La Colegiul National “Petru Rares” se apropie Bacalaureatul Francofon


Intră acum și în grupul de

La finalul acestei săptămâni, vineri 27 mai 2011, în jur de 40 de elevi înscrişi în clasa a XI-a la Colegiul Naţional “Petru Rareş” Suceava, la secţia de filologie bilingv română –franceză, vor susţine proba anticipată a bacalaureatului francofon, examen care se desfăşoară la liceul sucevean din anul 2003.

Examenul a devenit unul cu tradiţie în rândul colegiului sucevean, în prezent aflându-se printre cele 20 de licee din ţară incluse în parteneriatul încheiat între Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Ambasada Franţei şi Ministerul Francez al Învăţământului, în cadrul căruia se derulează proiectul “De l’enseignement bilingue vers les filières francophones”.

“Opţiunea de bacalaureat francofon presupune pentru copiii de la clasele bilingve să primească pe diploma de bacalaureat eliberată de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului menţiunea de < bacalaureat francofon > . Acest lucru înseamnă că diploma lor va avea o dublă echivalenţă (echivalenţa bacalaureatului românesc şi a celui francez), ca şi cum ar fi susţinut probe de bacalaureat în Franţa, aprobate chiar de Ministerul Educaţiei franceze”, a declarat pentru NewsBucovina.ro, Luminiţa Mocanu, profesoară de limba franceză în cadrul C.N. “Petru Rareş”.

Potrivit sursei citate, copiii din clasele bibingve sunt pregătiţi în clasa a IX-a şi a X-a pentru susţinerea primei etape a bacalaureatului francofon care se desfăşoară la finalul clasei a XI-a. În structura lui, bacalaureatul francofon presupune mai multe etape, prima faza fiind un examen, proba anticipată de bacalaureat francofon, la care copiii prezintă rezultatele muncii lor din clasa a XI. Practic ei lucrează în cadrul unui modul interdisciplinar la care participă profesorul de limbă franceză.

“Proiectul cu care elevii participă la prima etapă a examenului este stabilit după o tematică, în funcţie de profilul la care este înscris elevul – bilingv uman, sau bilingv real. Elevii lucrează în echipe de câte patru, fiind pregătiţi în acest sens de către profesorul de limbă franceză câte o oră pe săptămână, în total 40 de ore pe an şcolar, cu precizarea că începând de anul şcolar viitor, elevii vor fi pregătiţi în acest scop câte două ore pe săptămână. Aceste proiecte, respectiv bacalaureatul francofon sunt impuse şi monitorizate de către Ambasada Franţei şi Institutul Francez de la Bucureşti.

După perioada de documentare, selectare, lucru efectiv pe tema aleasă şi finalizare, urmează o defalcare a proiectului, stabilită împreună cu profesorul de la clasă, fiecărui elev revenindu-i o parte din proiect pe care va trebui să o prezinte la examen, în faţa comisiei de bacalaureat”, a explicat Luminiţa Mocanu.

La proba anticipată de bacalaureat, în comisie vor participa trei persoane. Un profesor de limba franceză, altul decât cel de la clasă, alături de doi profesori de discipline nenlingvistice (geografie, istorie, biologie, matematică, fizică), care au diplomă de cunoaştere a limbii franceze eliberate de centrele culturale, cu un nivel de referinţă B1, sau B2.

Totodată, în urma susţinerii bacalaureatului, elevii au obligaţia de a preda la secretariatul liceului o sinteză individuală care să demonstreze munca depusă de fiecare în parte, aceasta fiind considerată document şcolar.

“Pe baza sintezei şi a prezentării orale, elevii primesc o notă care se va lua în caculul final al bacalaureatului. Se va face o medie între prezentarea scrisă şi cea orală punctându-se îndeosebi structura tematică şi de problematizare, de argumentare a lucrării. Anul acesta, şi-a anunţat participarea şi insp. Mariana Anghel de la Minister”, a menţionat profesoara.

Bacalaureatul francofon se va desfăşura vineri, 27 mai, de la ora 08.00 şi va ţine până seara, când va termina şi ultima grupă de elevi, fiecare dintre aceştia având la dispoziţie un timp de 15 minute pentru prezentare. “Avem 30 de copii la clasa de profil real şi 10-12 la clasa de profil uman”, a precizat profesoara, amintind că procentajul de absolvire a bacalaureatului francofon este în proporţie de 90%.

Conform Luminiţei Mocanu, elevii de clasa a XI-a care aleg să susţină proba bacalaureatului francofon intră la bacalaureatul românesc cu nota 10 la proba de limba franceză, iar cei care aleg să nu participle la proba bacalaureatului francofon, vor susţine proba normală de limba franceză la BAC –ul obişnuit.

Important de specificat este faptul că cei care sunt admişi la bacalaureatul francofon trebuie să deţină neaparat diploma B2 (diploma de cunoaştere a limbii franceze DELF, nivel B2, din cadrul european comun de referinţă, examen ce se susţine la Centrul Cultural Iaşi). Cei care deţin această diplomă se duc apoi la secretariat pentru a o autentifica, după care elevii sunt consideraţi achitaţi de susţinerea probei la limba franceză, aceasta reprezentând cea de-a doua etapă a examenului francofon. “Cu ocazia aceasta, doritorii se pot duce foarte bine să susţină competenţe la limba II (engleză, germană)”, a evidenţiat Luminiţa Mocanu.

După aceste proceduri, elevii înscrişi la bacalaureatul francofon mai au de dat examen la două obiecte din disciplinele nelingvistice. “Anul acesta din cei 28 de elevi ai mei, 12 vor da examenul la matematică în limba franceză bineînţeles, iar 16 la istorie. După aceasta, bacalaureatul francofon este considerat promovat, nota fiind în general peste 6. De regulă, elevii noştri obţin note bune la proba anticipată a bacalaureatului francofon susţinut la finalul clasei a XI-a, în general între între 8 şi 10. La final se va face media între cele trei note”, a completat Luminiţa Mocanu.


Intră acum și în grupul de