Intră acum și în grupul de
Europarlamentarul PDL de Suceava, Petru Luhan, care a cerut, recent Guvernului să găsească soluții pentru eliminarea statutului de monopol deținut de TAROM asupra curselor interne din România continuă să-şi susţină poziţia deşi compania a răspuns că nu are nicio vină că este singurul operator de curse interne.
Luhan declarase recent că mult prea des folositul argument al lipsei de rentabilitate pe cursele interne este un simplu pretext creat pentru a masca ineficiența companiei naționale TAROM și jocurile politice din spatele acesteia.
Eurodeputatul PDL a anunţat că va solicita Comisiei Europene să efectueze de urgență un control aprofundat al disfuncționalităților de pe piața de servicii de transport aerian din România, să analizeze dacă TAROM abuzează de poziția dominantă pe piață și dacă există piedici pentru alte companii care vor să opereze curse interne.
În replică, Tarom arată într-un comunicat că transporturile aeriene publice efectuate în spațiul aerian național sunt supuse tratatelor internaționale la care România este parte, iar prin urmare, orice operator deținător al unui certificat de operator aerian în termen de valabilitate și a unei licențe de transport aerian poate să opereze zboruri atât pe teritoriul României cât și în afara ei, activitățile aeronautice civile pe teritoriul și în spatiul aerian național fiind reglementate prin legislația de pe teritoriul României și cea internațională. „Compania TAROM operează curse domestice, din București către majoritatea orașelor mari din România însă nu poate impune monopolul pe piață. Din 1997, în urma liberalizării spațiului aerian al României, orice companie aeriană românească sau europeană este liberă să efectueze zboruri domestice. Ca urmare, începând cu această dată, zboruri interne au fost efectuate și de alte companii aeriene în afara de TAROM, dar care care au renunțat, ulterior, la operare”, susţine Tarom.
Europarlamentarul sucevean a declarat vineri că a luat notă de dreptul la replică al companiei TAROM dar că îşi menține poziția fermă față de acest subiect. „Chiar dacă nu vorbim de un monopol de jure în sensul definit de lege, TAROM deține un monopol de facto, fiind singura companie care operează curse interne. Iar consecințele unui monopol de facto sunt la fel de grave ca cele ale unui monopol de jure.
Este de datoria Guvernului să găsească urgent soluții pentru a încuraja rutele interne de transport aerian și pentru a stimula competiția în acest sector. Regiunile şi orașele României au nevoie de legături de transport bune pentru a se putea dezvolta din punct de vedere economic și turistic”, arată Luhan.
Europarlamentarul susține că o intervenție din partea Guvernului pe acest subiect ar elimina orice umbră de îndoială cu privire la existența unor rivalități politice în anumite zone. „Mă refer aici la cazul județului Suceava, unde compania Tarom a hotărât suspendarea zborurilor. Înclin să cred că adevăratele motive sunt de ordin politic și au legătură cu proiectul de împărțire administrativ teritorială a României și implicit cu stabilirea capitalelor de regiuni”, mai adaugă europarlamentarul PDL.
El consideră că este de datoria Guvernului să asigure un echilibru între puterea de cumpărare a românilor și politica de prețuri practicată pe cursele interne de către TAROM. „Nu înțeleg cum poți avea zboruri profitabile, atâta vreme cât un bilet Oradea-București costă în jur de 285 de euro, iar salariul minim pe economie nu ajunge nici la 200 de euro pe lună”, se întreabă Luhan.
Totodată, el arată că pentru că a fost invocată lipsa de rentabilitate a curselor interne în general, solicită companiei TAROM să facă publice toate contractele sale cu furnizorii, pentru a se înțelege situația exactă și pentru a fi identificate eventualele firme-căpușă.
Intră acum și în grupul de