Intră acum și în grupul de
La Muzeul de Istorie din Suceava (în Sala Pod) va avea loc, joi, 8 septembrie a.c., la ora 10.00, vernisajul expoziției „Afișul polonez pe tema Drepturilor Omului”.
Evenimentul deschide cea de-a XVIII-a ediție a Zilelor Culturii Polone, care au loc în perioada 8-10 septembrie a.c.
Expoziția prezintă 50 de afișe ale celor mai buni autori polonezi de afișe.
Printre lucrări se află cele care s-au calificat în primele trei ediții ale Bienalei Internaționale a Afișului Social-Politic de la Oświęcim (Auschwitz), precum și lucrări premiate la toate edițiile și afișele realizate de membrii juriului Bienalei.
”Prima ediție a Bienalei Internaționale a Afișului Social-Politic de la Oświęcim a avut loc în anul 2006. De atunci, manifestarea a devenit un forum al schimbului artistic de opinii pe tema celor mai importante probleme ale lumii contemporane. S-a bucurat de un interes deosebit și a trezit o reacție vie din partea a numeroși creatori remarcabili, reprezentând diverse colțuri ale lumii.
„În mod creativ, pentru drepturile omului” – idee călăuzitoare a expoziției, evocă amintirea tragicei istorii a lagărului de exterminare german de la Auschwitz-Birkenau înființat de naziști în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial la Oświęcim, pe teritoriul Poloniei ocupate”, a declarat președintele Uniunii Polonezilor din România, Ghervazen Longher.
Sucevenii au avut încă din anii trecuți posibilitatea de a se familiariza cu afișele creatorilor polonezi în timpul expozițiilor: „Motive spaniole în afișul polonez”, „Filmul românesc în afișul polonez” sau „Afișul polonez” – prezentate la Suceava ca urmare a colaborării dintre Muzeul Bucovinei, Institutul Polonez din București și Uniunea Polonezilor din România.
”Sintagma Școala Poloneză de Afișe a apărut în anii ′60 ai secolului XX, fiind utilizată de grupa artiștilor plastici polonezi care au dobândit un renume internațional. Aceștia se ocupau cu realizarea afișelor cu tematică politică, socială și culturală (film, reprezentații teatrale, expoziții, reprezentații de circ). Afișele realizate de reprezentanții Școlii Poloneze de Afișe erau foarte diversificate din punct de vedere stilistic.
Caracteristicile lor comune erau: caracterul succint și economisirea formei, ironia, inscripția novatoare. Interesul pentru afișul polonez a crescut de la 1948, când Henryk Tomaszewski, unul dintre întemeietorii Școlii Poloneze de Afișe, a obținut primele cinci premii la Expoziția Internațională a Afișului despre Film din Viena.
Din anii ′40 ai secolului XX, afișul polonez a fost prezentat publicului larg internațional la expozițiile de artă. În anul 1966 a avut loc Prima Bienală Internațională de Afiș – primul eveniment ciclic din lume dedicat artei afișului. Medalia de aur a obținut-o Jan Lenica pentru afișul la opera „Wozzeck” al lui Albano Berga realizat în 1964 și definit ca „icoana internațională a anilor ′60”.
Doi ani mai târziu, puterile comuniste ale Republicii Populare Polone au permis deschiderea primului Muzeu de Afișe din lume la Wilanów. Se recunoaște faptul că perioada de glorie a Școlii Poloneze de Afișe a început mai înainte de anii ′50 și a durat până la jumătatea anilor ′60. Școala Poloneză de Afișe i-a influențat pe mulți proiectanți și graficieni din Vest, care au apreciat-o ca fenomen original și ca sursă de inspirație pentru propria creație”, a mai arătat Ghervazen Longher.
Expoziția „Afișul polonez pe tema Drepturilor Omului” este rezultatul colaborării dintre Muzeul Bucovinei din Suceava, Institutul Polonez din București și Uniunii Polonezilor din România și poate fi vizitată până în 31 octombrie a.c. (Irina Lițu)
Intră acum și în grupul de