Intră acum și în grupul de
Festivalul de teatru Zilele „Matei Vişniec”, festival de autor, aflat la a treia ediţie, se va desfăşura în acest an între 4 şi 8 mai când publicul sucevean este invitat să participe, gratuit, la spectacole cu piese de teatrul ale celui mai jucat autor dramatic contemporan, bucovineanul Matei Vişniec.
Coordonatorul festivalului, Carmen Veronica Steiciuc, a detaliat pentru News Bucovina care sunt în acest an punctele importante ale acestui eveniment de marcă pentru Bucovina.
Reporter: – A mai rămas puţin timp până la debutul celei de a treia ediţii a Festivalului de teatru “Zilele Matei Vişniec”. În calitate de coordonator al festivalului, ne puteţi spune care sunt principalele repere ale programului conceput pentru acest eveniment?
Carmen Veronica Steiciuc:– Suntem deja la a treia ediție a Zilelor Matei Vișniec, un eveniment prin care, în fiecare an, binecunoscutul dramaturg Matei Vişniec, scriitor şi jurnalist, născut la Rădăuţi și stabilit la Paris din 1987, unde este jurnalist la Radio France Internationale, se întoarce acasă cu un nou proiect cultural.
Anul acesta propunerea sa, în acelaşi timp culturală şi pedagogică, poate fi sintetizată astfel: „O mască râde, o mască plânge”. Cele două măşti sunt de fapt simbolurile artei teatrale. În acest context, sunt programate trei spectacole, o comedie, o tragedie și o tragicomedie. Pentru că tragedia şi comedia, aceste genuri teatrale clasice născute în Grecia Antică, prin fuziune, mai dau un gen, şi anume tragicomedia. În esență, Zilele Matei Vișniec din acest an vor fi o ocazie ideală pentru o dezbatere în jurul naturii intime a teatrului, în jurul mesajului social şi estetic, individual şi emoţional pe care îl transmite creaţia teatrală.
Între 4 şi 8 mai vor mai fi organizate lansări de cărţi. Matei Vişniec îşi va lansa romanul „Negustorul de începuturi de roman”, publicat la Cartea Românească, volum recompensat anul acesta cu premiul Augustin Frăţilă, acordat de Uniunea Editorilor din România. Va fi lansată şi cea mai recentă culegere de teatru semnată de Matei Vişniec, „Omul din care a fost extras răul”, publicată tot de Cartea Românească, precum și volumul inedit „Țara lui Gufi”, apărut la editura Litera în 2014, cu superbe ilustrații semnate de Andra Bădulescu. De asemenea, va fi lansată antologia ”Tineri autori la porțile dramaturgiei”, în care se regăsesc cele mai frumoase zece texte din prima ediție a Concursului național de dramaturgie ”Matei Vișniec”, publicată de editura Charmides din Bistrița, o adevărată pagină de istorie literară.
Matei Vişniec şi invitaţii săi propun așadar, în acest an, o sărbătoare culturală, cu spectacole gratuite, cu dezbateri şi conferinţe, un dialog între publicul sucevean şi oameni care au avut experienţe importante în domeniul creaţiei, al managemanetului cultural şi al presei.
Reporter: – Ediţia 2015 se va desfăşura, la fel ca şi în anul precedent, în Suceava, Rădăuţi, Vatra Dornei, Botoşani şi Bistriţa?
Carmen Veronica Steiciuc:– Anul acesta Zilele Matei Vișniec au o așezare pe hartă puțin diferită față de ediția anterioară, se vor desfășura la Rădăuți, Suceava, Piatra Neamț, Gura Humorului și Bistrița.
Reporter: – Care sunt invitaţii de onoare ai Festivalului de teatru “Zilele Matei Vişniec” şi dacă ne puteţi spune ce companii teatrale vor susţine spectacole în cadrul festivalului şi ce piese vor fi puse în scenă?
Carmen Veronica Steiciuc- Invitaţii de onoare ai dramaturgului Matei Vișniec pentru ediția din acest an sunt Constantin Chiriac şi Luca Niculescu.
Constantin Chiriac, ieşean de origine şi actor ca formaţie, este directorul Teatrului Naţional „Radu Stanca” din Sibiu şi creatorul celui mai important Festival de teatru şi de arte vizuale din România, Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu. Datorită acestui festival oraşul Sibiu a reuşit, în 2007, să obţină statutul de capitală culturală europeană. Pe plan european, festivalul de la Sibiu a câştigat enorm în importanţă în ultimii zece ani, devenind cel mai important după cel de la Avignon din Franţa şi cel la Edinburgh din Marea Britanie.
Constantin Chiriac va susține patru recitaluri de poezie, dintre care două axate pe poezia religioasă a clasicilor noştri, spectacole care vor fi găzduite în biserici. Constantin Chiriac este şi autorul unei teze de doctorat despre „cum se recită poezie”. Ne propunem să abordăm subiectul în cadrul unor întâlniri cu cadre didactice şi elevi.
Luca Niculescu, jurnalist şi redactor şef al postului de radio RFI – Roumanie (Radio France International – România) a devenit în ultimii ani una dintre vocile cele mai competente şi obiective în mediile de informare care se adresează publicului românesc. El este, de asemenea, corespondent al cotidianului francez Libération, iar în 2012 i s-a decernant un important premiu francofon pentru jurnalism. Prezenţa sa la Suceava şi la Rădăuţi va fi o ocazie pentru a organiza, în două licee, discuţii cu tinerii despre ce înseamnă să fii jurnalist astăzi. Sau, mai bine spus, ce ar trebui să fie un veritabil jurnalist, pentru că, de multe ori, presa îşi trădează misiunea sa iniţială, aceea de a fi independentă şi obiectivă.
Între companiile teatrale invitate se regăsesc Teatrul Dramatic „Fani Tardini” din Galaţi, care va prezenta spectacolul de comedie „Trei nopţi cu Madox”, după piesa cu același nume de Matei Vişniec, pusă în scenă de Radu Dinulescu, piesă care a fost prezentată, printre altele, în 2014, la Festivalul de teatru de la Avignon. Apoi Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu, care vine cu impresionantul spectacol „De ce Hecuba”, o piesă mai recentă semnată de Matei Vişniec, pusă în scenă de Anca Bradu, singura punere în scenă din România, un spectacol care este, de fapt, o tragedie scrisă în tradiţia teatrului antic, dar abordează o temă extrem de actuală. Este vorba de tema gravă a războiul şi a violenţei, precum şi cea a incapacităţii oamenilor de a învăţa din greşelile trecutului. Un alt spectacol de excepție din toate punctele de vedere, un spectacol de marionete pentru adulţi, care vine de la Paris, din Franţa, „Voci în întuneric” este un spectacol creat cu obiecte, marionete şi măşti, de Eric Deniaud, un artist francez cu un imens talent, absolvent al Institutului Internaţional al Marionetei din oraşul Charleville-Mézière situat în nordul Franţei. Puţină lume ştie însă în România că acest Institut devenit celebru în lumea întreagă a fost creat de o artistă venită din România, Margareta Niculescu. În Franţa nu este marionetist să nu ştie cine este Margareta Niculescu, în România însă doar câţiva specialişti îi cunosc activitatea.
Reporter:– Câţi liceeni s-au înscris la cea de a doua ediţie a Concursului naţional de dramaturgie “Matei Vişniec” şi când va fi anunţat câştigătorul competiţiei?
Carmen Veronica Steiciuc: -Numărul liceenilor înscriși la a doua ediție a Concursului naţional de dramaturgie “Matei Vişniec” este puțin mai mic decât anul trecut, dar calitatea textelor este bună și participarea acoperă jumătatea de nord țării. Este de apreciat faptul că există adolescenți fascinați de lumea teatrului și care au ales ca formă de exprimare acest gen literar, dramaturgia.
Reporter:– Având deja experienţa organizării a două ediţii a Festivalului de teatru “Zilele Matei Vişniec” cum au decurs pregătirile evenimentului din acest an?
Carmen Veronica Steiciuc: – Nici mai greu, nici mai ușor. Organizarea unui eveniment de asemenea anvergură nu este simplă, necesită un efort îndelungat din partea celor implicați în organizare, sunt multe probleme care se cer rezolvate și, mai ales, este nevoie de disciplină, multă disciplină și atenție pentru detalii. Este un eveniment amplu, care necesită munca în echipă, fiecare având un rol important în organizare, dar Clubul Rotary Suceava Bucovina are o bună experiență în construirea acestui tip de eveniment.
Reporter:– Fiind la a treia ediţie, Festivalul intră deja în calendarul evenimentelor culturale de anvergură din nordul ţării. Care au fost până acum ecourile interne şi internaţionale ale primelor două ediţii? Cum vedeţi, în perspectivă, desfăşurarea festivalului?
Carmen Veronica Steiciuc: – Încă de la prima ediție, Zilele Matei Vișniec s-au bucurat de ecouri excepționale, atât la nivel național, cât și internațional. Faptul că în nordul țării se întâmplă lucruri remarcabile în domeniul teatral, mai ales în orașe care nu au nici filarmonică, nici teatru ca instituție, precum Suceava, Rădăuți, Vatra Dornei, Gura Humorului, Bistrița, dar și în orașe precum Botoșani sau Piatra Neamț, care au teatre, este magnific.
A fost apreciat faptul că încercăm și reușim să construim un festival internaţional de teatru cu trupe profesioniste, care să aducă în fiecare an, în premieră absolută în Bucovina, spațiul în care s-a născut distinsul dramaturg Matei Vișniec, spectacole inedite, de calitate. Un asemenea eveniment este foarte necesar şi bine întâmpinat de public, de iubitorii de teatru din Suceava și din celelalte orașe din nordul țării în care se desfășoară evenimentul.
În plan local este binevenit acest eveniment teatral tocmai pentru că urmărește revitalizarea mişcării teatrale din Bucovina, promovarea profesionalismului şi calităţii din lumea teatrului, conştientizarea necesităţii spectacolelor de teatru şi a unui teatru ca instituţie profesionistă, în viaţa culturală a unui oraş, aducerea în prim plan a dramaturgiei bucovinene de valoare, promovarea în Bucovina a spectacolelor montate după piese semnate de Matei Vişniec şi jucate în alte limbi şi pe alte continente, dar și atragerea tineretului spre teatru, promovarea valenţelor teatrului şi rolul lor în dezvoltarea spirituală a tinerilor.
Publicul sucevean, publicul de pretutindeni de altfel, merită aceste momente insolite, prin care au posibilitatea să fie în preajma unuia din cei mai importanți dramaturgi ai momentului, să-l asculte pe el și pe invitații lui, să vizioneze spectacole de excepție din țară și din străinătate.
Intră acum și în grupul de