Încercarea Primăriei Suceava de a face ordine cu transportatorii județeni de persoane care tranzitează municipiul Suceava e sortită eșecului pentru că o hotărâre a CL Suceava din 2006 le permite să folosească toate stațiile-raport comisie Consiliul Județean Suceava


Intră acum și în grupul de

Comisia de Studii, Programe, Prognoză, Buget- Finanțe, Societăți Comerciale, Regii Autonome și Servicii din Consiliul Județean Suceava a verificat situația semnalată de consilierul județean Dan Ioan Cușnir și de Primăria Suceava privind modul în care transportatorii județeni își desfășoară activitatea pe raza municipiului Suceava unde opresc în toate stațiile și fac concurență societății locale de transport care este unicul operator local și a constatat că situația nu va putea fi rezolvată atât timp cât, din anul 2007, transportorii pot folosi toate traseele și stațiile din municipiu în baza unei hotărâri a CJ Suceava.

 

Potrivit raportului acestei comisii, transportul  public al curselor regulate pentru perioada ianuarie 2014-iulie 2019, au fost stabilite prin programul de „transport public de persoane” în județul Suceava și aprobat prin hotărâri ale Consiliului Județean Suceava care nu este abilitat să intervină în această perioadă în acest program sau să modifice stațiile stabilite prin licența de transport.

Comisia arată că în privința cererii consilierului județean Dan Ioan Cușnir de retragere a licențelor de traseu pentru unii operatori, acest lucru este posibil doar prin respectarea legislației, iar această comisie nu este competentă să se pronunțe în această speță.

Cu privire la observația că operatorii de transport pentru traseele județene prestează ilegal servicii de transport public local în municipiul Suceava comisia arată că în data de 30 august 2006, Consiliul Local al Municipiului Suceava a emis hotararea nr. 218 prin care a stabilit statiile și modul de utilizare al acestora, de către operatorii de transport rutier public de persoane, prin serviciile regulate în trafic județean și interjudețean, iar în data de 30 martie 2007, Consiliul Județean, Suceava a aprobat hotărârea nr.32 care la art. 2 specifică: „Mijloacele de transport care tranzitează localitățile urbane și rurale vor putea folosi toate stațiile de oprire din localitățile respective. ”

„Pe baza acestei hotărâri încercarea Primăriei Suceava de a face ordine din acest punct de vedere, a fost și este sortită eșecului, fapt dovedit de anularea în instanță a proceselor verbale de contavenție. Atragem însă atenția compartimentului de transport public local  din  cadrul  Consiliului  Județean  Suceava,  ca împreună  cu  organele  de  control competente, să asigure respectarea de către operatorii de transport, a art.6, alin 1 din ordinul 353/23.11.2007 care prevede că: „accesul autovehiculelor în stațiile publice este gratuit și nediscriminatoriu pentru operatorii de transport rutier carora Ii s-au atribuit trasee conform graficelor de circulație. ” Aceste grafice trebuie să respecte programul aprobat pentru operatorul respectiv, de către Consiliul Județean Suceava”, se menționează în raportul comisiei.

Totodată, se precizează că atribuțiile de control de pe raza municipiului Suceava, aparțin Primăriei Suceava, iar compartimentul de transport din cadrul Consiliului Județean, care este format doar din doi angajați, nu are capacitatea  fizică și nici abilitatea să se implice în activitatea de control.

Mai mult, comisia atrage atenția compartimentului de control să vegheze la respectarea de operatorii de transport a obligației de a opera doar cu mașinile pentru care au primit aprobarea, iar suplimentarea numărului de mașini trebuie să respecte prevederile legale și să circule una dupa alta, așteptându-se  reciproc.

Același compartiment de transport  public  local  din  cadrul  Consiliului  Județean Suceava, trebuie să se asigure că toți operatorii de transport au plăcute de identificare standardizate care să evidențieze numărul traseului operat și ruta pe care circulă pentru a putea fi mai ușor verificată respectarea condițiilor pentru care au primit aprobarea și orarul aprobat de Consiliul Județean.

Opt trasee județene tranzitează în prezent municipiul Suceava.

Astfel firma Familiy SRL circulă pe traseul 169 Zaharești -Suceava-Prelipca, firma Intertranscom SRL pe traseul 12 Sf. Ilie – Suceava – Rădăuți și traseul 170:Bosanci-Suceava-Pătrăuți, Euro-Transport SRL pe traseul Sf. Ilie-Ițcani-Lipoveni, Mănucu SR pe traseul Mitocu Dragomirnei-Dragomirna-Sf.llie, Euro Tip SRL pe traseul Moara-Suceava-Mereni, Trans DMV Europa SRL pe traseul Bosanci-Suceava-Pătrăuți,  Romfur SRL pe traseele Zaharești -Suceava-Prelipca și Bosanci-Suceava-Pătrăuți precum și Bog-Trans SRL pe traseele Florinta-Șcheia-Suceava și Șcheia-Suceava-Adâncata.

Președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur, a dispus, în 27 septembrie, un control privind respectarea legalității transportului public județean după ce, consilierul județean PSD Dan Ioan Cușnir a prezentat o situație gravă privind piratarea transportului public local din municipiul Suceava de operatori de maxi-taxi care se folosesc de licențe pentru trasee județene.

Consilierul județean Dan Ioan Cușnir a spus în cadrul ședinței CJ Suceava că își face „mea culpa” pentru că nu a acordat o mare atenție proiectelor privind aprobarea de trasee de transport județean.

El a arătat că Primăria Suceava va afla în anul 2018 dacă proiectul cu autobuzele electrice va fi eligibil, iar pentru ca acest proiect să fie eligibil, TPL trebuie să fie unicul operator în Suceava.

„Oficial, TPL este unicul operator în Suceava, dar în realitate sunt peste 45 de operatori de maxi taxi care au licențe de la Consiliul Județean care în mare parte piratează transportul local în municipiul Suceava”, a spus Cușnir.

El a explicat că, potrivit legii, prestatorii curselor de maxi taxi județene au voie să oprească maxim în trei stații de pe raza municipiului și să nu preia călători, dar că opresc în toate stațiile și, mai grav, între stații și preiau călători.

Cușnir a mai spus că acești operatori fac ca, lunar, peste 400.000 de lei care ar trebui să ajungă la dezvoltarea TPL să ajungă în buzunarele unor operatori privați sau a șoferilor pentru că nimeni nu știe câți dintre acești bani se fiscalizează.

 


Intră acum și în grupul de