Autotehnorom recomandă noii conduceri a CJ Suceava să repare greșelile fostei administrații care au condus la întârzierea finalizării axei rutiere Suceava-Iași și la intrarea firmei în insolvență


Intră acum și în grupul de

Firma suceveană de construcții Autotehnorom a prezentat, luni, o analiză a efectelor juridice și economice generate de conflictul contractual dintre Consiliul Județean Suceava și Autotehnorom în ceea ce privește proiectul axei rutiere Suceava-Iași concluzionând că este necesar ca actuala conducere a CJ Suceava să repare greșelile din trecut.

Astfel, firma arată că un litigiu de major dintre Consiliul Județean Suceava (CJ Suceava) și Asocierile de Antreprenori coordonate de Autotehnorom a marcat ultimii ani, având ca miză realizarea unei axe rutiere finanțate din fonduri europene. Conflictul, care a debutat în 2020 odată cu semnarea contractelor pentru lucrări de infrastructură, a escaladat prin rezilieri controversate, procese în instanță și executări de garanții, culminând cu decizii judecătorești definitive în favoarea antreprenorilor.

Potrivit analizei citate, în aprilie 2020, CJ Suceava a încheiat contracte cu mai multe asocieri de antreprenori pentru construcția infrastructurii rutiere. Doi ani mai târziu, în aprilie 2022, Autoritatea a reziliat unilateral aceste contracte, invocând neîndeplinirea obligațiilor de către constructori. CJ Suceava a cerut ulterior despăgubiri în instanță, susținând că rezilierea a generat pierderi financiare. Totuși, antreprenorii au contestat acuzațiile, iar instanțele le-au dat dreptate.

În document se mai arată că Autoritatea a afirmat că rezilierea a cauzat prejudicii, însă nu a prezentat un temei contractual clar și nici dovezi concrete care să susțină existența pierderilor. Mai mult, CJ Suceava nu a respectat procedurile legale de notificare și revendicare a daunelor prevăzute de Codul Civil, ceea ce a slăbit poziția sa în instanță.

Autotehnorom și asociații săi au demonstrat că nu există obligații contractuale care să justifice plata unor despăgubiri, se mai menționează în document în care se precizează că fondurile europene nu au fost pierdute, ci utilizate integral pentru finalizarea lucrărilor.

„Plata către antreprenori s-a făcut doar pentru lucrările efectiv realizate în baza contractelor inițiale din 2020, restul fiind decontat prin noi contracte semnate în 2023. Astfel, acuzațiile CJ Suceava au fost considerate nefondate”, menționează antreprenorul.

În document se amintește că după rezilierea din 2022, CJ Suceava a organizat o nouă licitație în 2023 pentru lucrările rămase.

„Autotehnorom a câștigat din nou, oferind un preț cu 29 de milioane de lei sub estimarea autorității, în competiție cu alte trei asocieri de constructori. Colaborarea cu noua conducere a CJ Suceava a permis adaptarea proiectului la condițiile din teren, inclusiv prin lucrări suplimentare aprobate pentru corectarea erorilor tehnice din proiectul inițial. Deși termenul de finalizare era august 2024, durata a fost prelungită până la 3 aprilie 2025 pentru a acomoda aceste modificări. Lucrările au fost finalizate la un cost mai mic, dar ajustările tehnice au generat cheltuieli suplimentare semnificative”, se menționează în document.

În analiză se subliniază că deciziile Curții de Apel Târgu Mureș (ianuarie 2024) și Curții de Apel Suceava (decembrie 2024) au stabilit că rezilierile din 2022 au fost nelegale, iar antreprenorii nu au avut nicio culpă, iar Tribunalul Botoșani a confirmat, de asemenea, că executarea garanțiilor de bună execuție de către CJ Suceava a fost abuzivă.

„Deși Autotehnorom a finalizat lucrările și a rambursat creditele, executarea garanțiilor și refuzul CJ Suceava de a achita situația finală de lucrări (peste 26 de milioane de lei) au dus compania în insolvență. Antreprenorii au suportat astfel riscurile și prejudiciile generate de deciziile fostei conduceri a autorității”, mai menționează antreprenorul.

În concluzia analizei se arată că este necesară adoptarea unei soluții echitabile.

Astfel, conflictul relevă un management defectuos al fostei conduceri a CJ Suceava, care a beneficiat de o investiție finalizată fără pierderi reale sau compromiterea fondurilor europene.

Mai mult, actuala conducere este chemată să corecteze greșelile trecutului prin restituirea garanțiilor executate și plata situației finale de lucrări, aceasta fiind de altfel și singura cale de a sprijini redresarea antreprenorilor, de a proteja locurile de muncă și de a menține încrederea mediului privat în proiectele de infrastructură ale județului.


Intră acum și în grupul de