Intră acum și în grupul de
Deputatul PNL de Suceava, Angelica Fădor, a cerut, miercuri, în Parlament, miniștrilor Finanțelor, Transporturilor și Fondurilor Europene să acceseze fonduri europene pentru modernizarea Vămii Siret și a accesului spre acest punct de frontieră care este singurul din nord-estul țării care asigură traficul rutier de marfă cu Ucraina.
În interpelarea sa, Angelica Fădor arată că Agenția Națională de Administrare Fiscală a identificat necesitatea modernizării activității vamale în cadrul birourilor vamale de frontieră Halmeu, Siret, Constanța Sud, în cadrul Axei prioritare 2 – Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal de calitate, durabil și eficient, Obiectivul specific 2.6. de reducere a timpului de staționare la punctele de comunicare transnațională, prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014 – 2020.
„Prin acest program se poate finanța construcția sau modernizarea infrastructurii de acces în punctele de trecere a frontierei, inclusiv în vamă, crearea, extinderea și modernizarea infrastructurii de control vamal și rutier în birourile vamale, inclusiv a clădirilor aferente, achiziția de echipamente specifice activității de control vamal nedestructiv, achiziția de instrumente și echipamente aferente activității de monitorizare dinamică a perimetrului și dirijare a traficului”, a explicat deputatul liberal.
Ea a subliniat că Vama Siret este singura vamă din nord -estul țării care asigură traficul rutier de marfă cu Ucraina și că pe o graniță ce depășește 600 de km, mai există, alături de punctul de trecere Siret, doar o singură vamă ce asigură traficul greu, și anume Halmeu, în județul Satu Mare, aflată la aproape 400 km.
„Traficul se ridică la valori semnificative, într-un singur an, trecând prin vama Siret aproximativ 90.000 de tiruri (în medie 250 pe zi), peste 4.000 de autobuze, 90.000 de minibusuri, 300.000 de autoturisme, aproximativ 900.000 persoane trec prin vamă cu mașina și 400.000 pe jos”, explică Fădor.
Ea le-a transmis miniștrilor respectivi că infrastructura este deficitară și că practic, craterele din asfalt, fac ca aspectul punctului de trecere să fie unul dezolant.
„Nu are utilități obligatorii cum ar fi apă și canalizare, deși sistemul de furnizare al apei se află la intrarea în vamă. Deși Ucraina se află într-o situație economica dificilă, în vama lor, infrastuctura rutieră a fost modernizată”, a mai spus deputatul sucevean.
Ea a mai arătat că traficul este îngreunat pe DN 2, motivat de autocamioanele de marfă ce așteaptă să intre în vamă, creează mari probleme de circulatie și că în momentul în care tirurile sunt parcate pe două rânduri, timpul de așteptare fiind și de peste 24 de ore, se circulă pe contrasens, dar că sunt și probleme de mediu.
„Pentru rezolvarea problemelor semnalate există fonduri europene care pot fi accesate: – pentru transportul greu există axa prioritara 2.6. POIM (finanțările se puteau depune înca din anul 2016, iar ultimul termen este 31.12.2018), iar pentru transportul usor sunt finantari transfrontaliere care au termen de depunere 17.05.2018”, a mai spus Fădor.
Deputatul liberal sucevean a mai arătat că și Agenția Națională de Administrare Fiscală consideră că modernizarea biroului vamal de frontieră de la Siret reprezintă o necesitate, conform răspunsului primit de Consiliul Județean Suceava la o adresă transmisă acestei instituții.
Fădor întreabă cei trei miniștri ce măsuri concrete vor lua pentru modernizarea acestei vămi și care este termenul în care vor reuși să le implementeze.
„În cazul in care nu se pot aloca bani de la bugetul de stat pentru modernizarea vămii, considerăm că este imperios necesar să accesați fonduri europene pentru rezolvarea acestei probleme”, a conchis Angelica Fădor.(T.B.)
Intră acum și în grupul de