UGIR Suceava: TVA-split este un factor important în falimentarea IMM-urilor


Intră acum și în grupul de

Filiala Suceava a Uniunii Generale a Industriașilor din România consideră că introducerea TVA split va fi un factor important în falimentarea întreprinderilor mici și mijlocii.

Vicepreședintele UGIR Suceava, Șerban Filip, a arătat într-o analiză pentru News Bucovina, că Ordonanța de Urgență nr 23/2017 privind plata defalcată a TVA constituie un act normativ prin care se creează IMM-urilor importante greutăţi financiare suplimentare care vor duce în final la intrarea în faliment a unui număr foarte mare de microîntreprinderi.

În susținerea afirmației sal, Șerban Filip arată că acest sistem este copiat din Polonia, dar şi în acest stat este introdus opţional în timp ce în România este obligatoriu de la 01 ianuarie 2018 și va introduce o birocraţie suplimentară pentru IMM-uri, bănci,instituţii publice şi Trezorerie.

Potrivit vicepreședintelui UGIR Suceava, costurile suplimentare pentru IMM-uri sunt împovărătoare şi se referă la costuri suplimentare determinate de adaptarea programului informatic utilizat în prezent, costuri semnificative cu comisioanele bancare determinate de deschiderea conturilor de TVA în bănci precum şi de depunerea numerarului în conturile de TVA a diferenţei între TVA aferentă încasărilor în numerar şi TVA aferentă plăţilor în numerar efectuate într-o zi, dar și costuri determinate de angajarea suplimentară de personal pentru deplasările la bancă.

Aceste costuri sunt mari în România deoarece plăţile bancare on-line sunt puţin utilizate, iar în condiţiile în care s-ar efectua plăţile on-line costurile ar fi mai mari deoarece trebuie angajate persoane cu pregătire superioară, iar foarte puţine IMM-uri îşi permit acest lucru, arată Șerban Filip.

El mai susține și că blocarea sumelor în conturile de TVA este inutilă, ineficientă şi fără bază legală.

„Obligaţia de plată a TVA este dată de data emiterii facturii. Data de la care agentul economic este obligat să plătească TVA este data de 25 a lunii în care se depune decontul de TVA la ANAF. Între data emiterii facturii şi data de 25 a lunii următoare sumele se blochează în contul de TVA deschis la bancă şi cu importante costuri în comisioane ,de administrare și de operare”, a explicat Șerban Filip.

El a mai arătat că agenţii economici care folosesc ca modalităţi de plată-încasare de biletele la ordin sau CEC-urile bancare sunt dezavantajaţi pentru că există posibilitatea ca sumele să nu fie încasate, dar TVA trebuie depusă în contul de TVA deschis la bancă.

De menționat este că și Camera de Comerț și Industrie Suceava solicită anularea acestei ordonanțe de urgență și a transmis în acest sens un document de poziție premierului Mihai Tudose.


Intră acum și în grupul de