Aderarea Romaniei la NATO va accelera si pregatirea aderarii la UE


Intră acum și în grupul de

„Poate ca astazi, momentul aderarii Romaniei la NATO nu are efecte imediate si vizibile asupra cetateanului roman. Pentru Romania de azi si de maine insa, este un pas urias inainte. Aderarea la NATO nu este doar un proces disparat, ci are efecte asupra relatiilor internationale ale tarii noastre, influentand si situatia interna, din punct de vedere al democratiei, statului de drept etc.

Intrarea in Alianta Nord-Atlantica situeaza tara noastra intr-o zona de securitate si stabilitate, care conteaza si din punctul de vedere al Uniunii Europene. Intre criteriile de aderare la NATO si UE exista complementaritate si o serie de similaritati, iar aderarea tarii noastre la organizatia nord-atlantica demonstreaza ca au fost realizate progrese care ne incurajeaza sa acceleram si procesul de pregatire a aderarii la Uniunea Europeana.

Astfel, criteriile de aderare la UE implica indeplinirea criteriului politic (stabilitatea institutiilor care garanteaza democratia, respectarea legilor, a drepturilor omului si protectia minoritatilor), economic (existenta unei economii functionale de piata si capacitatea de a rezista presiunilor competitiei din interiorul UE), asumarea obligatiilor care decurg din statutul de stat membru, inclusiv aderarea la obiectivele uniunii politice, economice si monetare, precum si capacitatea administrativa. In acelasi timp, si criteriile de aderare la NATO sunt relationate functionarii unui sistem politic democratic, controlului democratic asupra fortelor armate, tratamentului minoritatilor in conformitate cu principiile unei guvernari democratice, functionarii unei economii de piata si contributiei militare la Alianta.

In ceea ce priveste negocierile de aderare a Romaniei la UE, exista o serie de conexiuni intre acquis-ul pentru diferite capitole de negociere si cerintele pentru aderarea la NATO.

Astfel, capitolul 27 – „Politica externa si de securitate comuna” are legaturi cu extinderea NATO, prin prisma obiectivului comun urmarit: stabilitatea economica si politica a Europei.

Capitolul de negociere 26 „Relatii externe”, reprezinta un alt punct de legatura intre procesele de integrare europeana si euro-atlantica: dezvoltarea unor relatii comerciale care sa faciliteze ancorarea si mai solida in spatiul economic european.

La capitolul 9 „Politica in domeniul transporturilor”, necesitatea crearii unei infrastructuri de uscat (drumuri si cai ferate), maritime si aeriene care sa fie compatibila cu cea a NATO, are efecte si asupra crearii infrastructurii de transport care sa dezvolte coridoarele europene.

O corelare stransa intre procesele de integrare europeana si euro-atlantica poate fi identificata si in cadrul capitolului 19 „Telecomunicatii si tehnologia informatiilor”. Astfel, ridicarea la standarde europene a sistemelor IT reprezinta un punct esential si pe agenda realizarii sistemului C4ISR, cu impact direct asupra securitatii militare si politicilor de aparare. In plus, liberalizarea graduala a pietei telecomunicatiilor si tehnologiei informationale duce la alinierea Romaniei la efortul european (global) de dezvoltare a societatii informationale, stiut fiind faptul ca un nivel inalt al tehnologiei informationale determina o capacitate mai ridicata de evaluare a riscurilor si asigurare a securitatii.

O alta conexiune poate fi stabilita prin intermediul elementelor componente capitolului 24 „Justitie si Afaceri Interne”. Mai ales dupa 11 martie 2004, accentul pus de Uniunea Europeana asupra crearii unui spatiu al libertatii, securitatii si justitiei a crescut considerabil. Intarirea politicii de securizare a granitelor reprezinta un element cu impact atat asupra procesului aderarii Romaniei la UE, cat si asupra aderarii la NATO. Statutul Romaniei de membru NATO poate impulsiona si pregatirea pentru domeniul Justitie si afaceri interne in relatiile cu Uniunea Europeana.
Asadar, suntem convinsi ca aderarea Romaniei la NATO va avea efecte pozitive si asupra pregatirii interne a aderarii Romaniei la Uniunea Europeana si a statutului Romaniei in viitoare Europa Unita”, considera Vasile Puscas.


Intră acum și în grupul de