Intră acum și în grupul de
Catedrala Catolică Sf. Ioan Nepomuk din Suceava a fost, de Florii, locul desfăşurării unui concert de excepţie, publicul sucevean participând într-un număr destul de mare la o “altfel” de audiţie, redată de rapsodul Grigore Leşe şi de către însoţitorii acestuia, “Aromânii Fârşenoţi.
Îmbrăcaţi la costum, cu pălării şi bastoane stilizate, Aromânii Fârşeroţi din Cogealac, Constanţa, descoperiţi ulterior de maestrul Grigore Leşe, păstrători ai unei culturi diferite, au încântat publicul sucevean prin impozanţa cu care au cântat despre flori, despre legenda şi singurătatea cucului. Pe ritmuri numai de ei cunoscute, cei patru aromâni au impresionat, dar au stârnit şi controverse, semne de întrebare pe chipul celor care nu au mai avut ocazia să asculte asemenea ritmuri. Cântecul lor este început iniţial de un singur om, preluat succesiv de ceilalţi care îi ţin isonul, un ison aparte, gutural, de tipul “eee”. Urmează un joc unic de replici între Fârşeroţi, un dialog pe voci, cu strigăte de încurajare de genul “Haide! Haide!” sau “Hai! Hai băieţi! Hai!”.
“Când am pornit spre Aromânii Fârşeroţi din Cogealac, despre care auzisem că ar cânta polifonic, nu mi-am imaginat că voi trăi strania senzaţie că îmi aud strămoşii cântând. Spre deosebire de ţăranul român, care horeşte de unul singur, excepţie făcând colindele şi unele cântece de ritual, Aromânii Fârşeroţi din Cogealac cântă numai în grup”, aprecia Grigore Leşe, pe site-ul Institutului Cultural Român (ICR).
Evenimentul de duminică a fost deschis de Emil Ursu, directorul Muzeului Bucovinei, susţinător al acţiunii, alături de Consiliul Judeţean Suceava, care a precizat că venirea la Suceava a maestrului Grigore Leşe de sărbătoarea Floriilor a devenit un eveniment de tradiţie în municipiul Suceava.
Reamintim că maestrul Grigore Leşe a fost prezent la Suceava şi în prima zi a lunii aprilie, unde a conferenţiat la Muzeul Bucovinei pe tema “Doina – de la UNESCO la uitare”.
Intră acum și în grupul de