Intră acum și în grupul de
Iubitori ai muzicii au participat, miercuri, la recitalul extraordinar susţinut de violonistul Alexandru Tomescu în cadrul celei de a IX-a ediţii a Turneului Internaţional Stradivarius 2016 în compania artistei plastice basarabence Ana Munteanu care, inspirată de muzică, a oferit publicului posibilitatea de a-i urmări în direct creaţiile artistice realizate cu ajutorul nisipului.
Violonistul Alexandru Tomescu a declarat, miercuri, la Biserica Romano-Catolică “Sf. Ioan Nepomuk” din Suceava că este” bucuros şi emoţionat” întrucât se află pentru prima oară la Suceava în cadrul Turneului Internaţional Stradivarius 2016 arătând că sucevenii au aşteptat de multă vreme acest concert.
Alexandru Tomescu a spus că recitalul său este completat cu creaţiile Anei Munteanu, realizate „spontan”, într-o “metamorfoză continuă a imaginilor”.
El a subliniat că Ana Munteanu, „un artist remarcabil” pasionat de Sand Art, “nu a ezitat nici o clipă” atunci când i-a propus să i se alăture în Turneul Internaţional Stradivarius.
Alexandru Tomescu a spus că Sand Art este o artă care a început în secolul trecut, exact în aceeaşi perioada în care au fost compuse şi lucrările pe care le-a inclus în programul concertului.
Recitalul solo susţinut de violonistul Alexandru Tomescu cu vioara Stradivarius Elder-Voicu a inclus Sonata pentru vioară solo, Sz.117(1947), compusă de compozitorul Bela Bartok, Sonata pentru vioară solo, Op. 115 de Serghei Prokofiev, Suita românească pentru vioară solo(1954) compusă de Vasile Filip în memoria lui Grigoraş Dinicu, iar în finalul concertului violonistul român a interpretat “Balada pentru vioară şi orchestră”, una dintre cele mai populare lucrări scrise de compozitorul Ciprian Porumbescu.
Violonistul Alexandru Tomescu a vorbit într-o declaraţie acordată pentru News Bucovina despre componenta socială a Turneului Internaţional Stradivarius 2016, realizat exclusiv din fonduri private, dar şi despre importanţa continuării Concursului Naţional de Interpretare Instrumentală “Lira de Aur”, ajuns deja la cea de a XXXVII-a ediţie, la 25 de ani de la câştigarea trofeului “Lira de Aur”.
Alexandru Tomescu a declarat pentru NewsBucovina că şi ediţia din acest an a Festivalului Internaţional Stradivarius are o componentă culturală şi una socială amintind că din donaţiile publicului de la ediţia precedentă s-a reuşit salvarea de la dispariţie a casei din localitatea botoşăneană Mihăileni, în care a copilărit compozitorul român George Enescu, ce se afla într-o “stare precară” şi care a fost restaurată în linia arhitecturii tradiţionale, datorită unui proiect al Societăţii Internaţionale „George Enescu” din Viena, al Fundaţiei Pro Patrimonio şi al Ordinului Arhitecţilor din România.
Tomescu a spus că misiunea socială a Festivalului Stradivarius continuă pentru strângerea de fonduri necesare transformării casei din Mihăileni în Academie de Muzică şi Arte Vizuale care, în timp, speră să devină „un creuzet” pentru descoperirea şi sprijinirea tinerelor talente ale României.
“Ediţia din acest an este, de fapt, continuarea proiectului de salvare a casei lui George Enescu de la Mihăileni, care a început anul trecut. Casa este salvată şi, avându-l pe George Enescu ca model, nu cred că poate exista un artist în România care să nu se gândească la George Enescu şi la ce a făcut el, ne-am gândit să lăsăm ceva pentru viitoarele generaţii, să construim ceva pentru ei, pentru a veni în întâmpinarea talentelor României, deoarece România nu duce lipsă de talente, în genele noastre avem foarte mult talent. Problema este ce se întâmplă pe parcurs cu aceste talente şi o astfel de şcoală, o Academie de Muzică şi de Arte Vizuale, unde tinerii să fie sprijiniţi în a-şi dezvolta creativitatea, în a-şi descoperi talentele, eu cred că va avea nişte rezultate foarte rapide şi sper eu spectaculoase. Eu cred că nu întâmplător mulţi dintre artiştii României au venit din această zonă, aşa că eu spun că Academia este exact acolo unde trebuie”, a explicat Tomescu.
El a precizat că în cursul acestei veri vor fi organizate în aer liber ateliere de lucru pentru pictură şi masterclass-uri de muzică la Mihăileni, iar tinerii vor avea ocazia să ia contact cu artişti consacraţi, arătând că, în timp, funcţionarea unei astfel de şcoli în casa copilăriei lui George Enescu va avea “puterea de a inspira şi pe alţii” în susţinerea tinerelor generaţii.
“Exact de astăzi(n.r. miercuri), Fundaţia Pro Patrimonio, care este partener în acest demers, a obţinut un număr scurt pentru donaţii, 8835, care va fi deschis o lună de zile sau probabil două luni de zile şi încercăm să ne mobilizăm resursele pentru a putea pune în funcţiune Academia de la Mihăileni. E un proiect îndrăzneţ, dar cu bătaie pe termen lung”, a spus Tomescu.
Întrebat ce a reprezentat pentru el, ca tânăr violonist, câştigarea în anul 1991 a trofeului “Lira de Aur” la Concursul de Interpretare Instrumentală de la Suceava, Alexandru Tomescu a declarat că momentul “Lira de Aur” a fost unul “foarte important”.
El a explicat că acest concurs de la Suceava a fost “un simbol” pentru multe vacanţe ale sale arătând că încă înainte de a începe să cânte la vioară, de a deveni violonist, îşi însoţea părinţii la Suceava, profesori de profesie, care veneau aici cu elevii participanţi la competiţie.
“<<Lira de Aur>> a fost un simbol pentru multe vacanţe de-ale mele, pe urmă am venit de mai multe ori să particip la concurs. Întâi am luat o menţiune, apoi un premiu II sau III şi voiam neapărat să câştig trofeul. Imediat după Revoluţie, în anul 1991, l-am câştigat. Cred că acest Concurs ar trebui să continue, este un concurs simbolic, pentru că Ciprian Porumbescu face parte din galeria de figuri semnificative ale muzicii româneşti şi cred că dacă întrebaţi orice străin să numească trei compoziţii definitorii pentru România, categoric, una dintre ele va fi „Balada””, a spus violonistul român.
Referindu-se la compoziţia lui Ciprian Porumbescu, pe care a interpretat-o la finalul recitalului său de la Suceava, Alexandru Tomescu a spus că această piesă este una “specială”, pe care “ o pune deoparte faţă de alte piese”, subliniind că “a îndrăznit” să o cânte fără acompaniament, întrucât a simţit că “linia ei melodică are o asemenea forţă, încât reuşeşte să transmită întreg mesajul muzical prin ea însăşi”.
“E o lucrare care mişcă întotdeauna sufletul oamenilor, indiferent că sunt români sau că sunt japonezi. Uitaţi, peste trei zile, probabil, că o să o cânt în China. Chinezii o vor înţelege aproape la fel de bine precum românii”, a mai spus artistul român.
La rândul său, artista plastică Ana Munteanu a declarat că participarea în cadrul Festivalului Internaţional Stradivarius este o ocazie “foarte specială” pentru ea şi că toate spectacolele de până acum au fost deosebite.
“Fiecare moment şi fiecare dintre spectacolele care au fost până în ziua de astăzi au fost speciale, deosebite şi cred că acea efemeritate a nisipului se combină foarte bine cu efemeritatea muzicii, care lasă o emoţie în suflet şi în rest dispare undeva, în aer. La fel şi desenele cu nisip dispar în aceste ştersături pe care le fac de fiecare dată”, a spus Ana Munteanu.
Ea a explicat modul în care a realizat creaţiile din timpul recitalului arătând că dacă pentru primele două lucrări, compoziţii ale lui Bela Bartok şi Serghei Prokofiev, „apropiate ca sens şi ca stil”, a creat desene care s-au completat unele cu altele, în schimb, în cazul Suitei româneşti pentru vioară de Vasile Filip, lucrarea sa a dedicat-o lui Constantin Brâncuşi, “pentru că sufletul muzical al României nu se poate combina decât cu sufletul artelor plastice, care este Constantin Brâncuşi”.
De precizat este că spectacolul de la Suceava a fost organizat de Clubul Rotary Suceava Bucovina şi face parte din Turneul Internaţional Stradivarius 2016.
(Liliana Bujdei)
Intră acum și în grupul de