Intră acum și în grupul de
Teatrul Municipal „Matei Vișniec” Suceava a prezentat astăzi, în cadrul unei conferințe de presă desfășurate în spațiul expozițional al teatrului două noi spectacole: H.A.H. – Hidden Abuse Holdings și Procesul comunismului prin teatru.
Astfel, spectacolul H.A.H. – Hidden Abuse Holdings este o producție a Teatrului Municipal „Matei Vișniec” Suceava, a cărui premieră va avea loc pe 29 noiembrie, la ora 19.00.
Spectacolul H.A.H. – Hidden Abuse Holdings este un concept de Botond Nagy, după Beaumarchais, este realizat pe scena teatrului sucevean de o echipă de producție talentată și entuziastă. Regizorul Botond Nagy a ales să lucreze pentru acest proiect cu artiști puternici și creativi, apreciați de critica de specialitate dar și de public: Kali Ágnes – dramaturg și poet, Andreea Săndulescu – scenograf,Tímea Ágnes Benedek – costume designer, Claudiu Urse – compozitor și George Pop – coregraf.
Botond Nagy este unul dintre cei mai tineri și talentați regizori din România. Născut la Brașov, el a urmat cursurile Universității de Arte din Târgu Mureș, secția regie de teatru, clasa Bocsárdi László. Botond Nagy a lucrat cu regizori precum Tompa Gábor (la spectacolul „Sfârșit de partidă” – Compania Tompa Miklós, Târgu Mureș) sau Radu Afrim („AKÁRKI” – Teatrul Tamási Áron, Sfântu Gheorghe). La cei 26 de ani ai săi are deja o bogată experiență în teatru și semnează regia unor spectacole atât în teatrele de stat, cât și în cele independente (Teatrul Maghiar de Stat Cluj, REACTOR de Creație și Experiment, Teatrul Figura Studio, Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu, Teatrul „Andrei Mureșanu” și Teatrul „Tamási Áron” ambele din Sfântu Gheorghe).
Mereu conectat la evenimentele teatrale de marcă, Botond Nagy participă în 2018 la un Masterclass Shakespeare, condus de renumitul Andrew Visnevski la Teatrul Național din Atena. Deloc întâmplător, unul dintre spectacolele sale, Nora, de Henrik Ibsen, montat la Teatrul Maghiar de Stat Cluj, este prezentat în cadrul ediției 2019 a Festivalului Uniunii Teatrelor din Europa (UTE-FEST) – prestigioasa grupare teatrală europeană, fondată de Giorgio Strehler și Jack Lang în 1990.
Spectacolele lui sunt denumite instalații techno-poetice, care reinterpretează formele teatrale binecunoscute și prezintă în modul cel mai crud, realitatea zilelor în care trăim. Este un tip de teatru radical, ostentativ, care l-a și impus pe Botond Nagy ca un regizor a cărui paradigmă e recitirea clasicilor în canoanele începutului de secol XXI. Și acest spectacol – H.A.H. – Hidden Abuse Holdings – pornește din dramaturgia clasică, dezvoltând mai departe problematica piesei lui Beaumarchais, Figaro: așa numitul drept de prima noapte.
Botond Nagy, despre spectacolul H.A.H. – Hidden Abuse Holdings:
„Figaro este, poate, primul erou din clasa mijlocie din dramaturgia universală. Acest spectacol însă, ia doar ca pretext povestea lui. Ne aflăm deja in media res, în centrul unei lumi obscure, caracterizată de abuzul nostru cel de toate zilele. Este abuzul fără de care s-ar destrăma orice sistem ierarhic, monarhic sau capitalist, despre democrația fake și societatea cu frica în sân. Mă interesează eroii de zi cu zi, care au supraviețuit terorii psihologice, generate de un abuz de putere. Vreau să vorbesc despre cei care s-au eliberat din sclavia contemporană, acea sclavie care începe cu: Trimite-ne, te rog, un CV!
Dincolo de toate acestea, noțiunea de independență este doar o iluzie. Cum poți fi astăzi, cu adevărat independent, când, zi de zi, ești racordat numai la lucruri de care depinzi. Depindem de societate, depindem de oameni și de supermaketul de la colț. Nici măcar față de tine nu ești independent, fiindcă faci parte dintr-un întreg, iar asta se numește Viață. Așa că apare întrebarea: cum putem trăi, în primul rând, fără să abuzăm de noi înșine; și abia apoi, cum putem conviețui fără să ne lăsăm abuzați de ceilalți sau să-i abuzăm noi pe ei. Abuzul și violența sosesc în liniște, la fel ca moartea. În acest spectacol vă prezentăm un birou de abuz, unde moartea interioară este inevitabilă. Avem tendința să credem că ne facem rutina zilnică, dar nu. În fiecare zi îmbătrânim un pic și în fiecare zi devenim puțin mai altfel, iar cu cât suntem mai altfel, cu atât ajungem mai aproape de acel punct unde nu mai există niciun sunet, nicio imagine, ci doar senzația că totul trece. Și a trecut.”
Concept & Regie: Botond Nagy
Dramaturgie: Kali Ágnes
Space design: Andreea Săndulescu
Costume design: Tímea Ágnes Benedek
Sound design: Claudiu Urse
Coregrafie: George Pop
Distribuție: Bogdan Amurăriței, Răzvan Bănuț, Horia Butnaru, Cristina Florea, Diana Lazăr, Delu Lucaci, Alexandru Marin, Diana Marin, Cătălin Ștefan Mîndru, Cosmin Panaite, Clara Popadiuc și câinele Akilah de Badea Gheo.
Limită de vârstă: 16+
ATENȚIONARE: Spectacolul conține efecte de lumini produse de stroboscop, ce pot declanşa crize persoanelor care suferă de epilepsie fotosenzitivă.
O altă premieră este Procesul comunismului prin teatru, Colocviu teatral/Spectacol lectură, după texte de Matei Vișniec.
Într-un moment când se împlinesc 30 de ani de la căderea comunismului, merită să ne întrebăm ce poate face teatrul pentru reîmprospătarea memoriei şi pentru înţelegerea unor mari evenimente.
Cele trei piese semnate de Matei Vişniec pe care le propunem sub formă de lectură-dezbatere în acest început de decembrie sunt publicate la Editura Humanitas sub titlul Procesul comunismului prin teatru.
Sunt texte care, cu umor şi fantezie, dar şi pe bază de mărturii şi de experienţe trăite, realizează o radiografie a acestei forme sofisticate de utopie care a fost comunismul. Cum a fost posibil ca dictatura să se deghizeze într-un „costum” umanist? Cum a fost posibil ca un elan revoluţionar mondial, care îşi propunea eliberarea omului, să ducă la o şi mai mare aservire a sa? Iată doar câteva din întrebările dureroase, dar necesare, din aceste trei piese emblematice pentru demersul lui Matei Vişniec.
„Cred că este important să ne amintim prin ce am trecut și să le spunem prin ce am trecut şi copiilor noștri, care nu au cunoscut comunismul. Este important să nu uităm, chiar dacă suntem obligați să iertăm…” Sunt cuvinte extrase din nota de autor publicată în volumul Procesul comunismului prin teatru.
Ele ne amintesc că teatrul rămâne un spaţiu de dezbatere şi dialog pe care nimic nu l-a putut înlocui de 2500 de ani. Vă invităm deci la o experienţă inedită, la trei zile de „colocviu teatral” pentru a înţelege de unde venim şi încotro ne îndreptăm ca societate şi ca membri ai societăţii.
Regia artistică: Zalán Zakariás
Distribuția:Bogdan Amurăriței, Răzvan Bănuț, Horia Butnaru, Cristina Florea, Diana Lazăr, Delu Lucaci, Alexandru Marin, Cătălin Ștefan Mîndru, Cosmin Panaite, Clara Popadiuc
Intră acum și în grupul de