Viceprimarul Sucevei, Dan Ioan Cușnir, lansează acuzații grave la adresa fostului viceprimar Lucian Harșovschi: Milionarul bugetar a contribuit la falimentul orașului și acum ne dă lecții de bună gestionare a banului public


Intră acum și în grupul de

Viceprimarul municipiului Suceava, Dan Ioan Cușnir, a adus acuzații directe fostului viceprimar Lucian Harșovschi, susținând că acesta, alături de primarul Ion Lungu, a contribuit la situația financiară dificilă în care se află Primăria Suceava. Cușnir a catalogat intervențiile publice recente ale fostului viceprimar drept „sfaturi nefondate” și „încercări disperate de a masca propria incompetență”.

Vă prezentăm integral comunicatul viceprimarului Dan Ioan Cușnir:

Cum a ratat momentul milionarul bugetar Harșovschi Lucian, care a falimentat municipiul Suceava alături de Ion Lungu, să tacă

Am constatat cu surprindere că la nici 50 de zile de când a părăsit postul de viceprimar al Sucevei alungat prin votul sucevenilor, bugetarul milionar Harșovschi Lucian nu își găsește locul și mai nou începe să își dea cu părerea despre lucruri pe care pare că nu le pricepe cum ar fi eficiența transportului metropolitan.
A încercat să fie administrator public al comunei Dărmănești; ulterior a vrut să devină angajat la Protecția Copilului – asta ar fi fost o idee bună; la câte apartamente are pe numele lui și prin interpuși, ar putea să devină un foarte eficient asistent maternal.

  1. Întâi să reamintim caracatița construită de către Harșovschi Lucian în transportul public al Sucevei.
    Bugetarul milionar Harșovschi Lucian a fost viceprimarul responsabil cu Transportul Public Local:
    • Botârcă Marius, cumnatul lui Harșovschi (soțiile sunt surori), este șeful serviciului Transport Public Local din Primăria Suceava.
    • Doamna Agavriloaei Ana este consilier în cadrul Autorității Locale de Autorizare Transport din Primăria Suceava.
    • Domnul Agavriloaei Andrei Cătălin, omul de casă și prietenul lui Harșovschi, este director comercial la Societatea de Transport Public Local Suceava.
    • Toți locuiesc într-un cartier de lux din Moara, cartier care are o stradă privată a familiei Harșovschi; ce mică este lumea imobiliară…
    • Conform declarațiilor de avere și a unor surse extrem de credibile din Societatea de Transport Public Local Suceava, această societate a fost „forțată” de către Harșovschi Lucian să cumpere lubrifianți (înainte de a fi cumpărate autobuzele electrice) de la SC Mogame SRL Iași, unde Agavriloaei Andrei Cătălin era angajat, iar domnul Moga Alberto Nicolas este patron.
    • Același Agavriloaei Andrei Cătălin este asociat cu domnul Moga Alberto Nicolas în Societatea Iguana SRL, deci relațiile sunt strânse.
    • SC Mogame SRL din Iași reușește să vândă lubrifianți către societățile de construcții și de salubrizare din Suceava care au relații contractuale cu Primăria Suceava, la prețuri mai mari decât ofertele furnizorilor din Suceava. Deși aceste firme sunt private, cum să funcționeze corect mediul concurențial privat dacă firmele sunt obligate/îndrumate să cumpere scump de la o firmă din Iași?
    • Cum sprijină Harșovschi antreprenorii locali, impunându-i pe alții din Iași în detrimentul celor din Suceava?
    • Ca să nu zică nimeni că tinerii din PNL Suceava nu sunt promovați pe criterii de meritocrație, același Agavriloaei Andrei Cătălin a mers „mână moartă” la licitația din anul 2017, când Flutur Gheorghe și-a luat din Domeniul Public al municipiului Suceava, pe spațiul verde, teren pentru un garaj pe Aleea Nucului.
  2. Să ne reamintim în ce situație financiară dezastruoasă au lăsat Lungu și Harșovschi Primăria Sucevei acum 1 lună și 2 săptămâni sau mai bine spus acum 44 de zile, după ce au gestionat în mod iresponsabil banii din taxele și impozitele sucevenilor.

Datoriile Primăriei Suceava la furnizori la 31.10.2024 au atins o cifră istorică de peste 70 milioane de lei, în conditiile în care,  de exemplu, la data de 31.10.2021 și 31.10.2022 erau câte 22 de milioane de lei, iar la 31.10.2023 erau de circa 60de milioane de lei lei întrucât ultimele bugete au fost făcute cu o supraestimare grosolană a veniturilor care au dus la angajarea de cheltuieli fără susținere financiară. Dacă mai adăugăm și datoriile la școli ajungem la peste 90 de milioane de lei la 31.10. 2024.

Pentru a exemplifica ceea ce înseamnă surpaestimarea de venituri vă prezint câteva cifre care spun totul: La impozitul pe clădiri s-au estimat venituri de peste 83 de milioane de lei și s-au încasat puțin sub 30 de milioane de lei. La impozitul pe teren s-au estimat venituri de 17,4 milioane de lei și încasările sunt sub 6 milioane de lei. Trist este că sunt și procente de realizare de 4% pe o anumită categorie de venit și trebuie să menționez că acest buget iresponsabil al vechii administrații liberale a fost aprobat când Harșovschi Lucian era președinte de ședință a Consiliului Local.

Harșovschi Lucian uită să le spună sucevenilor că a lăsat TPL cu peste 4,5 milioane lei taxe aferente salariilor neachitate, cu reeșalonare a datoriilor acceptată de  ANAF și cu riscul de a i se bloca conturile în orice moment – atât el cât și cu Botârcă și cu neamurile și cumetrii lui din caracatița din Primăria Sucevei.

  1. Explicarea necesității acestui proiect, cu mențiunea specială către fostul viceprimar care a ratat șansa să tacă: poți să duci un cal la apă, dar nu îl poți obliga să bea apă; la fel, noi putem să îi explicăm lui Harșovschi niște principii economice, dar nu putem să îl obligăm să le înțeleagă, poate nu are cum.

Municipiul Suceava, în calitate de lider de parteneriat, împreună cu orașul Salcea și comunele Adâncata, Bosanci, Ipotești, Mitocul Dragomirnei, Moara, Pătrăuți și Șcheia, este în faza de implementare a proiectului „Sistem de transport public ecologic metropolitan – etapa II” cod SMIS 309228.

În această etapă de implementare, în luna noiembrie 2024, a apărut o situație neprevăzută, care nu a fost posibil să fie anticipată anterior, mai exact s-a constatat că situația financiară la nivelul Municipiului Suceava este una dificilă (lipsă lichidități, restanțe mari în plățile către furnizori, stadiu scăzut al încasărilor taxelor locale), astfel încât liderul de parteneriat nu a identificat resursele financiare (mai exact valoarea necesară pentru acoperirea cheltuielilor neeligibile) care să asigure implementarea investițiilor din cadrul proiectului. Astfel, după o consultare prealabilă cu reprezentanții finanțatorului – Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Est – a fost identificată soluția de reziliere a contractului de finanțare ca fiind singura posibilă în acest caz.

Decizia de reziliere a contractului de finanțare trebuie înțeleasă ca o decizie de relocare a fondurilor între două proiecte, decizie care nu este în măsură să afecteze în niciun fel cetățenii din Zona Urbană Funcțională Suceava, motivat de faptul că serviciul de transport public metropolitan urmează să devină funcțional în prima jumătate a anului 2025, prin utilizarea celor 50 de mijloace de transport public electrice achiziționate cu finanțare din PNRR și aflate deja în dotarea liderului – Municipiul Suceava, după finalizarea procedurilor legale referitoare la încheierea acordului de delegare a serviciului de transport public către operatorul de transport public local.

Această decizie este, în fapt, de natură să susțină funcționarea sistemului de transport public metropolitan, prin relocarea sumelor nerambursabile angajate în prezentul contract de finanțare, în vederea disponibilizării acestora pentru implementarea proiectului „Sistem integrat de management și modelare urbană destinat fluidizării traficului și îmbunătățirii calității vieții”, proiect care se află în etapa de semnare a contractului de finanțare cu Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Est.

Acest proiect are ca obiectiv principal implementarea sistemului de prioritizare pentru mijloacele de transport public (benzi dedicate și sistem de sincronizare semaforizare „unda verde”) în vederea creșterii atractivității pentru transportul alternativ, creșterea numărului de pasageri și reducerea emisiilor de CO2 datorate traficului rutier, principalul factor de poluare la nivelul Zonei Urbane Funcționale.

Implementarea proiectului este condiție asumată la momentul semnării contractului de finanțare prin PNRR – Sistem de transport public ecologic metropolitan etapa I (care include achiziția celor 50 de autobuze electrice).

În fapt, prin această relocare a sumelor nerambursabile între cele două proiecte, alocarea destinată exclusiv pentru Municipiul Suceava în cadrul Programului Regional Nord-Est 2021-2027, Prioritatea 4 – O regiune cu o mobilitate urbană mai durabilă, va fi accesată integral.

Referitor la proiectul „Sistem de transport public ecologic metropolitan – etapa II”, acesta va fi implementat într-o etapă următoare prin separarea activităților incluse în proiect și finanțarea acestora din alocarea rămasă în Programul Regional pentru Municipiul Suceava și Contractul Climatic semnat cu Comisia Europeană, unde Municipiul Suceava are alocată suma de 50.000.000 lei cu destinație exclusivă pentru transport public electric prin OUG – „Energie verde”.

Astfel, dintre activitățile din cadrul proiectului „Sistem de transport public ecologic metropolitan – etapa II” care nu se mai realizează în cazul rezilierii contractului de finanțare, se numără:

  • 15 autobuze de 6 m, inclusiv stații de încărcare – vor fi compensate prin 15 autobuze de 12 m care vor fi achiziționate din alocarea (50 milioane lei) pentru Municipiul Suceava în Contractul Climatic (OUG – „Energie verde”);
  • echipamente e-ticketing și stații de călători – vor fi compensate prin finanțarea unui nou proiect din alocarea Municipiului Suceava, rămasă după relocare, de 15.817.365,97 lei, care să includă exclusiv stații de călători și sistemul de e-ticketing pentru transport public metropolitan;
  • clădire autobază – pot fi utilizate dotările și facilitățile (inclusiv sistemul de management al mijloacelor de transport public) existente la autobaza TPL din Burdujeni sat.

Toate aceste detalii sunt în măsură să susțină afirmația referitoare la faptul evident că renunțarea la implementarea proiectului „Sistem de transport public ecologic metropolitan – etapa II” nu afectează în niciun fel punerea în funcțiune a transportului public metropolitan și generează economii la bugetele locale ale partenerilor prin eliminarea sumelor necesare a fi alocate pentru cheltuielile neeligibile, respectiv 12.456.386,29 lei, din care: 10.339.898,91 lei – Municipiul Suceava, 931.254,45 lei – Orașul Salcea, 169.318,99 lei – fiecare comună.

Foarte important de subliniat este că dacă nu se realizează proiectul „Sistem integrat de management și modelare urbană destinat fluidizării traficului și îmbunătățirii calității vieții”, valorile ce trebuie returnate de parteneri sunt: Municipiul Suceava – 72.960.351,02 lei, orașul Salcea – 18.685.977,73 lei, iar fiecare UAT Comună – câte 1.902.506,88 lei (mai exact valoarea celor 50 de autobuze și stații de încărcare achiziționate din fonduri nerambursabile în PNRR).


Ca o concluzie, pot să vă spun că un individ care timp de 20 de ani a fost preocupat doar de bunăstarea lui, a familiei lui și a interpușilor lui (vom reveni cu detalii pe acest subiect), vine după doar 44 de zile și ne dă sfaturi despre gestionarea eficientă a banului public. Era poate cel mai bun prilej pentru el ca să tacă.

Pentru corecta informare a sucevenilor reamintesc că în aceste aproape 50 de zile de la preluarea mandatului ne-am ocupat de măsuri pentru surescitarea unei administrații aflate in colaps. Nu am avut timp să informăm Sucevenii despre “grozăviile” financiare și funciare pe care le-am găsit.

Vă promit ca după data de 08 ianuarie 2025 ne vom ocupa și de devoalarea impostorilor și a celor care au prăduit fără discernământ banii Sucevenilor.”


Intră acum și în grupul de