Ion Lungu spune că Suceava va adera la conceptul de oraș de 15 minute. Accesul la locul de muncă, locuinţă, hrană, sănătate, educaţie, cultură şi timp liber va fi pe raza unei plimbări pe jos de 15 minute


Intră acum și în grupul de

Primarul Sucevei, Ion Lungu, a declarat, miercuri, în conferință de presă, că municipiul Suceava va adera la conceptul de oraș de 15 minute.

Întrebat dacă Suceava va adera la conceptul de oraș de 15 minute, Ion Lungu a răspuns: „Cu siguranță vom analiza și, în principiu, da.  În principiu, da!”.

Municipiul Suceava face parte din cele 100 de orașe europene-pilot în cadrul unui proiect de orașe inteligente și neutre climatic până în 2030, iar primarul Ion Lungu a spus că până la sfârșitul anului vrea să semneze cu Comisia Europeană contractul climatic ce va conține proiectele ce vor fi finanțate de UE pentru atingerea obiectivului de oraș inteligent și neutru climatic.

Conceptul orașului de 15 minute este un concept de planificare urbană ce presupune ca oamenii să locuiască la o distanţă mică de mers pe jos sau cu bicicleta de tot ceea ce au nevoie.

„Orașul de 15 minute” este, la bază, un concept urban pe care columbianul Carlos Moreno, în prezent profesor în Franța la Universitatea Panthéon-Sorbonne, a început să îl dezvolte în 2010 și presupune că drumurile de zi cu zi, cum ar fi drumul până la școală, la magazin sau birou, până în parc sau la o sală de sport, ar trebui să fie scurte.

„Oamenii ar trebui să poată trăi esenţa experienţei urbane, adică accesul la locul de muncă, locuinţă, hrană, sănătate, educaţie, cultură şi timp liber” pe raza unei plimbări de 15 minute cu bicicleta sau pe jos, a explicat profesorul Carlos Moreno.

Astfel, teoretic, pentru aceste orașe primarii ar trebui să le asigure locuitorilor toate condițiile de muncă, educație, îngrijire a sănătății și recreere, pentru a nu avea nevoie să mai iasă din perimetrul impus.

Potrivit unor surse, trecerea „granițelor” perimetrului cu mașina sau orice alt mijloc de transport considerat poluant este limitată și reglementată strict. Ieșirile ar urma să fie supravegheate prin intermediul camerelor video, iar orice vehicul care iese dintre „granițele” districtului de 15 minute fără aprobare este pasibil de amendă sau alte sancțiuni.

Modelul de 15 minute în detaliu

Orașul de 15 minute se bazează pe șase nevoi umane esențiale, trei obiective sau caracteristici și patru principii directoare, așa cum au fost definite de Carlos Moreno.

Cele șase funcții sociale urbane esențiale care sunt necesare în toate orașele:

A trăi, a munci, a se aproviziona, a se îngriji, a învăța și a se bucura. Adică locuință, muncă, hrană, sănătate, educație și cultură și timp liber.

Cele trei caracteristici cheie care definesc un oraș bun:

Ritmul orașului ar trebui să urmărească oamenii, nu mașinile.

Fiecare metru pătrat ar trebui să servească mai multor scopuri diferite.

Cartierele ar trebui să fie proiectate pentru a trăi, a munci și a prospera în ele, fără a fi nevoiți să faceți naveta în mod constant în altă parte.

Cele patru principii directoare care reprezintă elementele cheie pentru proiectarea orașului de 15 minute:

1. Ecologie: pentru un oraș verde și durabil.

2. Proximitate: pentru a trăi la distanțe reduse față de alte activități.

3. Solidaritate: pentru a crea legături între oameni.

4. Participarea: pentru a implica cetățenii în transformarea cartierelor lor.

Orașele C40, o rețea a metropolelor lumii angajate să abordeze problema schimbărilor climatice, a folosit modelul orașului de 15 minute pentru a defini soluții mai concrete:

Cartiere „complete”: să ofere toate facilitățile prin zonare, utilizare mixtă, utilizarea terenurilor.

Străzi și mobilitate centrate pe oameni: asigurarea infrastructurii pentru pietoni și bicicliști.

Un loc pentru toată lumea: asigurați accesul tuturor, evitați diviziunile sociale, implicați cetățenii.

Locuri conectate: asigurarea transportului în comun și a internetului.


Intră acum și în grupul de