Intră acum și în grupul de
Proprietarii de păduri și forestierii își pun mari speranțe în noul ministru care va prelua conducerea Ministerului Apelor și Pădurilor și în seriozitatea cu care acesta va trata problemele unei întreg sector aflat în prag de faliment.
Urgența zero pentru sectorul forestier și industria lemnului din România este modificarea Codului Silvic și a Regulamentului de valorificare a masei lemnoase (HG-715/2017) până în vara anului 2018, înainte de a provoca pierderi economice ireversibile. Efectul modificării Codului Silvic în iunie 2017 este o adevărată criză economică în industria lemnului și agravarea crizei lemnului de foc. La licitațiile principale organizate de către Romsilva pentru producția anului 2018, pe fondul unei oferte reduse cu 30%, creșterile de prețuri rezultate din licitații sunt dezastruoase: se ajunge la 317 lei mc preț mediu de adjudecare la răsinoase, 258 lei preț mediu național! Creșterea prețurilor resursei de masa lemnoasă 2011-2017 a fost de 250 %, creșterea 2011-2018 se va apropia de 400 % ! Practic a fost ignorată de către autorități o legitate economică simplă: scăderea ofertei conduce la creșterea prețurilor, atât pentru industrie, cât și pentru populație.
Preluarea în pază a pădurilor fără servicii silvice, conform prevederilor Codului Silvic, s-a dovedit de asemenea un eșec. Din cele aproximativ 450 000 ha în această situație, au fost preluate în pază 13 842 ha în 2017. Procedura „ocoalelor” nominalizate, singurele care pot marca pe aria „nominalizată” (ocoale care s-au dovedit de multe ori altele decât cele cu care proprietarii aveau încheiate contracte și prin care trebuiau să primească ajutorul de minimis pentru pădurile sub 30 ha) au adus haos în administrarea micilor proprietăți.
În iunie 2017 doamna ministru Doina Pană și-a asumat un punct de vedere curajos: „Inspectorul pădurii are o problemă foarte mare, o să discut cu ONG-urile pentru că e un domeniu care nu e al Ministerului, ci al unei persoane private, există și un sistem pirat care a apărut care dezinformează, alertează și intrigă lumea, scandalizează, pentru că și transporturile legale le consideră ilegale.” Afirmația se referă la portalul www.inspectorulpadurii.ro. Dar cu toate că acest punct de vedere a fost asumat din iunie 2017, hotărârea de Guvern HG-1004 /2016 nu a fost revizuită, a fost prorogat termenul de aplicare până în octombrie 2017 prin HG-219 /2017 și apoi termenul de intrare în vigoare a fost prorogat cu încă un an prin HG-741 /2017, până în octombrie 2018. Din bilanțul realizat de către doamna ministru Doina Pană, aflăm că în 2018 sunt planificate dezvoltări, iar în primele 6 luni din 2019 testări. Vorbim de un an 2017 pierdut, 2018 pierdut urmând ca implementarea să se facă în a doua jumătate a anului 2019. Bine, dar sectorul forestier cum functionează toată această perioadă, în condițiile în care acesta este component al unui sistem critic cu foarte multe disfuncționalități? Absurd.
Vorbim de un eșec total, pe toate planurile!
Este o demisie de onoare, în conditiile în care doamna ministru Doina Pană și-a asumat toate deciziile pe domeniul pădurilor, iar aceste evoluții și dezvoltări au condus sectorul forestier către o agravare a crizei. Greșeala doamnei ministru Doina Pană a fost că a rămas blocată pe linia de politici deschisă de către domnul Istrate Ștețco, secretat de stat. Și-a asumat această linie, inclusiv lipsa de dialog. A fost o linie gresită, așa cum se vede clar din realitatea crizei lemnului de foc, crizei sectorului forestier și industriei lemnului. Demisia este o consecință inevitabilă a crizei în care a fost condus sectorul forestier în 2017. Din păcate, pentru agenții economici care au cumpărat 3 milioane mc masă lemnoasă la prețuri, în medie, cu 30 % mai mari decât anul trecut, efectele economice sunt imposibil de evitat. Cu ce prețuri să pui în piață masa lemnoasă dacă prețul de adjudecare a fost de 317 lei/mc pe picior, volum brut, la răsinoase? Efectele vor fi creșterea în continuare a prețului lemnului de foc pentru populație și în agravarea crizei industriei lemnului. Deocamdată avem o demisie. Logic trebuie să urmeze imediat și demisia domnului Istrate Ștețco. Apoi vom avea un nou început și de aici un dram de speranță.
Întreaga industrie a lemnului se decapitalizează, rezultatele financiare sunt din ce în ce mai slabe, peste 1800 de agenți economici din sectorul de exploatare și peste 3000 din sectorul de prelucrare primară a lemnului au capitaluri proprii negative și risca în 2018 să dispară de pe piață. Inclusiv industria mobilei a intrat pe o pantă descendentă, după cum arată cel mai recent raport Fordaq, privind starea pădurilor și industriei lemnului. Este o moștenire a politicilor incoerente, a unui lung sir de greșeli, soluții false și refuzul dialogului, a deciziilor care au condus către o agravare a crizei în sectorul forestier și în industria lemnului, o realitate de necontestat.
O asumare corectă a nerealizărilor este importantă pentru un început bun.
O retrospectivă a anului 2017, raportată la deciziile autorităților și efectele produse de acestea asupra sectrorului forestier și industriei lemnului, gasiți în articolul Fordaq:
Cătălin Tobescu
Administrator – Fordaq România- Comunitatea Forestierilor
Membru – Secretariatul Permanent al Consiliului Pădurilor și Dezvoltării Rurale
Președinte – Asociația Forestierilor din Banat
Vicepreședinte – Federația Proprietarilor de Păduri și Pășuni din România
Intră acum și în grupul de