Ioan Bălan cere Companiei Naționale de Drumuri să explice de ce nu a făcut nimic timp de 11 luni pentru Autostrada Iași-Tg Mureș


Intră acum și în grupul de

Vicepreședintele regional al PNL, deputatul de Suceava Ioan Bălan, a interpelat, prin Parlament, conducerea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere cerând lămuriri privind realizarea autostrăzii Iași-Tg. Mureș.

Ioan Bălan arată că în data de 29 noiembrie 2018 a fost promulgată Legea privind aprobarea obiectivului de investiţii Autostrada Iaşi-Târgu Mureş, denumită și „Autostrada Unirii”, care prevede în mod expres obligația Guvernului și a autorităților publice subordonate de a demara procedurile de construire în maximum 30 de zile de la intrarea în vigoare a acestei legi.

Mai mult decât atât, cu ocazia dezbaterilor asupra Legii bugetului de stat pentru anul 2019, atunci când parlamentarii PNL din Moldova au solicitat aprobarea explicită a creditelor bugetare pentru construirea acestui obiectiv, oficialii C.N.A.I.R. și ai Ministerului Transporturilor au dat asigurări ferme, în cadrul dezbaterilor care au avut loc în comisiile permanente, că bugetul companiei are asigurate resurse financiare suficiente pentru demararea procedurilor (studiu de fezabilitate, proiect tehnic, începerea lucrărilor).

Bălan a mai arătat că atât C.N.A.I.R. cât și Ministerul Transporturilor i-au transmis, printr-un răspuns oficial formulat la o interpelare, că  demararea lucrărilor de construire la drumul expres Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani-Suceava a fost abandonată de Guvern până după anul 2021.

El cere conducerii CANIR să aducă toate precizările cu privire stadiul proiectului de investiții Autostrada Iaşi-Târgu Mureş, respectiv stadiul elaborării documentației și a proiectelor, situația finanțării, situația eventualelor terenuri care trebuie expropriate.

„În condițiile în care Guvernul a abandonat mai multe proiecte de investiții care ar fi putut să fie finanțate din fonduri europene nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020, iar România mai are la dispoziție cel puțin 6 miliarde de euro încă nesolicitați de la Comisia Europeană, vă solicit să precizați de ce nu ați solicitat finanțarea Autostrăzii Unirii din aceste resurse și ați agreat soluția păguboasă a unei eventuale realizări în parteneriat public-privat, care presupune introducerea de taxe pentru șoferi”,mai solicită parlamentarul sucevean.

Mai mult, Ioan Bălan a cerut să prezinte costul evaluat de C.N.A.I.R. pentru realizarea Autostrăzii Unirii, raportat la costurile standard medii din regiune și din Uniunea Europeană, precum și termenul de execuție total al acestui obiectiv. (T.B.)


Intră acum și în grupul de