Intră acum și în grupul de
În Aula Colegiului Naţional „Ştefan cel Mare” Suceava a avut loc marţi, dezbaterea publică privind „Continuarea procesului de descentralizare în educaţie”, unde mai mulţi directori de şcoli şi profesori şi-au spus păsurile vis-a-vis de conţinutul noii legi a educaţiei. Deşi adjunctul IŞJ Suceava, Mihai Vitcu, a declarat că toate propunerile făcute vor fi sintetizate şi trimise la minister, „aşa cum s-a mai întâmplat şi se va mai întâmpla”, este puţin probabil ca „păsurile” dascălilor suceveni să fie luate în seamă de cineva, părere susţinută de profesorul Costică Costan, de la colegiul gazdă. „ Am mai venit cu o listă cu 15 propuneri concrete, aşa că ce rost mai are, dacă nu sunt luate în considerare”, a afirmat în timpul dezbaterii prof. Costan.
Că întâlnirea a fost una formală, doar de dragul de a arăta Ministerului Educaţiei, cel ce a cerut de fapt realizarea întrunirii, că în teritoriu se ascultă cu sfinţenie, a fost evidenţiat chiar de la început de directorul Şcolii generale nr. 3 Suceava, Venera Rusu. Aceasta a spus că este dezorientată întrucât, la nivel naţional se vorbeşte că urmează o centralizare, nu descentralizare, replica adjunctului IŞJ, Mihai Vitcu fiind acea că nu ştie ce să-i răspundă.
Precizăm că într-o ordonanţă de urgenţă privind bugetele administraţiilor locale, este prevăzută trecerea şcolilor la sistemul central începând de la 1 ianuarie 2011. De la această dată şcolile nu vor mai fi în administraţia consiliilor locale, potrivit ministrului Finanţelor, Sebastian Vlădescu. Acesta a explicat săptămâna trecută faptul că, decizia a fost luată pentru o unificare a cheltuielilor.
Totuşi cei prezenţi, au discutat despre noua Lege a Educaţiei, în opinia adjunctului IŞJ Suceava aceasta trebuind adoptată până la 1 septembrie, pentru a se intra în normalitate căci „vechea lege creează probleme şi incertitudini”.
Prezentă la dezbatere, Angela Zarojanu, subprefect de Suceava, nu era de asemenea „la curent” cu pregătirea ordonanţei de urgenţă privind centralizare şi a mers pe ideea descentralizării „răspundere asumată de Guvern”. „În procesul de învăţământ trebuie să participe toţi actorii din societatea civilă, iar activitatea trebuie coordonată de administraţia publică locală”, a spus Angela Zarojanu, subliniind că „este foarte clar că trebuie să mergem pe linia descentralizării”.
De departe, problema care îi frământă cel mai tare pe directorii de şcoli din judeţul Suceava este cea a finanţării, considerată „un punct nevralgic”. „Finanţarea per capita este eşuată din start, pentru că sunt şcoli cu prestigiu, cum este a noastră, cu elevi puţini şi toţi banii se duc pe salarii. Elitele trebuiesc stimulate, dar prin bani”, a arătat Dan Popescu, directorul Colegiului Naţional „Ştefan cel Mare” Suceava menţionând faptul că, în această situaţie se află şi alte licee prestigioase din ţară. „În România se doreşte performanţă maximă cu preţ minim”, a spus Dan Popescu. Cât despre descentralizare, aceasta este o „frumoasă retrăire pe care o tot ştiu de 20 de ani”, a arătat directorul Colegiului Naţional „Ştefan cel Mare” Suceava.
Managerii unităţilor de învăţământ sucevene mai doresc menţionarea exactă a atribuţiilor consiliilor de administraţie „pentru că sunt interpretabile”.
Deşi supărat că propunerile anterioare nu s-au regăsit în lege, profesorul Costică Costan a venit cu alte trei, excluderea schimbului de catedre, cei care ocupă funcţii la IŞJ să să-ţi păstreze catedrele la şcolile de unde vin, nu să le schimbe între timp şi excluderea interzicerii prelungirii activităţii profesorilor aflaţi în prag de pensionare. „Sunt tineri valoroşi, dar sunt şi bătrâni valoroşi, care au îndrumat atâţia elevi olimpici. Dau concurs cu orice tânăr şi dacă ia notă mai mare ca mine, să-mi ia locul”, a exclamat prof. Costan.
La finalul întrunirii, reprezentanţilor IŞJ Suceava le-a fost înmânat un set de propuneri şi din partea Sindicatului Judeţean Învăţământ „Spiru Haret” Suceava, afiliat la FSLI.
Intră acum și în grupul de