Proiectul trenului Cernăuți-Suceava nu a fost inclus în mersul trenurilor pentru că nu au fost prevăzute vagoane pentru acesta. CFR: Pentru realizarea acestui proiect este nevoie investiții consistente și multianuale în calea ferată și de acorduri guvernamentale


Intră acum și în grupul de

Trenul de călători pe ruta Cernăuți-Suceava și retur, proiect discutat din vara acestui an, nu va putea intra în funcțiune odată cu noul mers al trenurilor din cauză că nu au fost prevăzute vagoane pentru acest tren, arată Compania Națională de Căi Ferate CFR SA într-un răspuns transmis senatorului PNL de Suceava Dan Cadariu.

Astfel, potrivit sursei citate, în cursul lunii iunie 2017 (în zilele de 14, 16 și 27) și în data de 19 septembrie 2017, Sucursala Regională CF lași a fost invitată de Consiliul Județean Suceava la întâlniri de lucru unde s­ au pus în discuție și s-au analizat posibilitățile de realizare a unui trafic feroviar de călători între localitățile Suceava și Cernăuți, iar la aceste întâlniri au participat reprezentanți din partea Consiliului Județean Suceava, regiunii Cernăuți , Compania Națională de Căi Ferate C. F. R. S.A., operatorului  de transport feroviar de călători S.N.T.F.C. C.F.R. Călători, Căii Ferate Ucrainiene UZ și Poliției de Frontieră din ambele state.

 

„C.N .C.F. C. F.R. S.A., în calitatea să de administrator de infrastructură feroviară, și-a arătat disponibilitatea pentru introducerea unor trenuri de călători pe ruta Cernăuți-Suceava și retur, însă acest lucru este posibil doar la solicitarea Operatorilor de Transport Feroviar de Călători care dețin parcuri de material rulant și asigură serviciul public de transport de călători pe calea ferată”, se menționează în răspuns.

 

Compania de Căi Ferate Română precizează că în cadrul discuțiilor s-a discutat proiectarea perechilor de trenuri Suceava – Cernăuți cu circulație pe rețeaua de cale ferată proprie , dimineața și seara, dus -întors, și cu transbordarea călătorilor în  stația Vadul Siretului de la un tren la celalalt cu realizarea controlului vamal în stația Vadul Siretului, în zona de control din incinta clădirii de călători, deși  liniile de sosire/expediere,  cu ecartamente diferite, sunt alăturate.

Durata de parcurs pe sens ar fi de circa 4 ore, inclusiv staționarea de circa o oră pentru transbordare  și controlul de frontieră , în stația Vadul Siretului, iar realizarea controlului vamal se va face pe teritoriul fiecărui stat, de către personalul propriu, fapt care contribuie la mărirea duratei de transport (de la 3 la 4 ore pe sens).

„Legislația actuală nu permite efectuarea controlului intersectat și este necesar un acord guvernamental între cele două țări (efectuarea controlului de frontieră în parcursul trenurilor, în comun). O îmbunătățire legislativă pentru controlul de frontieră ar reduce durata pentru efectuarea formalităților vamale și a controlului poliției de frontieră  și ar contribui la reducerea duratei de parcurs a rutei”, arată conducerea CFR

Totodată, în document se menționează că C. F.R. Călători a susținut acest proiect și a căutat soluții tehnice optime pentru lansarea acestui serviciu de transport cât mai curând posibil.

„Astfel, a  realizat  studiul de traseu  pentru serviciile feroviare proprii și a solicitat acordul partenerului  de transport UZ, în data de 29 iunie 2017, pentru concatenarea trenurilor în stația Vadul Siretului. Operatorul de călători din Ucraina nu a comunicat un răspuns, anunțând că decizia aparține managerului UZ. Precizăm că administrația feroviară UZ nu a discutat nimic despre introducerea unor trenuri pentru traficul de frontieră nici la a întalnirea bilaterală care a avut loc în Bulgaria (august 2017)”, precizează CFR.

 

Între timp, Ministerul Transporturilor a informat Consiliul Județean Suceava, cu privire la stadiul acestui proiect, arătându-se că partea română a depus toate diligențele pentru rezvoltarea acestui proiect de transport feroviar de călători dintre Suceava și Cernăuți.

Ulterior, în data  de  19  septembrie   S.N.T.F.C.  C.F.R. Călători, prin  reprezentare de S.R .T.F.C. lași a participat la întâlnirea de lucru organizată în punctul de control frontieră Siret Porubne și a reluat discuțiile cu reprezentanții UZ și părțile administrative ale regiunii Cernăuți, Ucraina și Consiliul Județean Suceava. La întalnire au participat și reprezentanții administrațiilor locale,cât  și reprezentanți ai guvernelor din cele două țări.

„Deoarece structura parcului de material rulant era deja organizată pentru exploatarea trenurilor din viitorul mers de tren, C.F.R. Călători a propus ca trenurile să se realizeze cu o garnitură de vagoane din partea UZ și cu transpunere în stația Vadul Siretului, iar pe teritoriul României C.F.R. Călători să asigure locomotiva, pentru remorcarea trenului pe distanță Vadul Siretului- Suceava și retur. Varianta transpunerii nu a fost agreată de către partea UZ din motive tehnice și comerciale (1.5 ore ptr transpunere, preț majorat al biletelor). În contrapartidă, UZ a propus transpunerea cu garnitură de vagoane C.F.R. Călători, solicitare pe care C.F. R. Călători nu a putut să o realizeze deoarece nu există în momentul de față rezerve de vagoane cu care să lucreze”, se mai arată în răspuns.

Mai mult, conducerea CFR precizează că în lipsa unui acord din partea căilor ferate ucrainene în timp optim, respectiv în luna iunie 2017, Sucursala C.F.R. Călători   lași și-a continuat proiectul de mers de tren pentru ediția 2017 / 2018, cu sistem cadențat pe anumite tronsoane, a realizat trasele și turnusurile de garnituri optime și a transmis comanda către gestionarul de infrastructură, fără să țină cont de traficul de frontieră.

 

Operatorul UZ a transmis în final un studiu de traseu, dar în 20 septembrie 2017 când parcul de material rulant disponibil era distribuit pe turnusuri de vagoane și locomotive, în vederea exploaării trenurilor la următoarea ediție de mers de tren, explică CFR.

 

„Pentru realizarea acestui proiect este nevoie de sprijin pentru obținerea de investiții consistente și multianuale în calea ferată, de investiții pentru material rulant nou (automotoare și locomotive) pentru S.N.T.F.C. C.F.R. Călători S.A”, se arată în finalul documentului.


Intră acum și în grupul de