„Best-seller-urile” pandemiei: ce se cumpără atunci când hainele nu (mai) contează


Intră acum și în grupul de

Pandemia a accelerat „casual”-izarea modei, eliminând în același timp încălțămintea de pe lista de priorități.

Anul trecut am trecut aproape toți, la nivel mondial, prin lockdown. Ba chiar, unii, prin mai multe. Pandemia de coronavirus a schimbat definitiv lumea. Printre lucrurile care s-au schimbat este și moda.

În trening, adidași și cu haine de acum câteva sezoane. Așa au fost îmbrăcați oamenii într-un an în care cumpărarea de îmbrăcăminte s-a mutat mai mult ca oricând în partea de jos a listei de priorități. Fără muncă la birou, fără cine la restaurant și cu viața socială canalizată prin Zoom, garderoba a fost dată peste cap. În timp ce încălțămintea s-a scufundat, îmbrăcămintea pentru copii a rezistat din necesitate, iar sportul a devenit bestseller-ul pandemiei.

„Aș face distincția între trei tipuri de categorii: cele care au scăzut temporar, cum ar fi încălțămintea, cele care au scăzut la nivel structurale, cum ar fi sectorul croitoriei, din cauza casual-izării în mediul de lucru, și cele care au crescut structural, iar sportul este un un exemplu clar ”, explică Joan Sol, director general și partener al Boston Consulting Group (BCG).

Pantaloni trening bărbați – idei & oferte

Nicio altă categorie nu a scăzut la fel de mult ca încălțămintea. În 2020, afacerea cu încălțăminte pentru femei a scăzut cu 19,6%, cea pentru bărbați, cu 18,6%, iar cea a copiilor, cu 16,7%. Între cele trei categorii, se concentrează un sfert din întreaga piață mondială a modei.

Pe de altă parte, îmbrăcămintea pentru copii a rezistat din cauza nevoii de înlocuire și reînnoire, deoarece carantina a venit în mijlocul schimbării garderobei și a scăzut doar cu 9,5%, până la 155.501 milioane de dolari în 2020.

Chiar și așa, această rezistență nu s-a reflectat peste tot la fel: criza a fost lovitura de grație pentru unii dintre uriașii din sector care avuseseră probleme de ani de zile, precum grupul Kidiliz, care a ajuns să intre în lichidare și să-și vândă mărcile către cel mai mare ofertant.

Pantaloni trening bărbați – oferte

La rândul său, îmbrăcămintea pentru adulți, cea mai importantă după cifra de afaceri, a scăzut cu 16,9% la nivel global în 2020, coborând sub bariera de 1 miliard de dolari pentru prima dată în patru ani.

Consumatorii nu și-au reînnoit garderobele, dar au creat una nouă: una axată pe practicarea sportului, singura activitate permisă aproape întregul an precedent, care poate fi făcută de unul singur și care în timpul lockdown-ului a fost cheia ieșirii din nou pe stradă.

Îmbrăcămintea și încălțămintea sport crescuseră deja înainte de pandemie cu mult peste media din sector și, deși au scăzut și ele, afectate de închiderea magazinelor, au rezistat mult mai bine decât orice altă categorie.

Pantaloni trening bărbați – oferte

Adidașii au scăzut cu 9,5% și echipamentul sportiv, cu 9,1%. Între ele, acestea au reprezentat 26,4% din vânzările sectorului, cu două puncte mai mult decât acum un an și cu patru puncte mai mult decât în ​​2016, când reprezentau 23%.

A treia categorie care a rezistat cel mai bine loviturii a fost cea intimă, animată de lokdown. Vânzările din această categorie au scăzut cu doar 12,2%, deși contribuția lor la activitatea de modă în ansamblu este mică.

Evoluția importurilor europene de modă atrage aceeași schimbare a obiceiurilor. În timp ce achizițiile de bijuterii și parfumerie au scăzut, cu minusuri de 31%, respectiv 22%, cele de igienă și sănătate, îngrijirea părului și, într-o măsură mai mică, moda intimă, au rezistat mai bine decât media, cu scăderi de aproximativ 10%.

La rândul său, moda pentru femei s-a menținut mai bine decât cea pentru bărbați, cu o scădere de 13,9% a importurilor, comparativ cu scăderea cu 19,1% a modei pentru bărbați.

Și acum?

Marea întrebare acum este ce se va întâmpla odată ce cinele, petrecerile și evenimentele își vor reveni complet și viața la birou se întoarce, într-o măsură mai mare sau mai mică. Potrivit prognozelor Euromonitor, încălțămintea pentru copii va crește puternic: copiii se vor întoarce pe stradă cu câteva dimensiuni mai mari decât atunci când a început pandemia.

După scăderea de 16,7% din 2020, această categorie va crește cu 10,1% în 2021, până la 46.476 milioane de dolari, deși va continua să fie cea mai mică pentru afacerea modei. Între timp, îmbrăcămintea pentru copii va reveni cu 8,3%, peste 7,9% pentru întregul sector.

Încălțămintea pentru femei și bărbați se va recupera, deși mai ușor, cu creșteri de 7,9%, respectiv 7,6%. Cu toate acestea, va fi dificil ca costumele și tocurile să prevaleze din nou.

Pantaloni trening bărbați – idei

„Casual-izarea și sportul, care erau deja în creștere înainte de Covid, vor continua” , spune Sol. „Factorul de confort va fi mai relevant atunci când se va lua decizia de cumpărare și de purtare”, adaugă expertul.

De fapt, sportul își va menține impulsul și va fi din nou una dintre cele mai bune categorii pentru sector: încălțăminte sportivă va crește cu 8,8%, iar îmbrăcămintea sport va avansa cu 6,5%, ceea ce le va permite să își mențină ponderea de 26,3% din vânzările totale din sector.

În plus, deși consumatorii își recuperează unele dintre obiceiurile lor pre-pandemice, va exista un nou factor cheie care va condiționa evoluția diferitelor categorii: criza. „La acele produse care au un preț mai mare, cum ar fi paltoanele sau îmbrăcămintea exterioară, consumul va fi redus, deoarece clientul va prelungi utilizarea vieții produsului, în timp ce categoriile care au un impuls mai mare și un preț mai mic vor fi mai puțin afectate”, spune expertul. În această direcție, Euromonitor anticipează o revenire puternică a accesoriilor, pentru care prevede o creștere de 10,7% în 2021, la 67.926 milioane de dolari.(W.M.)


Intră acum și în grupul de