Intră acum și în grupul de
Directorul medical al Spitalului Judeţean de Urgenţă Suceava, medicul Tiberius Brădăţan, a declarat, luni, că în primele trei zile de când utilizarea cardului de sănătate a devenit obligatorie, validarea serviciilor medicale a decurs fără probleme deosebite, însă luni dimineaţă, s-au înregistrat unele dificultăţi la accesarea sistemului informatic după ce s-a blocat unitatea centrală de management a CNAS.
Brădăţan a explicat că în cele trei zile ale lunii mai au fost puţine raportări de făcut întrucât numărul prezentărilor şi al externărilor a fost mai mic, iar validarea serviciilor medicale s-a realizat fără să se înregistreze probleme deosebite.
El a spus că în primele ore ale zilei de luni unitatea de management a CNAS a funcţionat, dar ulterior s-a blocat, nemaiputând fi validate serviciile medicale spitaliceşti fiind întâmpinate dificultăţi la una din cele trei componente ale sistemului informatic, respectiv cel ce permite înrolarea cardului pacientului în unitatea de management.
Brădăţan a arătat că era de anticipat o asemenea situaţie în condiţiile numărului mare de accesări ale sistemului informatic, aşa cum a fost şi în perioada de început a introducerii reţetei electronice, dar speră ca această situaţie să fie reglementată cât mai curând.
“Suntem în contact permanent cu cei de la Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate”, a spus Brădăţan care a precizat că nu a fost refuzată acordarea de servicii medicale niciunui pacient care s-a adresat unităţii spitaliceşti sucevene.
Directorul medical al SJU Suceava a dat ca exemplu situaţia unui pacient care nu a putut prezenta cardul de sănătate întrucât refuzase să-l primească şi nu i se puteau valida serviciile medicale spitaliceşti. El a spus că în acest caz i s-a recomandat pacientului să se adreseze CAS pentru a solicita o adeverinţă de asigurat, iar acesta a adus, ulterior, adeverinţa solicitată.
El a spus că blocarea unităţii de management a CNAS poate crea dificultăţi şi în ceea ce priveşte eliberarea reţetelor pentru pacienţii cronici, arătând că dacă medicul eliberează reţeta electronică off line, pacientul trebuie să revină în cel mult 72 de ore cu cardul pentru a fi validată.
Secretarul general al Colegiului Medicilor Judeţean Suceava, medicul de familie Irina Badrajan a declarat că, în cursul zilei de luni, s-au înregistrat întârzieri în sistemul informatic, probabil din cauza numărului mare de accesări.
Ea a spus că sistemul informatic nu a fost pregătit pentru a prelua toate informaţiile, pacienţii sunt nervoşi, pentru că se prelungeşte timpul de aşteptare, în condiţiile în care pentru validarea unei reţete durează şi până la 15 minute, afectându-se timpul destinat consultaţiilor medicale.
“Ziua de azi (n.r. luni) a fost un calvar şi pentru medicii de familie şi pentru pacienţi. Probabil, reţeaua nu e pregătită să preia un volum de informaţii atât de mare şi de aici disfuncţionalităţile ce ţin de timp şi de anumite manevre, care nu pot fi finalizate“, a spus Badrajan.
Ea a arătat că aceste disfuncţionalităţi au fost semnalate şi de alţi colegi medici de familie.
Medicul sucevean a spus că au fost şi pacienţi care s-au prezentat la cabinetul medicului de familie fără a-şi lua cardul de sănătate, deşi s-a anunţat din timp despre obligativitatea utilizării cardului de sănătate începând cu data de 1 mai.
Ea a subliniat că, pentru a se evita aglomerarea cabinetelor medicilor de familie, pacienţii ar trebui să se prezinte la medic pentru a-şi activa cardul de sănătate atunci când au nevoie de servicii medicale.
Purtătorul de cuvânt al Casei de Asigurări de Sănătate Suceava, Anda Sălăgean, a declarat că furnizorii de servicii medicale au solicitat, în aceste zile, răspuns la întrebări tehnice cu privire la adeverinţele cu care asiguratul care trebuie să se prezinte la medic sau la spital în condiţiile în care nu au card de sănătate sau pentru cei care nu au emis card de sănătate, dar şi pentru asiguraţii care au pierdut, deteriorat sau li s-au furat cardurile de sănătate.
Sălăgean a mai spus că în primele patru zile ale acestei luni au fost şi patru-cinci solicitări la CAS Suceava pentru deblocarea cardului de sănătate, situaţii soluţionate de informaticienii instituţiei.
Ea a precizat că în cazul asiguraţilor pentru care nu s-au emis cardurile de sănătate, aceştia se vor prezenta cu adeverinţe de salariat, iar pentru cei care au pierdut, deteriorat sau li s-a furat cardul de sănătate aceştia trebuie să completeze o cerere tip, la care se ataşează o copie după buletinul de identitate, să achite contravaloarea cardului duplicat în valoare de 15,5 lei, iar aceste documente se depun la CAS Suceava, care va elibera o adeverinţă valabilă 60 de zile.
Sălăgean a spus că pentru asiguraţii care refuză cardul de sănătate din motive de conştiinţă sau religioase, aceştia pot completa o cerere tipizată, la care se ataşează o copie după buletinul de identitate şi cardul de sănătate, iar CAS Suceava emite o adeverinţă care are o valabilitate de 90 de zile.
Purtătorul de cuvânt al CAS Suceava a precizat că Spitalul Judeţean de Urgenţă Suceava nu foloseşte sistemul informatic unic integrat în ceea ce privesc cardurile naţionale de sănătate.
Ea a spus că în cursul zilei de joi au fost modificate normele contractului cadru privind acordarea serviciilor medicale, a medicamentelor şi dispozitivelor medicale prin utilizarea cardului naţional începând cu 1 mai, cu excepţia situaţiilor în care asiguraţii nu pot prezenta/ utiliza cardul naţional.
Sălăgean a subliniat că spitalele au obligaţia contractuală să folosească on-line sistemul naţional al cardului de sănătate, iar în situaţii justificate, în care nu se poate realiza comunicarea cu sistemul informatic, se utilizează sistemul off-line şi în termen de 72 de ore de la momentul acordării acelui serviciu medical, trebuie să transmită în platforma electronică acel serviciu şi apoi să fie validat.
În cursul zilei de 1 mai CAS Suceava a eliberat 17 carduri de sănătate, şase adeverinţe pentru carduri duplicat şi cinci adeverinţe pentru cei cu carduri neemise, iar sâmbătă au fost emise o adeverinţă pentru un asigurat care a pierdut cardul de sănătate şi trei adeverinţe de asigurat pentru persoane care au returnat cardul.
Purtătorul de cuvânt al CAS Suceava a spus că, în cursul zilei de luni, la CAS Suceava s-au prezentat aproximativ 300 de persoane cu diverse solicitări privind cardul de sănătate, instituţia emiţând 13 adeverinţe pentru cei care au refuzat cardul de sănătate din motive religioase, 27 de adeverinţe pentru carduri duplicat şi 30 de adeverinţe de asigurat.
Intră acum și în grupul de