UNTRR cere măsuri urgente pentru reducerea timpilor de așteptare în vămi și arată că se așteaptă și 11 zile pentru intrarea în țară a camioanelor dinspre Ucraina


Intră acum și în grupul de

Timpii de așteptare excesivi la frontierele României au generat cozi de camioane de până la 20 de kilometri, blocând activitatea transportatorilor români și afectând economia națională în preajma sărbătorilor, avertizează Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).

Cozi de așteptare îngrijorătoare au fost semnalate la intrarea în țară dinspre Ucraina, unde transportatorii români sunt nevoiți să aștepte și 11 zile, și dinspre Moldova, unde așteptarea ajunge la 5-7 zile. Situația este agravată și la frontiera cu Bulgaria, unde lucrările limitate la podul Giurgiu/Ruse generează așteptări de până la 36 de ore.

Transportatorii români se confruntă cu lipsa facilităților de hrană și instalații sanitare adecvate în timpul așteptării, iar această situație afectează negativ livrarea alimentelor, produselor și mărfurilor, având consecințe asupra clienților, cetățenilor și întregii economii.

În contextul lipsei integrării în spațiul Schengen, UNTRR atrage atenția că situația s-ar ameliora semnificativ dacă România ar fi membru al acestuia, iar autoritățile vamale ar acorda prioritate camioanelor cu documente vamale procesate. Organizația subliniază că UNTRR a solicitat în repetate rânduri aceste măsuri, însă fără rezultat.

Organizația cere intervenții urgente ale autorităților române, propunând soluții concrete:

  1. Acordarea de prioritate la frontierele externe UE pentru camioanele cu documente vamale procesate – TIR/TIR-EPD.
  2. Utilizarea punctelor de trecere dedicate strict camioanelor cu documente procesate vamal TIR/tranzit și camioanelor goale.
  3. Modernizarea infrastructurii la punctele de trecere a frontierelor cu țările UE și non-UE.
  4. Dimensionarea corectă a personalului vamal și a procedurilor de lucru.
  5. Măsuri urgente de coordonare instituțională la nivel național și transfrontalier pentru reducerea timpilor de așteptare și fluidizarea traficului.

UNTRR subliniază importanța industriei transporturilor rutiere pentru economia românească și solicită Guvernului să intensifice acțiunile pentru integrarea României în spațiul Schengen cât mai curând posibil și reducerea poverii administrative la punctele de trecere a frontierelor prin utilizarea sistemului TIR.

„UNTRR face apel la intervenția urgentă a Ministerului Afacerilor Interne – MAI pentru fluidizarea traficului de frontieră prin implementarea fără întârziere a măsurilor solicitate constant în ultimii ani:

 – Acordarea de prioritate la frontierele externe UE ale României pentru camioanele cu documente vamale procesate – TIR/TIR EPD care determină reducerea la minimum a sarcinilor administrative pentru transportatori și autoritățile vamale. Sistemul TIR oferă o soluție imediată pentru facilitarea trecerii frontierei României cu Ucraina și Rep. Moldova,  fiind demonstrat faptul că utilizarea TIR reduce timpii de transport cu până la 80%, facilitându-se trecerea mai rapidă a frontierei și astfel mărirea capacității de procesare a autorităților vamale. Pentru deblocarea urgentă a transportatorilor rutieri români care așteaptă la acest moment până la 11 zile să intre în țară la frontierele României cu Ucraina și Moldova, UNTRR solicită să se acorde prioritate autovehiculelor care utilizează sistemul TIR și care au trimise predeclarații electronice TIR-EPD.

 – Utilizarea dedicată a unor puncte de trecere a frontierei strict pentru camioane cu documente procesate vamal TIR/tranzit și camioane goale, care ar putea duce la creșterea capacității actuale de trecere a frontierei. Pentru frontiera cu Ucraina, UNTRR a identificat două puncte de trecere a frontierei care pot fi dedicate pentru transport TIR/ TIR-EPD:  Vama Vicovul de Sus- Krasnoilsk (UA), pentru frontiera cu Rep. Moldova Bumbăta – Leova (MD).

– Modernizare infrastructurii la punctele de trecere a frontierelor cu țările UE și non-UE pentru creșterea fluxului și fluidizarea traficului, prin extinderea numărului de benzi de control pentru fiecare sens de circulație și realizarea unor spații de parcare corespunzătoare

– Dimensionarea corectă a personalului vamal și a procedurilor de lucru. Transportatorii rutieri se plâng că personalul vamal nu lucrează în intervalul orar 07.00-10.00 dimineața și nici în intervalul 19.00-20.00 seara și că se așteaptă cu orele pentru prelucrarea documentelor vamale, timp care se adaugă la zilele de așteptare pentru trecerea frontierei.  În lipsa unui personal suficient și bine instruit și a unor proceduri de lucru adecvate, dacă se pierde mult timp la trecerea frontierelor, dacă procedurile nu sunt armonizate și dacă toate acestea pot duce și la plăți neoficiale – atunci transporturile sunt întârziate și economia este penalizată.

– Măsuri urgente de coordonare instituțională atât națională, cât și transfrontalieră pentru reducerea timpilor de așteptare în frontiere și fluidizarea traficului”, se arată în comunicat.


Intră acum și în grupul de