Intră acum și în grupul de
Facultatea de Istorie, Geografie și Științe Sociale din cadrul Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava a transmis, luni, o poziție fermă privind propunerea de eliminare a studiului Istoriei pentru clasele XI și XII.
Într-un comunicat de presă, se arată că în ultimii 35 de ani au fost numeroase reforme ale sistemului educațional din România, unele dintre ele cu efecte negative.
„În urma acestora, am constatat o situaţie certă: în rândul disciplinelor studiate la gimnaziu și liceu, rolul Istoriei s-a deteriorat constant și sigur. La 31 ianuarie 2025 a fost pus în dezbatere publică un nou proiect de reformă care privește, de această dată, doar învățământul liceal. Fără a intra în detalii, o primă observație este legată de dispariția Istoriei din trunchiul comun de la clasele a XI-a și a XII-a, de la profilul real. Cum, în mod firesc, această propunere a generat o vehementă reacție publică, Domnul Ministru Daniel David a precizat că, dimpotrivă, noile măsuri au menirea să consolideze rolul disciplinei Istorie”, se arată în comunicat.
Facultatea de Istorie, Geografie și Științe Sociale arată că întrucât este vorba de perioada dezbaterii publice consideră util să exprime punctul nostru de vedere în acest sens.
„Cunoașterea istoriei naționale și încadrarea acesteia în cea universală este cheia de boltă a formării conștiinței civice la adolescenţi şi tineri. Nu putem fi de acord cu limitarea accesului elevilor la informaţiile absolut necesare prin plasarea Istoriei în trunchiul comun numai în cazul claselor a IX-a și a X-a. Traversăm o perioadă extrem de complicată la nivel internațional și se vorbește chiar despre un „al Doilea Război Rece”. Pe plan intern, recentele alegeri au condus la o situație inedită, care a creat condițiile ideale pentru propagarea teoriilor pescuitorilor în ape tulburi. Tânăra generație trebuie să înțeleagă realitatea şi provocările contemporane cu ajutorul școlii și nu doar prin intermediul platformelor de socializare şi al versiunilor oferite, aleatoriu, de o simplă căutare pe internet”, se menționează în comunicat.
Totpdată, cu referire la locul și rolul Istoriei în programele de la ciclul liceal, se consideră că numărul de ore alocat acesteia la toate clasele, respectiv câte o oră la clasele a IX-a și a X-a și nici o oră la clasele a XI-a și a XII-a este, categoric, periculos.
„De aceea, propunem alocarea în cadrul trunchiului comun a câte două ore de istorie pentru clasele a IX-a și a X-a și a câte o oră de istorie pentru clasele a XI-a și a XII-a. Fără a îmbrăţişa abordarea etnocentristă, constatăm că intenţia de a reforma curricula vine în contradicție cu faptul că în orice stat democratic se studiază, în calitate de disciplină distinctă, istoria țării respective. De aceea, nu este firesc ca „Istoria românilor” să fie studiată doar prin intermediul unor „unități de învățare” topite în istoria universală”, se mai arată în document.
Mai mult, ca o posibilă alternativă, se propune realizarea unui manual de „Istoria românilor și a sud-estului european”, cu unități de învățare care să cuprindă o mai bună integrare a istoriei românilor în istoria europeană și mai ales cea sud-est europeană.
„Noua paradigmă ar conduce la o mai bună corelare a aspectelor de istorie a românilor cu cele de istorie europeană. Propunerea noastră constă în restructurarea curriculei, așa încât la clasele a IX-a și a X-a să se predea „Istoria universală”, iar la clasele a XI-a și a XII-a „Istoria românilor și a sud-estului european”. În contextul în care educația și societatea contemporană se confruntă cu diferite provocări ultra-naționaliste, xenofobe și extremiste considerăm necesară abordarea complexă a intoleranței și genocidelor din Europa în cadrul unei discipline intitulate „Istoria genocidelor din Europa contemporană”, precum și a regimurilor politice totalitare în cadrul disciplinei „Istoria extremismelor în secolul al XX-lea”.”, se mai precizează în comunicat.
În baza acestor temeiuri, Facultatea de Istorie, Geografie și Științe Sociale din USV face apel la factorii de răspundere și la profesioniștii care predau, cercetează și elaborează curricula pentru Istorie, să asigure acestei discipline locul meritat în noul Plan-Cadru de Învățământ, astfel încât, cunoscând trecutul, elevii să reuşească să înţeleagă şi să-și explice fenomenele complexe ale lumii contemporane, pentru a deveni cetățeni onești și responsabili.
Intră acum și în grupul de