Ioan Bălan, după ce licitația prin PNRR pentru trenurile cu hidrogen destinate zonei Moldovei a fost anulată, vrea să afle dacă vor fi achiziționate măcar trenuri electrice noi


Intră acum și în grupul de

Deputatul PNL de Suceava Ioan Bălan a solicitat miniștrilor Transporturilor și Investițiilor și Proiectelor Europene, Sorin Grindeanu și Marcel Boloș, lămuriri legate de modul în care vor fi folosiți banii alocați prin PNRR pentru achiziția de trenuri cu hidrogen după ce licitația a fost anulată.

„Modul netransparent, neprofesionist și confidențial în care fostul ministru al fondurilor europene, Cristian Ghinea, a elaborat și transmis Comisiei Europene unele componente ale Planului Național de Redresare și Reziliență se reflectă astăzi în dificultățile pe care le întâmpină actuala coaliție de guvernare în a accesa fondurile nerambursabile, în special în ceea ce privește investițiile publice”, arată Ioan Bălan într-o întrebare transmisă celor doi miniști.

Potrivit deputatului sucevean, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a anulat licitația cu cea mai mare valoare din PNRR, privind achiziția unui lot de trenuri alimentate cu hidrogen, din cauza lipsei de oferte. „Introducerea unei asemenea achiziții în PNRR, care, inclusiv în Germania, a născut puternice dispute cu privire la eficiența economică a acestui tip de trenuri, necesită soluții imediate pentru a salva finanțarea europeană și a reconfigura achiziția de trenuri performante, noi, cu un consum redus de energie”, a arătat parlamentarul liberal sucevean.

Ioan Bălan spune că are toată încrederea că cele două ministere vor găsi cele mai bune soluții pentru relansarea licitației și achiziția unui număr cât mai mare de trenuri noi de călători pentru transportul feroviar din țara noastră.

Ținând cont de acestea, deputatul sucevean vrea să afle dacă în condițiile în care prețul trenurilor electrice noi este mult mai redus decât al celor alimentate cu hidrogen-pentru care nu există infrastructură secundară-  dacă se are în vedere ca să se propună Comisiei Europene modificarea acestei prevederi din PNRR.

„Dat fiind că valoarea totală estimată a achiziției este cuprinsă între 3.237.711.753 și 4.150.288.451 lei, fără TVA, iar primul lot achiziționat, însemnând 20 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, ar fi trebuit să ajungă pe rutele București Nord – Ploiești Sud – Adjud, Iași – Pașcani – Suceava, Bacău – Pașcani, vă rog să precizați dacă acest obiectiv va rămâne în continuare în atenția dumneavoastră, dată fiind uzura fizică accentuată a trenurilor care operează în Moldova”, a mai întrebat Ioan Bălan.


Intră acum și în grupul de