Intră acum și în grupul de
Săptămâna județeană a Nonviolenței în școli, respectiv perioada 29 ianuarie – 2 februarie 2024, din cadrul Campaniei de prevenire a violenței R.E.S.P.E.C.T – inițiată de I.Ș.J. Suceava, coordonată de doamna inspector, profesor Vîntur Tatiana, cu scopul de a preveni agresivitatea și violența în mediul școlar, s-a marcat și la Liceul Tehnologic „Ștefan cel Mare”, Cajvana prin activități diverse de prevenire a violenţei în mediul şcolar.
Astfel, în această perioadă s-au desfășurat numeroase acțiuni specifice, la toate nivelurile de învățământ, în cadrul a trei mari proiecte: ,,Fii bun! Mereu vei reuși!” , proiect coordonat de doamna consilier școlar Poroh Diana, la clasele primare, la ciclul gimnazial și liceal, proiectul ,,Uniți împotriva violenței”, coordonat de doamna profesoară Jucan Eudochia, dar și proiectul ,,Spune NU violenței „, coordonat de doamna profesoară Adina Savu, la clasa a IV-a C.
Alte activități s-a desfășurat și în cadrul orelor de dirigenție, dezvoltare personală, etc. Astfel au fost antrenați în activități majoritatea elevilor și cadrele didactice din școală.
Elevii claselor mici au învăţat noţiunea de violență, cum să se comporte civilizat în cadrul colectivului de elevi şi au realizat desene, postere la sfârșitul fiecărei activități intitulate „Aceste mâini nu vor lovi”, toate cuprinse în cadrul proiectului ,,Fii bun! Mereu vei reuși!”, coordonat de doamna Poroch Diana. Toți au înțeles că violența nu te face inteligent, respectul este ceea ce datorăm, dragostea ceea ce dăruim, iar toleranța creează prietenii. Au ales să fie buni în fiecare zi, atât la școală cât și acasă, pentru că iubirea e răspunsul.
Doamna profesoară pentru învățământul primar, Savu Adriana a motivat desfășurarea proiectului ,,Spune NU violenței ” la clasa a IV-a C, subliniind că experienţa de până acum a demonstrat că violenţa în rândul școlarilor mici este o realitate, însă energia copiilor poate fi canalizată pe teritoriul unor activităţi cu încărcătură exclusiv educativă.
Și elevii de gimnaziu și liceu au desfășurat activități ce au urmărit sensibilizarea elevilor cu privire la fenomenul violenței. Ei au realizat desene, postere, ppt-uri, au dezbătut împreună cu profesorii îndrumători cauzele agresivității din societate, tipurile acesteia, consecințele asupra dezvoltării copiilor, bullying și cyberbullying. Au subliniat că fiecare faptă bună, oricât de neînsemnată ar părea, ajută la construirea unui mediu nonviolent, ar transforma oamenii și chiar societatea.
Proiectul ,,Uniți împotriva violenței”, coordonat de doamna profesoară Jucan Eudochia s-a finalizat cu o activitate interactivă desfășurată în cadrul Școlii de arte și Meserii a liceului din Cajvana, în prezența domnului director adjunct, profesor Crăciun-Pîțu Marius, a doamnei consilier educativ, profesor Rotar Nicoleta, doamna consilier școlar Poroch Diana, a profesorilor membri în comisia învățământului profesional și tehnic, dar și în prezența elevilor.
Spargerea gheții a fost realizată de desfășurarea unui joc interactiv, ,,Mingea Călătoare” prin care s-au identificat cuvinte, destul de numeroase, din spectrul violenței, de exemplu, intimidare, șantaj, brutalitate, vătămare, amenințare, etc., adunate într-o ,,floare a violenței,,.
Sub îndrumarea doamnei profesoare Cîrcu Maria, elevele Barfă Ana și Troia Elisabeta, din clasa a X-a C, au prezentat pe scurt acest fenomen, prin relatarea unor diferite întâmplări specifice, după care elevii au urmărit un material Power Point, în care au aflat ce este bullying-ul, în ce situaţii apare, cum se manifestă, şi care sunt mijloacele de combatere ale acestuia. Apoi doamna consilier școlar Poroch Diana a prezentat tuturor câteva aspecte despre consecințele actului de bullying, cât și despre proiectul desfășurat la nivelul ciclului primar în această săptămână.
Elevii clasei a V-a F, coordonați de doamna profesoară Nistiriuc Laura, au prezentat un joc de rol prin care au evidențiat gestionarea situațiilor conflictuale.
În încheierea activității elevii au fost invitați să transforme floarea cu petale negative, în ,,floarea non-violenței,,, floare cu petale pozitive, de exemplu, apreciere, respect, pace, bunătate, calm, prieten.
În urma participării la activitățile specifice acestei campanii, elevii au înțeles că toleranța și intoleranța sunt în toate faptele noastre de viață, ale copiilor, tinerilor și adulților, de la jocul din grădinițe, până la jocul marilor puteri, în familie, circulația pe stradă, conviețuirea vecinilor, în toate instituțiile publice.
Și doamna profesoară Coca Angela a desfășurat activități specifice acestei săptămâni, toate finalizate prin realizarea unor postere cu mesaje de prevenire a violenţei, de promovare a unui comportament sănătos şi cuviincios, materiale Power Point şi video despre acest subiect. Au participat elevi din clasele a X-a A, a XI-a B și a XII-a C.
Activitățile desfășurate în cadrul proiectului au urmărit îmbunătățirea relațiilor dintre elevi, învățarea unor tehnici de rezolvare a conflictelor și promovarea și încurajarea unor principii democratice în relațiile cu ceilalți.
În cadrul liceului din Cajvana, campania a fost un succes, copiii s-au implicat , au fost activi și creativi participând activ la numeroasele activități educative. Folosindu-și cunoștințele dobândite, imaginația, abilitățile de lucru manual și, în unele cazuri, lucrând în echipă, au reușit în cursul săptămânii să realizeze materiale foarte expresive, frumoase, cu impact atât vizual cât și emoțional.
În educație se află soluția tuturor problemelor, pentru că prin educație dobândim cunoaștere. Responsabilitatea pentru o viață mai bună este a noastră a tuturor . Aceasta nu se poate dobândi fără comunicare, iar atunci când ideile diferă trebuie să dăm dovadă de toleranță. Numai sub puterea RESPECTULUI putem conviețui împreună și putem dobândi siguranță pentru noi și restul lumii, a subliniat în discursul dumnealui, domnul director Crăciun Pîțu Marius.
Cu toții am înțeles că nonviolența nu e o ”strategie pe care să o folosești azi și la care mâine să renunți; nonviolența nu este ceva care să te transforme într-o persoană umilă sau ușor de manipulat. Nonviolența înseamnă însușirea unor atitudini pozitive care să înlocuiască atitudinile negative” (M. Rosenberg)
…iar cuvintele pot fi ”punți” sau pot fi ”ziduri”…
Prof.înv.primar Seserman Lidia Loredana
Responsabilă cu promovarea imaginii
Liceului Tehnologic “ Ștefan cel Mare” , Cajvana
Intră acum și în grupul de