Intră acum și în grupul de
Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene a precizat, luni, printr-un comunicat de presă, că prefectul și subprefectul devin demnitari și își pierd calitatea de înalți funcționari publici conform prevederilor Codului Administrativ, iar statutul juridic al conducătorilor serviciilor publice deconcentrate rămâne neschimbat.
„Ca urmare a informaţiilor apărute în presă în legătura cu prevederea din Codul
Administrativ care face referire la funcţiile de demnitate publică, Ministerul
Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene (MDRAPFE) face
următoarele precizări: Funcţia prefectului si subprefectului devine funcţie de demnitate publică. Potrivit
Strategiei privind dezvoltarea funcției publice 2016-2020, aprobată de Guvernul
României prin HG nr. 525/2016, în contextul eforturilor României de îndeplinire a
condiționalităților ex-ante impuse de Comisia Europeană, singurele funcții din
administrația publică al căror statut juridic se modifică sunt cele mai sus
menţionate”, se arată în comunicatul ministerului.
Statutul juridic al conducătorilor serviciilor publice deconcentrate rămâne
neschimbat, aceștia continuând să aibă fie statut de funcționar public, fie statut
de personal angajat cu contract individual de muncă, aspecte înscrise în prevederile
art. 120 al proiectului Codului administrativ publicat pe site-ul Ministerului
Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene
„Facem precizarea că atât statutul de funcționar public, cât și cel de personal
contractual nu pot fi obținute decât în urma câștigării unui concurs organizat cu
respectarea regulilor de transparență și obiectivitate prevăzute de Statutul
funcționarului public, respectiv de Codul muncii”, se mai arată în comunicat.
Atât Strategia privind dezvoltarea funcţiei publice cât și Programul de Guvernare
2017-2020 prevede că funcţia de prefect si subprefect nu va mai face parte din
categoria înalților funcționari publici, urmând să aibă statut de funcții de
demnitate publică cu rang de secretar de stat, respectiv subsecretar de stat, menționează ministerul.
În proiectul Codului Administrativ se prevede la Art. 89(c2) că „funcțiile de prefect și de subprefect sunt funcții de demnitate publică, asimilatedin punct de vedere al drepturilor și obligațiilor cu funcțiile de secretar de stat, respectiv de subsecretar de stat”.
În ceea ce privește numirea şi eliberarea din funcţie a conducătorilor serviciilor publice deconcentrate la art. 120 (c34) se prevede : (1) Conducătorii serviciilor publice deconcentrate sunt numiţi şi eliberaţi din funcţie prin ordin al conducerii ministerului de resort, respectiv al organului de
specialitate al administraţiei publice centrale competente.
(2) Numirea, modificarea, suspendarea sau încetarea raporturilor de serviciu sau
de muncă, după caz, ale conducătorilor serviciilor publice deconcentrate se comunică
prefectului județului în care serviciul public deconcentrat este organizat sau are
sediul ori prefectului municipiului București, după caz, în termen de 15 de zile de
la intervenirea acestora.
(3) Celelalte funcţii de conducere şi funcţiile de execuţie din cadrul
serviciilor publice deconcentrate sunt supuse prevederilor Părţii a VI-a din prezentul Cod.
„După cum se observă în art. 120 alin.(1), acest conducător de instituţie
deconcentrată are fie raport de serviciu (funcţionar public), fie contract de muncă
(personal contractual). Numirea lui este făcută de ministru de resort iar pentru cei
din subordinea acestui director se aplică alin.(3), adică pentru subordonaţi
semnează directorul de serviciu deconcentrat”, se arată în comunicat.
Intră acum și în grupul de