Intră acum și în grupul de
Consiliul Local Suceava a aprobat, vineri, după discuții aprinse, finanțarea cu 24 de milioane de euro proiectul de introducere a sensurilor unice în municipiul Suceava.
Mai mulți consilieri locali i-au cerut primarului Ion Lungu să retragă proiectul de hotărâre pentru a fi discutat serios, dar acesta a refuzat susținând că „acum s-a copt” și va trebui depus la ADR Nord Est.
Consilierul local Adrian Arămescu a cerut primul retragerea proiectului spunând că nu crede că trebuie să se meargă în pripă.
El a spus că este mai mult campanie decât realitate și că sunt factori tehnici și economici nu foarte bine clarificați.
Arămescu a spus că reprezentantul firmei care a realizat studiul nu a elucidat funcționalitatea acestui proiect.
„Nu ne putem bate joc de 24 de milioane de euro”, a spus Arămescu. El i-a spus primarului să nu se greșească așa cum a fost în cazul giratoriului de la Brădet.
Și consilierul USR Dan Nechiforel a cerut retragerea proiectului considerând că pentru fluidizarea traficului este necesar un inel de ocolire al municipiului și nu acest proiect care nu rezolvă nimic pe foarte mulți bani.
„Sunt nevoit să vă rog să retrageți acest proiect. Prețul este imens. Contra acestor bani cetățenii și traficul nu se vor alege cu nimic. Fundamentarea studiului este insuficient documentată tehnic”, a spus Nechiforel.
Consilierul local PSD Gabriel Buciac a arătat și el că un alt studiu de trafic din 2019 zace într-un fișet și că dacă acela era pus în aplicare nu era atât de costisitor.
„Acum tre să contribuim cu mai mult de jumătate”, a spus Buciac.
El a remarcat că vor trebui frezați 4 cm pe tot acest traseu, inclusiv la bulevardul principal tocmai asfaltat.
Consilierul local Geniloni Sfeclă a cerut retragerea proiectului pentru că nu rezolvă problemele de siguranță ale pietonilor.
La rândul său, consilierul local PSD Dan Ioan Cușnir a spus că este de acord cu sensuri unice, dar că valorile sunt enorme, iar sucevenii vor plăti 16 milioane de euro.
„Patru ani nu s-a întâmplat nimic. E copy-paste din 2020, când în campania electorală ați vorbit tot de sensuri unice. Nu m-ar mira să vorbiți de Crăciun în Bucovina. Nu se ține cont de studiile anterioare plătite de suceveni”, a spus Cușnir.
Primarul Ion Lungu a spus că este cel mai dezbătut proiect de patru ani. El a arătat că acest proiect este de încurajare a transportului public cu bandă de transport public și pentru fluidizarea traficului.
Lungu a menționat că și el a vrut un ring de ocolire a municipiului Suceava, dar că nu a avut finanțare.
El a precizat că proiectul prezentat „este un proiect de smart city de cel mai înalt nivel” și că nu-și permite să piardă cofinanțarea europeană pentru acest proiect.
Municipiul Suceava a depus documentația pe 22 aprilie 2024 pentru a obține finanțare nerambursabilă în cadrul Programului Regional Nord-Est 2021-2027. Proiectul face parte din Prioritatea 4 – O regiune cu o mobilitate urbană mai durabilă, având obiectivul de a promova mobilitatea urbană multimodală durabilă, contribuind astfel la tranziția către o economie cu emisii zero de dioxid de carbon.
Obiectivul principal al proiectului este implementarea unor schimbări majore în abordarea mobilității urbane pentru a asigura dezvoltarea sustenabilă a zonelor urbane și atingerea obiectivelor unui sistem de transport european competitiv și eficient.
Soluții propuse:
- Îmbunătățirea infrastructurii rutiere:
- Reconfigurarea traseului pe inelul 1 Decembrie-1 Mai-Ștefan cel Mare-Ana Ipătescu-Petru Rareș-Vasile Alecsandri-Mihai Eminescu-Mărăști-George Enescu-Calea Obcinilor.
- Modernizarea și lărgirea carosabilului, frezarea straturilor asfaltice și refacerea acestora.
- Managementul traficului:
- Benzile dedicate pentru transportul public și prioritizarea acestuia prin intersecțiile din municipiu.
- Promovarea mobilității alternative și realizarea trecerilor de pietoni în siguranță și confort.
- Sistem integrat de management al traficului:
- Instalarea unui sistem de supraveghere video, detectarea automată a numerelor de înmatriculare, identificarea incidentelor în trafic și impunerea legislației rutiere.
- Crearea unui Centru de Comandă și Control pentru monitorizarea și gestionarea traficului.
- Amenajarea pistelor pentru mobilitatea alternativă:
- Realizarea pistelor pentru biciclete și trotinete, cu marcaje și semaforizare adecvată.
- Plantarea de perdele vegetale:
- Plantarea de arbori și arbuști de-a lungul principalelor artere rutiere pentru reducerea emisiilor de CO2 și a poluării.
Proiectul, cu o durată de implementare de 31 de luni de la semnarea contractului de finanțare, are o valoare totală de 120.792.263,53 lei, din care 102.510.111,42 lei fără TVA și 18.282.152,11 lei TVA aferent. Valoarea eligibilă este de 96.120.517,94 lei, iar valoarea neeligibilă de 24.671.745,59 lei.
În data de 17 mai 2024, proiectul a fost admis după evaluarea tehnică și financiară de către Autoritatea de Management pentru Programul Regional Nord-Est 2021-2027. Următoarea etapă este contractarea, iar Consiliul Local Suceava trebuie să aprobe proiectul și cheltuielile aferente.
Intră acum și în grupul de