Intră acum și în grupul de
Relațiile Uniunii Europene cu China au fost atent radiografiate la o întâlnire recentă a forumului Europa-China organizată la Bruxelles în data de 28 noiembrie 2018, cu participarea unor înalți funcționari ai Comisiei Europene, ai ambasadei Chinei la Bruxelles și a numeroși experți și medii academice europene și chineze.
Un important mesaj al dezbaterii a fost acela că anul 2019 poate fi decisiv pentru dezvoltarea unui parteneriat strategic cu China, fiind în acest sens important, pe lângă dosarul negocierilor pentru comerț și investiții, să se avanseze pentru dezvoltarea platformei de conectivitate China-UE. În acest sens există progres în armonizarea punctelor de vedere și strategiilor de conectivitate TEN-T (Trans European Transport Network) europeană și chineză (Belt and Road) urmând să fie luate decizii importante privind opțiunile de conectare multimodală care să permită o accelerare a schimburilor. Se au în vedere în special alternative euro-asiatice de coridoare care să fie eficiente și cât mai sigure în contextul actual geopolitic.
Din luările de cuvânt ale mediului academic și ai factorilor de decizie din China a rezultat și angajamentul acesteia de a se deschide către un comerț și climat investițional cât mai liber, transparent și atractiv care să conducă la o accelerare a schimburilor pe noile coridoare logistice și de transport.
Universitatea ”Spiru Haret” și Centrul USH Pro Business ca Think Tank al inițiativei 16+1 de dezvoltare a relațiilor Chinei cu țările est-europene, au participat activ la dezbatere pe linia implicării academice și de cercetare în relațiile bilaterale. Cooperarea în cercetare a fost, de asemenea, un aspect în care s-a convenit întărirea relațiilor.
„Credem că anul 2019 este important pentru România, dacă dorește să se implice mai activ în relațiile UE-China, prin preluarea Președinției Consiliului UE. De mulți ani s-a tot vorbit de proiectul strategic românesc EGP (European Gateway Project), care ar fi trebuit să militeze pentru coridoare multimodale prin România venind dinspre China, cu portul Constanța și cursul inferior al Dunării, ca pivoți ai comerțului cu China. Proiectul este menționat în Strategia Națională de Export 2014-2020 și cam atât din păcate. Între timp alte centre multimodale din alte țări est – europene au acționat mult mai bine” a declarat Costin Lianu, director general USH Pro Business.(N.B.)
Intră acum și în grupul de