Precizări ale Poliției Suceava cu privire la noile modificări legislative în domeniul rutier


Intră acum și în grupul de

Având în vedere informațiile vehiculate în spațiul public conform cărora „O.U.G nr. 84/2024 lasă fără permis șoferi nevinovați” și „O.U.G nr. 84/2024 îi nenorocește și pe bicicliști și pe cei care folosesc trotinete electrice”, pentru a evita interpretări eronate, Poliția Județeană Suceava a adus mai multe clarificări:

1. Procesul de Transparentizare și Consultare Publică: Înainte de definitivarea și adoptarea actului normativ pentru modificarea și completarea unor acte normative în scopul creșterii siguranței rutiere, acesta a fost postat în transparență decizională și supus dezbaterii publice. Propunerile și observațiile cu privire la prevederile proiectului au fost luate în considerare.

2. Retragerea Permisului de Conducere: Măsura retragerii permisului de conducere exista deja în legislația rutieră anterioară emiterii O.U.G. 84/2024. Aceasta are un caracter preventiv, nu punitiv, fiind aplicată atunci când titularul permisului este declarat inapt medical pentru a conduce un autovehicul sau nu respectă obligația legală de a se prezenta la examinarea medicală.

3. Extinderea Cadrului de Aplicare: Prin O.U.G. 84/2024, retragerea permisului se aplică și în situațiile în care un șofer refuză testarea pentru consumul de substanțe psihoactive sau alcool, având:

  • Sancțiuni contravenționale repetate în ultimii 3 ani pentru conducerea sub influența alcoolului;
  • Condamnări definitive pentru infracțiuni legate de consumul de alcool sau substanțe psihoactive;
  • Recipiente cu urme de alcool sau substanțe psihoactive în vehicul;
  • Comportament nefiresc indicând consumul de alcool sau substanțe psihoactive.

4. Procedura în Cazul Refuzului Testării: Retragerea permisului de conducere încetează și șoferul își primește permisul înapoi dacă analiza probelor biologice atestă lipsa alcoolului sau a substanțelor psihoactive. Această măsură administrativă nu implică întocmirea unui dosar penal și poate fi contestată conform Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ.

5. Obiectivul Legislației Rutiere: Scopul legislației rutiere este protejarea vieții, integrității corporale și sănătății tuturor participanților la trafic. Conducătorii auto care refuză testarea cu aparatele din dotare sunt conduși la unități medicale pentru recoltarea probelor biologice.

6. Aparatura DrugTest: Poliția Română folosește aparate Drager 5000, importate din Germania și utilizate la nivel european și în SUA. Cetățenii sunt sfătuiți să se informeze cu privire la medicamentele consumate, deoarece unele pot afecta capacitatea de a conduce.

7. Impactul asupra Bicicliștilor și Utilizatorilor de Trotinete Electrice: Conducătorii de biciclete și trotinete electrice sunt supuși aceleași obligații de testare pentru consumul de alcool sau substanțe psihoactive. În primele 6 luni ale anului 2024, au fost înregistrate 300 de accidente rutiere grave, soldate cu 55 de decese și 248 de răniți grav în rândul acestor participanți la trafic. Procentul considerabil dintre aceștia se aflau sub influența alcoolului.

8. Laboratoarele de Analiză a Probelor Biologice: Pentru a reduce durata analizării probelor biologice, Poliția Română va organiza și deține laboratoare proprii. Primul astfel de laborator va fi operaționalizat la nivelul Institutului Național de Criminalistică din cadrul Poliției Române, iar al doilea la nivelul județului Cluj, urmând să fie extinse în toată țara.

9. Informarea și Respectarea Legii: Este esențial ca cetățenii să respecte prevederile legale și să înțeleagă importanța testării pentru siguranța rutieră. Refuzul testării atrage măsuri administrative pentru protejarea interesului public și reducerea riscului de accidente rutiere.

Interesul societății primează în fața interesului individual. Măsurile legislative și administrative implementate urmăresc îmbunătățirea siguranței rutiere și protejarea vieții tuturor participanților la trafic.


Intră acum și în grupul de