Intră acum și în grupul de
Vicepreședintele pentru administrație publică al Pro România, deputatul sucevean Cătălin Nechifor, a declarat, vineri, într-o conferință de presă că OUG 114/2018 generează mari greutăți în zona finanțelor locale și pe bugetele locale pentru că s-a modificat salariul minim pentru zona de construcții.
El a spus că s-a constatat deja de joi când Consiliul Județean Suceava, prin câteva hotărâri a modificat indicatorii tehnico-economici la unele proiecte, cu sume considerabile, pentru a putea compensa creșterea salariului minim în zona construcțiilor pe care guvernul a decis-o fără o consultare foarte largă de la pragul de 1900 de lei la 3000 de lei.
Potrivit lui Nechifor, Guvernul a crescut artficial salariul cu 57 la sută, ceea ce grevează foarte mult toată zona de construcții, de contracte care sunt în derulare.
„Am văzut oameni care se plângeau că pe PNDL sunt creșteri importante. Toate proiectele de construcții au creșteri importante. La toți acești oameni au crescut salariile la 3000 de lei în timp ce pentru restul creșterea a fost mai mică. E bine să avem salarii mai mari, dar să vedem de unde putem susține că doar din buget, din efortul localităților, din buzunarul celor care își fac construcții nu cred că e în regulă. Poate că ar fi trebuit să dea o zonă de compensare mai mare”, a spus deputatul sucevean.
El crede că orice hotărâre de modificare a indicatorilor tehnico-economici în lipsa unei surse de finanțare este ilegală.
Potrivit lui Nechifor, autoritățile locale sunt acum obligate să accepte acele creșteri de prețuri care sunt avansate de firmele de construcții prin anexă la contract fără să aibă un cuvânt de spus.
„Nu are loc o negociere, nu are loc o discuție ci doar vine firma, depune hârtia și spune cât costă și ești obligat să semnezi actul, anexa la contract și să finanțezi. Dar de unde? Cine de la MDRAP a putut da astfel de instrucțiuni? E o chestie de logică elementară. Pentru orice angajare de cheltuială trebuie să ai buget în spate. Avem noi acum buget la CJ sau consilii locale? Nu avem pentru că bugetul e blocat la CCR”, a spus deputatul Nechifor.
El se întreabă cum vor putea să angajeze cheltuieli suplimentare autoritățile locale când nu știu pe ce bani se bazează, când habar nu au când vine bugetul, mai ales că după adoptarea hotărârii o firmă poate veni cu factura.
„De unde o plătești? Care e formula legală? E destul de complicat. Vor fi pierderi financiare foarte mari”, a spus Nechifor.
Liderul Pro România arată că, de regulă, efortul financiar pentru o comună va fi între două și trei milioane de lei, în condițiile în care din venturi proprii adună cam 1,5 -2 milioane de lei.
„Practic, efortul financiar pe câteva proiecțele va depăși bugetul propriu și Guvernul nu-i va ajuta. Pe ușa multor localități scrie deja faliment. Un lider al partidului de guvernare chiar zicea ieri că, din păcate, trebuie să se plătească salarii pentru constructori și nu se mai pot construi drumuri, poduri, podețe sau grădinițe în localități”, a spus Cătălin Nechifor.
El a făcut referire la declarația senatorului Ioan Stan care a spus la „Subiectul Zilei” că pentru proiectele derulate prin PNDL creșterile de prețuri vor fi compensate din sumele economisite în urma licitațiilor, iar dacă nu există astfel de economii, atunci banii vor fi suplimentați de la Ministerul Finanțelor. Senatorul Stan spunea că, inițial, banii economisiți prin licitațiile de execuție urmau să fie folosiți tot în județul Suceava pentru alte proiecte, dar că acum, în loc să fie construit încă un drum comunal, o grădiniță sau o școală, banii vor acoperi creșterea costurilor cu salariile.(T.B.)
Intră acum și în grupul de