Intră acum și în grupul de
Distribuirea cardurilor de sănătate către asiguraţi ar fi trebuit să înceapă deja, conform legii, din data de 3 ianuarie 2013, însă medicii de familie nu sunt de acord cu preluarea acestei responsabilităţi administrative, care nu a fost inclusă în contractul lor cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS).
Astfel, Societatea Naţională de Medicină a Familiei împreună cu patronatele au hotărât că medicii de familie nu vor distribui şi nu vor inscripţiona cardurile electronice de sănătate, a declarat dr. Irina Badrajan, secretar în cadrul Colegiului Medicilor Suceava. Acest card naţional se emite individual pentru fiecare asigurat, în ideea de a reprezenta dovada că pacientul respectiv este asigurat, cu alte cuvinte şi-a plătit la zi asigurarea de sănătate. Acest lucru este combătut de medicul de familie Irina Badrajan, care spune că acest card nu reprezintă sub nicio formă dovada calităţii de asigurat.
„Noi medicii de familie nu vom distribui şi nici nu vom inscripţiona acest card de sănătate, deoarece ne deprofesionalizează înlocuind timpul de consultaţii, cu timpul alocat unei munci administrative. Pentru distribuirea cardurilor sunt nenumăraţi paşi de făcut, iar relaţia medic-pacient ar fi şi ea afectată”, a declarat Badrajan.
Deopotrivă, ea a explicat că grupa sanguină şi RH-ul reprezintă două date care sunt încărcate pe acest card în mod inutil. De asemenea, pe card era vorba că se va înscrie acceptul pentru donarea de organe, ori acest accept trebuie să fie însoţit de o declaraţie notarială care costă. „Deci, statul care este interesat să aibă un aşa-numit rezervor de organe, îl trimite pe pacient, care îşi dă acceptul, lucru extrem de important, să mai plătească şi o adeverinţă notarială”, a spus medicul.
„Distribuirea cardurilor nu este un serviciu medical”
Irina Badrajan susţine că medicii de familie au un contract cu Casele Judeţene de Sănătate, de presări servicii medicale, însă a subliniat că distribuirea cardurilor nu este un serviciu medical, întrucât nu este legal ca pentru un document oficial de identificare să se interpună o terţă persoană sau instituţie. Medicul de familie este de părere că ar trebui să se facă contractul între asigurat şi asigurator, pentru ca fiecare om să ştie ce drepturi şi obligaţii are.
“În concluzie, noi, medicii de familie agreem informatizarea sistemului ca principiu, dar nu pe banii noştri şi dorim să fim lăsaţi să ne facem munca pentru care suntem pregătiţi. Nu noi trebuie să facem această treabă”,a încheiat secretarul Colegiului Medicilor Suceava.
Potrivit medicului de familie, aceste carduri ar trebui să poarte denumirea de “card de asigurat”. Legea Sănătăţii 95/2006 prevede la articolul 318 că acest card naţional de asigurări sociale de sănătate denumit în continuare „card naţional” este documentul care dovedeşte că titularul acestuia este asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate din România. Informaţiile minime accesate pe card sunt: datele de identitate şi codul numeric, dovada achitării contribuţiei pentru asigurările sociale de sănătate, înregistrarea numărului de solicitări de servicii medicale prin codul furnizorului, diagnostice medicale cu risc vital, grupa sanguină şi RH-ul, data expirării cardului, numărul de identificare şi acronimul Casei de Asigurări de Sănătate care emite cardul şi numărul cardului.
Intră acum și în grupul de