Intră acum și în grupul de
Subiectul vestimentației profesorilor la școală a fost în spațiul românesc, adesea o temă de dezbatere intensă, disensiuni și polemici. Unii ar prefer sa vină la catedră în blugi și tricou lejer, iar alți profesori sunt fanii costumului elegant sau a rochiilor de gală colorate. Ce e drept cele mai multe educatoare și învățătoare sunt femei. Bărbații sunt mai puțini în această meserie.
Un grup de cercetători Lect. Univ. Dr. Marius Marici (Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava, F.S.E.), Conf. Univ. Dr. Remus Runcan (Universitatea Aurel Vlaicu din Arad, F.S.E.P.A.S), Conf. Univ. Dr. Iasmina Iosim (Universitatea de Științele Vieții „Regele Mihai I” din Timișoara, D.E.F.C.) și Mnd. Alexandra Hăisan (Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava, F.S.E.) și-au propus să afle care este ținuta cea mai atractivă a educatoarelor la clasă și ce efecte are îmbrăcămintea atractivă a cadrelor didactice asupra copiilor?
Pentru a afla, un grup de peste o sută de copii de ciclu primar au participat la un experiment. Spre surprinderea tuturor, îmbrăcămintea cea mai atractivă pentru copii a fost ținuta business și nu rochiile de gală galbene sau roșii, nici ținuta sexi, sau stilul lejer și casual. Ținuta atractivă la femei înseamnă pantaloni negri regular, sacou negru cu mâneci și cămașă albă și tocuri crem. Această ținută este, de fapt, ținuta business.
Apoi copiii au audiat un text audio cu o poveste terapeutică și li s-a spus că povestea este relatată de o educatoare îmbrăcată atractiv (business) și o educatoare îmbrăcată neatractiv. Pe fiecare masă, în fața copiilor, li s-a pus o fotografie color, în format A4 la care copiii au privit cât timp povestea era narata. O grupă de copii au privit fotografia atractivă, iar ceilalți o fotografie neatractivă a educatoarei. Apoi, copiilor li s-a cerut să răspundă la câteva întrebări în scris.
Rezultatele au fost surprinzătoare. Fiind întrebat ce rezultate au obținut, domnul Lect. Univ. Dr. Marici Marius a răspuns următoarele: ”Copiii care au privit fotografia mai atractivă au indicat că sunt dispuși să facă un efort mai mare la acea materie, au indicat că educatoarea are calități de personalitate pozitive și au considerat că acel cadru didactic este mai bine pregătit. În plus, în mod surprinzator, copiii au indicat că educatoarea este mai tânără, iar nota pe care o vor obține la test va fi mai mare, când educatoarea era îmbrăcată mai atractiv.”
Aceste rezultate indică, afirmă dl. Conf. Univ. Dr. Remus Runcan, că profesorul chiar și prin simpla sa prezentă plăcută și îngrijită ca ținută, la clasă, are un efect pozitiv asupra elevilor de primar. Dacă vestimentația educatoarelor contează așa de mult, probabil politicile și programele educaționale ar trebui să țină cont de aceste noi descoperiri științifice și să maximalizeze plăcarea elevilor de a învăța. Până la urmă educația trebuie sa nu fie crispată și tristă, ci mai degrabă plăcută și motivatoare. ‘Oamenii chiar judecă o carte după copertă’ iar ținuta atractivă chiar îmbunătățește învățarea și motivația elevilor!
Link studiu: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2022.1059631/full
Intră acum și în grupul de