Comertul Romania-UE cu produse agricole de baza este in proces de liberalizare


Intră acum și în grupul de

Exercitiul de negociere a avut ca obiectiv adaptarea regimului comercial bilateral la noua configuratie a UE si extinderea concesiilor pentru crearea premiselor pentru extinderea, in continuare, a relatiilor comerciale intre cele doua parti.

Conceptia comunitara privind acest proces de negociere cu tarile candidate la aderare, respectiv Romania si Bulgaria, are ca fundament adaptarea graduala a operatorilor economici si a produselor agricole la cerintele pietei interne a UE si dezvoltarea capacitatiilor reale de a face fata presiunilor concurentiale ale produselor similare comunitare.

Obiectivul vizat de catre Comisia Europeana pe parcursul negocierilor l-a reprezentat adaptarea prevederilor AE prin conservarea fluxurilor comerciale la nivelul UE 25 si liberalizarea, in continuare, a comertului bilateral cu produse agricole de baza in vederea crearii unei zone limitate de comert liber cu un an inaintea aderarii efective la UE, respectiv 1 ianuarie 2006. Acest obiectiv a fost realizat prin extinderea concesiilor prevazute de Acordul European si CEFTA la nivelul UE 25, pentru o serie de produse de interes si tinand cont de situatia si perspectivele sectorului agricol romanesc, precum si convenirea de noi concesii in vederea imbunatatirii conditiilor de acces pe cele doua piete, integrarea pietelor specifice, eliminarea subventiilor la export si adaptarea graduala la conditiile concurentiale ale pietei UE.

Principiul de baza in cadrul negocierilor a fost asimetria concesiilor convenite in favoarea Romaniei, UE fiind pregatita sa isi deschida intr-un grad mai mare piata pentru importul de produse de origine romana, in timp ce deschiderea pietei romanesti pentru produsele comunitare se va face treptat

Pentru exportul produselor romanesti catre UE, cele doua parti au convenit liberalizarea totala a comertului cu produse agricole de baza, mai putin pentru unele sectoare pentru care s-au stabilit concesii specifice. Astfel, in ceea ce priveste sectorul carnii, Romania va beneficia de contingente tarifare de export exceptate de la plata taxelor vamale pentru carne de pasare (pentru care s-a convenit majorarea contingentului la 9000 tone exceptate de la plata taxelor vamale), carne de porc (15625 tone), carne de vita (4000 tone) si preparate din carne (2125 tone pentru preparate din carne de porc, 1200 tone preparate din carne de pasare si 500 tone preparate din carne de bovine).

De asemenea, pentru importul de bovine vii de origine romana, UE va deschide anual un contingent exceptat de la plata taxelor vamale pentru o cantitate de 46000 capete.

Totodata, in sectorul produselor lactate, Romania va beneficia, pe langa contingentul actual de branzeturi si casuri (2800 tone cu crestere anuala de 10%), de contingente tarifare exceptate de la plata taxelor vamale pentru exportul de lapte praf (1500 tone) si iaurt (1000 tone).

Romania va beneficia si de un contingent imbunatatit de export pentru vinuri. Astfel, contingentul actual se va majora la 345.000 hl pentru care UE nu va incasa taxa vamala.

Pentru cereale, Romania beneficiaza de contingente de export in UE pentru toate categoriile de cereale (grau – 230000 tone, porumb – 149000 tone, orz – 89000 tone, ovaz – 7000 tone), cat si pentru fainuri si pelete din acestea. Pentru exportul de faina de grau Romania va beneficia de un contingent tarifar de export in UE de 18000 tone.

Pentru sectorul legume-fructe, partile au convenit asupra imbunatatirii accesului pe piata UE prin flexibilizarea sau eliminarea, in anumite cazuri, a aplicarii unor bariere netarifare (exemplu: sistemul preturilor de intrare). Astfel, pentru exporturile romanesti de prune pentru procesare nu se va mai aplica sistemul preturilor de intrare, si de acelasi regim vor beneficia si exportul a 10000 tone de castraveti pentru procesare. Pentru exportul a 4000 tone de castraveti proaspeti UE va proceda la reducerea treptata a pretului de intrare cu 10% in 2004, 20% in 2005 si 30% in 2006. De asemenea, pentru alte fructe si legume proaspete (rosii, castraveti, dovlecei, piersici, nectarine, caise, mere, pere, capsuni etc) se vor introduce cinci noi etape pana la aplicarea taxei vamale prohibitive.

La importul in Romania, cele doua parti au stabilit mentinerea regimului comercial actual pentru o serie de produse care au beneficiat si pana in prezent de concesii (carne de vita, cereale, brinzeturi si lapte praf, ciuperci etc), in timp ce pentru anumite categorii de produse s-a convenit majorarea celor existente (carne de pasare, zahar, malt etc). Cele doua parti au negociat, de asemenea, deschiderea de contingente la importul in Romania de carne de porc (exclusiv carnea de porc proaspata), bovine vii cu greutatea peste 300 kg, iaurt, anumite fructe si legume proaspete (ceapa, morcovi, tomate, telina, caise si mere).

Mentionam ca pentru toate categoriile de carne si preparate din acestea, pentru cereale si brinzeturi, cat si pentru rosii, concesiile convenite cu UE vizand importul in Romania se vor aplica numai in conditiile eliminarii restitutiilor la export de catre partea comunitara.

Consideram ca noul regim comercial care se va institui intre Romania si UE va imbunatati accesul pe cele doua piete, creand noi oportunitati de afaceri pentru operatorii economici romani.

Rezultatele negocierilor vor fi inscrise intr-un Protocol Aditional ale carui prevederi vor intra in vigoare de indata ce ambele parti isi vor notifica indeplinirea procedurilor de aprobare/ratificare.


Intră acum și în grupul de