșii de mâine ai Bisericii. Din acest motiv consider că vizitele sunt efectuate într-un timp legitim. Nu anunț de regulă vizitele pentru că nu mă interesează „covorul roșu” la primire si nici mesele de protocol. Ceea ce mă interesează în mod deosebit este starea bisericilor, a cimitirelor și buna rânduială a slujbelor din parohiile eparhiei; aceasta trebuie să fie o permanență, nu o întâmplare, ocazionată de vizita ierarhului”, a menționat ierarhul.
IPS Calinic a mai spus că nu se consideră vinovat pentru faptul că mulți credincioși merg la mănăstiri.
„Fiecare merge unde îi este drag, unde se simte împlinit sufletește. Ce vină au avut apostolii când mii de oameni au urcat pe Muntele Fericirilor, rămânând până târziu, spre seară, ca să-L asculte pe Învățătorul lor?! Așa cum știm din Scripturi, acei oameni erau de prin alte „parohii”, sate și comune ale Țării Sfinte”, a mai arătat ierarhul.
În ceea ce privește obiectivitatea consideră că nu poate fi mai mult decât este acum.
„Cât despre obiectivitate? Mai mult decât sunt, nu știu dacă mai este loc; mai ales că obiectivitatea mea este obiectivitatea permanenței Centrului Eparhial, în cadrul căreia se iau hotărârile. În ceea ce privește sfaturile, suntem dispuși să le primim, însă pe cele care ajută lucrarea Bisericii. Sfaturile date de oameni care văd în Biserică și preoți ce este mai rău, de multe ori din auzite de la alți binevoitori, chiar nu ne ajută. Închei prin a vă spune că suntem dispuși la dialog și că urmărim binele în tot ceea ce facem, chiar dacă uneori acest lucru este mai greu de sesizat”, a concluzionat IPS Calinic.
Intră acum și în grupul de