Intră acum și în grupul de
Anul acesta este unul destul de dificil în ceea ce priveşte nivelul preţului porumbului, acesta fiind mai mic decât anul trecut, atât în piaţa bursieră cât şi în cea fizică, arată AgroGo, platforma online de informare şi tranzacţionare a cerealelor care menționează că a fost un an cu producţii relativ bune, exceptând unele zone din vestul ţării.
O comparaţie a evoluţiei preţurilor la porumb în ultimi ani pe bursa MATIF din Paris
ilustrează nivelul mai scăzut al preţurilor futures pe perioada acestui an.
Cu albastru e reprezentată evoluţia preţurilor din acest an, iar cu gri şi verde
evoluţia din anii precedenţi.
Nici perspectivele nu par a aduce mari schimbări, mai ales dacă ne uităm pe evoluţia
din anii trecuţi pentru această perioadă, vedem că preţurile nu s-au modificat
simţitor în perioada recoltării.
În piaţa fizică, preţurile oferite zilele trecute de către unii traderi parteneri
AgroGo pentru porumb cu livrare la portul Constanţa au fost în jurul valorii de 620
RON/t , ceva mai mici decât în aceeaşi perioadă din anul trecut.
Dat fiind faptul că o bună parte din producţia de porumb merge spre export, o
importanţă mare în evoluţia preţului o are şi contextul internaţional. În bazinul
Mării Negre, se ştia încă de acum căteva luni că, în acest sezon, competitorii
noştri tradiţionali, Rusia şi Ucraina vor avea volume foarte mari de porumb. Între
timp, ultimele rapoarte USDA (autoritate recunoscută la nivel mondial pentru
statistici în agricultură) arată că producţia din Ucraina s-a diminuat din cauza
unei secete accentuate din luna August. Această scădere este însă compensată de o
creştere semnificativă a producţiei de porumb din Brazilia şi Argentina.
Astfel, dat fiind nivelul relativ scăzut al preţului şi perspectivele nesigure,
profitabilitatea pentru porumb în acest an este strâns legată de producţia obţinută
la hectar de către fermieri.
De asemenea, acest an reaminteşte de importanţa pe care o are pentru fiecare fermier
care lucrează suprafeţe mari, stabilirea unei strategii de vânzare a producţiei .
Sezonul trecut ne-a arătat că stocarea producției și vânzarea acesteia în afara
perioadei de recoltare nu garantează obținerea unui preț mai bun. Recomandăm
diversificarea metodelor de vânzare, cum ar fi etapizarea vânzării, folosirea
contractelor la termen sau alte instrumente de gestionare a riscului.
Intră acum și în grupul de