Intră acum și în grupul de
Spitalul Judeţean Suceava, spitalele municipale Fălticeni, Rădăuţi, Câmpulung Moldovenesc, Vatra Dornei, spitalele orăşeneşti Gura Humorului, Siret, Solca şi cele de psihiatrie Câmpulung Moldovenesc şi Siret vor trece până la începutul lunii iulie la administraţiile locale, acestea fiind şi cele care vor organiza concursurile de directori.
Ministerul Sănătăţii a anunţat miercuri, că va descentraliza 373 de unităţi sanitare publice dintre cele 439 existente în prezent în România, procesul de transfer al spitalelor către autorităţile locale urmând să fie finalizat până la 1 iulie.
Ministerul Sănătăţii (MS) a întocmit deja lista cu spitalele pe care le va transfera către autorităţile locale. Astfel, din cele 439 de unităţi sanitare publice existente în prezent pe teritoriul României, MS propune transferul către autoritatea locală a unui număr de 373 unităţi.
MS propune să rămână sub managementul său doar de 66 unităţi sanitare: 23 de institute publice, 11 spitale clinice judeţene de urgenţă (cele din centrele universitare), 9 spitale clinice municipale de urgenţă (tot în centre universitare), 8 spitale cu profil de psihiatrie şi 15 spitale cu monospecialitate.
Noua formă de organizare a sistemului sanitar, respectiv descentralizarea, va duce la investiţii în infrastructură, posibilitatea plăţii suplimentare a medicilor, unde este cazul, şi atragerea de fonduri europene în sectorul sanitar în anii următori, susţine ministrul Sănătăţii, Attila Cseke.
„Descentralizarea reprezintă în acest moment, pentru România, una dintre soluţiile de eficientizare, dar şi de asigurare a transparenţei decizionale. Descentralizarea spitalelor este unul dintre obiectivele principale ale Ministerului Sănătăţii pentru anul 2010 şi un punct important în programul de guvernare şi rapoartele Băncii Mondiale pentru domeniul sanitar. Chiar dacă termenul vi se pare demonetizat şi l-aţi auzit probabil în discursurile mai multor miniştri, eu cred că descentralizarea reprezintă procesul care va putea duce la stabilizarea sistemului sanitar, poate însemna mai multă echitate, mai multă sustenabilitate şi cost-eficienţă”, a declarat ministrul Sănătăţii, Attila Cseke.
Prin transferul către autorităţile locale se urmăreşte şi creşterea autonomiei spitalelor din punct de vedere managerial.
De la 1 iulie, autorităţile locale vor avea în administrare logistică, financiară şi umană mare parte dintre unităţile sanitare publice. Managerul din aceste unităţi va încheia contractul de management cu reprezentanţii conducerii administraţiei locale şi nu cu ministrul Sănătăţii, aşa cum se întâmplă în prezent.
După 1 iulie, concursurile pentru ocuparea funcţiilor de manager vor fi organizate de către autorităţile publice locale sau judeţene. În cadrul procesului de descentralizare se va păstra sistemul de conducere a spitalelor, respectiv funcţia de manager, comitet director şi consiliul consultativ al spitalelor.
Demnitarul a subliniat faptul că descentralizarea spitalelor se va face numai după consultarea sindicatelor, a reprezentanţilor asociaţiilor oraşelor şi municipiilor, a asociaţiilor de pacienţi şi a tuturor celor care vor fi implicaţi în acest proces.
Procesul de descentralizare a sistemului sanitar a demarat în această săptămână prin identificarea unităţilor sanitare ineficiente şi reorganizarea acestora, concomitent cu reducerea numărului de paturi şi a personalului administrativ.
Trei echipe ale Ministerului Sănătăţii (conduse de către secretarii de stat) se află în teritoriu pentru a analiza structura organizatorică a fiecărei unităţi sanitare în parte şi a face o evaluare pe baza acestor date. Evaluarea realizată va contribui la realizarea unui Plan Naţional General privind Spitalele şi la o serie de planuri regionale de asistenţă medicală care vor ajuta la crearea tabloului exact şi complet a ceea ce trebuie să rămână în sistemul serviciilor de sănătate.
Finalizarea acestei activităţi este prevăzută în trimestru doi al acestui an.
Procesul de descentralizare, a subliniat demnitarul, nu va duce la disponibilizări în cadrul personalului medical, însă va fi analizată situaţia personalului TESA şi a celui administrativ.
Intră acum și în grupul de